Odboráři Dopravního podniku stojí nejen proti městu, ale i Ropidu. Jeho představitelé stále opakují, že stávka podle nich nebude. Oprášili krizový plán pro provoz hromadné dopravy, který byl naposledy využit při povodních roku 2002. Tehdy voda ochromila město včetně podzemní dráhy a velkou část spojů musela převzít železnice.
Trasy autobusů z vesnic prodloužíme k nádražím
S tím se počítá i nyní. "Měly by se posilovat vlaky, prodlužovat soupravy a také rychlíky budou stavět na všech zastávkách," popsal Filip Drápal z Ropidu.
Výpadek autobusů mají částečně nahradit příměstské linky označené číslem začínajícím trojkou. Ty převážně provozují soukromí dopravci, kteří se ke stávce řidičů Dopravního podniku nepřipojí. Tyto linky nyní končí převážně u stanic metra na periferii Prahy. Zde by však cestující v den stávky zůstali na holičkách. Neměli by se jak dostat do centra.
ANALÝZACo může magistrát dopravákům splnit, aby nešli do stávky |
Linky, které dnes končí u Depa Zličín, by tak pokračovaly dál do Řep a lidé by mohli přestupovat na vlak ve stanici Praha-Zličín na řepském sídlišti.
Autobusy od Českého Brodu či Kostelce nad Černými lesy by zas mohly zajíždět k uhříněveskému nebo hostivařskému nádraží. Odtud se již lidé dostanou vlakem do centra za pár minut. Příměstské autobusy by na okraji metropole jistě využili i Pražané. Otázka je, zda nebudou trčet v ucpaných ulicích.
Spoléhat se na pomoc železničářů se ale příliš nedá. Odboráři drah jsou totiž proti, aby vlaky suplovaly chybějící autobusy, tramvaje nebo metro. "Budeme bojkotovat případné posílení vlakové dopravy při chystané stávce v pražské městské dopravě," řekl v úterý ČTK Jaroslav Pejša, předseda Odborového sdružení železničářů.
Místo tramvaje do práce nebo do školy parníkem
Obyvatelé oblasti od Podolí po Troju mohou počítat s pomocí Pražské paroplavební společnosti, informovaly Lidové noviny. Mluvčí společnosti Dušan Sahula uvedl, že pokud je město osloví, pomohou.
"Pomáhali jsme při povodních, nahrazovali jsme tramvaje, když byl zavřený vyšehradský tunel," řekl listu. Společnost má k dispozici pět motorových lodí a dva parníky, kapacita je prý tisíc lidí.
Praha 11 si najme autobusy
Na stávku se připravují i jednotlivé městské části. Praha 11 si například hodlá zajistit vlastní hromadnou dopravu. "Najmeme si autobusy, které budou jezdit po trasách páteřních autobusových linek. Chceme zejména školákům a seniorům zajistit, aby se dostali do škol, k lékaři či na úřad," řekl starosta Dalibor Mlejnský. "Mimo Prahu 11 se jimi ale nikdo nedostane," dodává.
Jiná okrajová část města, Praha 13, žádná opatření neplánuje. "Naše městská část je specifická tím, že hlavní spojnicí je metro, to by se dalo těžko nahradit," poznamenal mluvčí Samuel Truschka. Dodal, že městská část by na najmutí náhradních autobusů ani neměla prostředky.
Jinde zas uvažují o plošném zrušení školní výuky ve školách. "Nejsme schopni zajistit náhradní dopravu. Děti mají školy v docházkové vzdálenosti, ale učitelé často ne. Nemůžeme riskovat, že se do práce nedostanou a na děti nebude mít kdo dohlížet," sdělil starosta Prahy 8 Josef Nosek.