Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Prima nemluví pravdu a dobře to ví, odráží kritiku šéf vysílací rady

  16:45aktualizováno  18:36
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání nesouhlasí s argumentací Primy, proč nevysílala talk show Jana Krause. Televize tvrdí, že tak učinila právě z obav před postihem od regulátora. „Vyjádření Primy pokládám za vrcholně alibistické. Je to nehorázné tvrzení, kterým se nás Prima snaží dostat do role cenzora,“ bránil radu její šéf Ivan Krejčí. Televize nakonec večer pořad ve čtvrtek večer odvysílala bez úprav.

Úvod - Show Jana Krause 26. 10. 2016 | foto: idnes videoiDNES.cz

Krejčí redakci iDNES.cz sdělil, že oficiální vyjádření TV Prima ho rozčílilo zvlášť proto, že televize si podle něj musí být vědoma, že je nepravdivé. Prima neodvysílala talk show Jana Krause, na které vystoupily známé osobnosti české kultury se vzkazem prezidentu Miloši Zemanovi. Vytkly mu jeho postoj k Číně a zákaz schůzky s dalajlámou, kvůli jehož porušení údajně odmítl vyznamenat Jiřího Bradyho.

„Na tento typ pořadu se paragraf o vyváženosti vysílání vůbec nevztahuje, a Prima to dobře ví,“ uvedl Krejčí. Stejnou otázku prý televize řešila krátce před prezidentskou volbou, kdy se v téže show objevily osobnosti podporující Zemanova protikandidáta Karla Schwarzenberga. Tehdy se Prima od Rady dozvěděla, že obavy z nevyváženosti jsou neoprávněné. „To se týká zpravodajských a politicko-publicistických pořadů, ne zábavné talk show,“ vysvětlil Krejčí podmínku vyváženosti.

Co říká zákon o vysílání

  • Provozovatel vysílání a provozovatel převzatého vysílání má právo vysílat programy svobodně a nezávisle. Do jejich obsahu lze zasahovat pouze na základě zákona a v jeho mezích.
  • Provozovatel vysílání poskytuje objektivní a vyvážené informace nezbytné pro svobodné vytváření názorů. Názory nebo hodnotící komentáře musí být odděleny od informací zpravodajského charakteru.
  • Provozovatel vysílání je povinen zajistit, aby ve zpravodajských a politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti a zejména nebyla v celku vysílaného programu jednostranně zvýhodňována žádná politická strana nebo hnutí, popřípadě jejich názory nebo názory jednotlivých skupin veřejnosti, a to s přihlédnutím k jejich reálnému postavení v politickém a společenském životě.

Celý zákon o vysílání viz zde.

Zároveň ale uvedl, že Rada nemůže provozovatele vysílání nutit do toho, aby něco odvysílal. „Každý provozovatel vysílá svobodně. Že se na Primě dobrovolně zřekli svobody, na to ať si každý udělá svůj názor,“ uvedl předseda Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV). Nelíbí se mu, že Prima ve svém prohlášení pasuje RRTV na jakéhosi cenzora. „To rozhodně nejsme, a kdybychom měli být, tak odstoupím,“ řekl.

Podle Krejčího sice Rada dostala již nějaké podněty k prošetření kroku Primy, dosud se však jimi nemohla zabývat. „My se zabýváme tím, co bylo odvysíláno, nikoli tím, co odvysíláno nebylo,“ uvedl odpoledne.

„Televize Prima by ráda odvysílala celý pořad tak, jak byl natočen. Podléhá však přísné zákonné regulaci televizního vysílání. Nelze vyloučit, že by úvodní část pořadu byla vyhodnocena RRTV jako porušení zákonné povinnosti objektivity a vyváženosti,“ vysvětlila televize ve čtvrtek dopoledne svůj postup. Později ale své stanovisko změnila. Provozní ředitel Primy Vladimír Pořízek řekl v podvečer ČTK, že televize odvysílá talk show bez úprav.

Podle dramaturgyně pořadu Simony Matáskové není v pořadu nic závadného. „Domníváme se, že nic nebránilo vysílání,“ řekla. Jan Kraus uvedl, že zásah do pořadu by znamenal porušení smlouvy.

Fotogalerie

Pořad včetně úvodního vyjádření osobností k prezidentu Zemanovi je možno zhlédnout na stránkách showjanakrause.cz. „Miloš Zeman ve své předvolební kampani sliboval, že bude stmelovat společnost. A ono vypadá, že se mu to nakonec i podaří, že ji jaksi stmelí proti sobě, protože i ti, kdo mu předvolební sliby uvěřili, se od něj začínají odvracet, protože se svým způsobem ztrapňuje už i před nimi,“ řekl například zpěvák Dan Bárta.

Bývalý ministr pro lidská práva Michael Kocáb zase ocenil statečnost ministra kultury Daniela Hermana, který se i přes prezidentův nesouhlas setkal s dalajlámou.

Televizi Prima vlastní akciová společnost FTV Prima Holding, v níž má podle oficiálních stránek televize rovný podíl švédská společnost MTG a firma GES MEDIA EUROPE podnikatele Ivana Zacha. Ten má podle serveru Economist.com blízko k prezidentu Zemanovi.

Podívejte se na část kritizovaného úvodu pořadu:

Volby 2018

Volby do obecních zastupitelstev a do Senátu PČR proběhnou na podzim 5. a 6. října. V pátek se volí od 14 do 22 hodin a v sobotu od 8 do 14 hodin.

Komunální volby

Kompletní seznamy kandidátů do zastupitelstev obcí dle krajů:

Volby do senátu

Přehled obvodů, kde se volí a seznamy kandidátů naleznete v příloze senátních voleb.




Hlavní zprávy

Nejčtenější

Tohle hřiště je jen pro bílý! Ženy s dětmi jsou víc než dřív terčem rasistů

Ilustrační snímek

Přibývá žen s dětmi, které vyhledají pomoc kvůli tomu, že se staly terčem rasistických útoku. Musí snášet opovržlivé...

Česko zasáhla vichřice. Nejezdily vlaky, výpadky jsou v dodávkách elektřiny

Kvůli vichřici vyjížděli hasiči v Karlovarském kraji hlavně k popadaným...

Česko v neděli večer a v noci na pondělí zasáhla bouře Fabienne. Na desítkách míst kvůli popadaným stromům nejezdily...



All you can eat. Triatlonista zhltal 100 porcí suši, restaurace ho vyhodila

Sushi na kulinářském festivalu Gastro Hradec.

Celebritou se v bavorském Landshutu stal třicetiletý triatlonista a bývalý kulturista Jaroslav Bobrowski. Zašel si...

Řidič cestou do práce přejel muže ležícího na silnici, byl to jeho syn

Ilustrační snímek

Rodinná tragédie se stala o víkendu u Štítova na Rokycansku. Řidič osobního vozidla v sobotu brzy ráno přejel muže...

Macron: Potížisty v otázce migrace bychom měli vyhodit z Schengenu

Francouzský prezident Emmanuel Macron představil v Paříži plán na pomoc chudým....

Země, které v migrační otázce neprojevují solidaritu, by měly být vyloučeny z schengenského prostoru. Na summitu v...



Další z rubriky

Neznají jejich celá jména, ani kde bydlí. V Erku se učí děti dobrovolně

Uživatel Erka Daniel Patkaň (18. září 2018)

Daniel Patkaň začal jihlavské centrum Erko navštěvovat ve svých sedmi letech a podle jeho slov mu právě toto...

Magistrát otevře pasáž u metra Budějovická, čeká se na výměnu sloupků

Střecha pasáže u metra Budějovická je v havarijním stavu, magistrát proto...

Pražský magistrát a dopravní podnik v příštích týdnech otevřou jižní výstup ze stanice metra C Budějovická. Magistrát...

Zneužil jedenáct holčiček, stojí v obžalobě vedoucího tanečních kroužků

Petr D. z Prahy navenek vystupoval jako zkušený a seriózní pedagog a tanečník.

Čtyřicetiletý Petr Dostál z Prahy čelí obžalobě z toho, že pohlavně zneužíval i znásilňoval holčičky z mateřských škol,...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!



Najdete na iDNES.cz