Na protestu se sešlo zhruba patnáct taxikářů. Přinesli si transparenty a také dorty ve tvaru taxametrů, které nabízeli zaměstnancům ministerstva přicházejícím do zaměstnání.
V budově ministerstva se totiž v pátek koná jednání pracovní skupiny několika ministerských rezortů, zástupců pražského a brněnského magistrátu, Asociace koncesionářů v taxislužbě i společností Uber či Liftago.
Protest, kterým chtěl hlouček taxikářů upozornit na ilegálnost počínání řidičů Uberu, proběhl poklidně. Po chvíli z ministerstva vyšli zástupci resortu dopravy a několik minut s taxikáři jednali.
„Chceme upozornit na černé taxikáře. Jestli jich teď po Praze jezdí více než dva tisíce, tak je to horší, jak za bolševika,“ začal diskuzi majitel společnosti AAA Radiotaxi Jiří Kvasnička. Ministerstvo dopravy by s tím podle něj mělo začít něco dělat a neschovávat se za využití aplikací.
Taxikářům vadí zejména to, že za Uber a podobné služby jezdí řidiči bez taxikářské koncese, kteří nemají auta evidovaná jako vozidla taxislužby ani nepoužívají taxametry. A to přesto, že podle nich zákazníkům nenabízí nic, co by už nenabízely běžné dispečinky.
Řešení ministerstva: Můžete si vybrat aplikaci nebo taxametr
Pracovní skupina, která se v pátek sešla, má připravit návrh budoucí úpravy zákona o silniční dopravě. Ten má přinést několik novinek. Nic zatím není definitivní, ale jednou z nich by měla být skutečnost, že zákon nově umožní využití aplikací pro sjednání jízdy i určení ceny.
Taxikáři by tak již nepotřebovali pro přepravování klientů vlastnit taxametr a mohli využít jen mobilní aplikaci. Kvůli nedokonalosti technologie GPS by ale aplikace neměřila ujetou trasu a ani cenu nevypočítávala až na konci cesty. Naopak by se zákazník prostřednictvím aplikace musel s dopravcem domluvit na konkrétní sazbě předem.
V praxi by to vypadalo tak, že by aplikace za ujetí objednané trasy nabídla předem pevnou cenu a pokud by jí zákazník akceptoval, uhradil by na konci cesty přesně tuto částku bez ohledu na ujeté kilometry a čas strávený ve voze.
I na taxametry by však zákon stále pamatoval a taxikáři by je mohli využívat. Navíc by jen jejich majitelé měli nárok na některé výhody, jako jsou vyhrazená parkovací místa či jízdní pruhy. Stejně tak se ale zákon zřejmě razantně nezmění, pokud jde o povinnosti, které musí taxikáři splňovat. Těmi jsou například držení taxikářské licence, či registrace vozidla na magistrátu.
Tyto povinnosti by museli splňovat i řidiči Uberu, což musí ostatně již dnes. „Kdo má aplikaci a jezdí v režimu komerční dopravy, je taxislužba. Není tu žádná skupina, která by byla postavena mimo zákon,“ řekl ředitel odboru veřejné dopravy ministerstva dopravy Ondřej Michalčík.
Většina z řidičů Uberu na to ale nehledí. Nutno však dodat, že je za tento nedostatek pokutují magistrátní úředníci. Podle taxikářů ale není takových kontrol dost a hlavně necílí převážně na řidiče Uberu.
Budeme chtít od Uberu data o řidičích, říká ministerstvo
Nezdá se navíc, že by měly stávající kontroly nějaký vliv na počet řidičů, kteří pro Uber jezdí a kteří, jak ministerstvo přiznává, nesplňují zákonné podmínky. I tomu se chce rezort postavit.
„Aplikace využívané pro taxislužby by musely být registrovány a řidiči by museli říct, se kterou jezdí. Přímo z těch aplikací by se předávaly informace do systému státu, aby to mohl kontrolovat. Tedy jak pro finanční kontrolu, tak pro naší kontrolu, kdo s vozy jezdí,“ dodal mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Připustil ale, že společnosti jako jsou Uber nebo i Airbnb nejsou příliš ochotné sdílet data o svých klientech se státem a celá věc si tak vyžádá ještě další jednání.
„Legalizujete černé taxikáře“
Podle protestujících taxikářů se ale pracovní skupina ubírá špatným směrem. „My už tady aplikace používáme pět let, není to žádná novinka. Stávající právní rámec stačí. Jediné, co teď chcete udělat vy, je legalizovat černé taxikáře,“ odpověděl zástupcům ministerstva Kvasnička.
Za černé taxikáře své řidiče ale nepovažuje společnost Uber. Ta tvrdí, že není taxislužbou, ale že nabízí spolujízdu v rámci sdílené ekonomiky, a pravidla pro taxikáře proto dodržovat nemusí. Lidé si přes aplikaci v mobilním telefonu mohou zavolat řidiče, který je odveze na požadovanou adresu.
Řidiči pro Uber jezdí buď jako živnostníci ve vlastním autě, nebo jako zaměstnanci těchto živnostníků. Partnerských řidičů jsou v Praze podle firmy zhruba dva tisíce.
Podobně jako Uber už ale v Čechách funguje například tuzemský projekt Liftago, který ale na rozdíl od americké společnosti zaměstnává pouze licencované taxikáře. Z logiky věci proto ale není tak atraktivní pro řidiče, kteří si chtějí taxikařením pouze příležitostně přivydělat, museli by si totiž vyřídit všechna potřebná oprávnění.
V případě, že připravovaná novela zákona, o které jedná pracovní skupina, nenarazí na větší překážky, mohla by začít platit přibližně za dva roky. Její finální podobu ještě ale jednotlivé rezorty ladí a Sněmovně ji předloží až v příštím roce.