"Začnu teď koukat na Ordinaci v růžové zahradě, kterou jinak nestíhám. Nebo se najde něco jiného," říká Marta Hrbková z Táborska o přestupu ke konkurenčním pořadům. To, že kvůli fotbalovému Euru nastanou změny ve vysílání, zjistila až minulý týden z televizního programu.
Prima se vysíláním šampionátu odhodlala ke kroku, který jedny diváky potěší, ale druhé nazlobí. "V domácnostech, kde nejsou dvě televize, dokáže řada žen přesvědčit muže přepnout na jiný kanál, pokud zrovna nebude hrát náš tým," popisuje Petr Majerik z poradenské firmy Media Strategy.
Podle něj proto řada divaček a diváků Primy během šampionátu vyzkouší pořady na konkurenčních stanicích. "Uvidíme, jestli a jak rychle se po mistrovství na Primu vrátí," podotýká. Při klíčových zápasech však diváky samozřejmě získá. - čtěte speciální přílohu iDNES.cz k Euru 2008
"Přenos sportovní události přináší sledovanost, nové diváky, inzerenty a hlavně se dostanete v hlavách lidí na první místo. Ulpí na vás odlesk slávy či bídy této velkolepé události," komentuje šéf reklamní agentury McCann Erickson Jan Binar.
Výhra Česka = výhra Primy
"Velmi křehké vztahy se vrátí hned po šampionátu na konci června a poběží dále celé léto stejně jako pořad Hádej, kdo jsem," ujišťuje věrné diváky Primy mluvčí televize Ladislav Pavlík. Televize k tomu zpřístupnila reprízy oblíbených seriálů přes internet.
Primu mistrovství údajně stálo sto milionů korun, aby přebila nabídku České televize za práva na vysílání. "Česká televize zájem o vysílací práva na fotbalové Euro 2008 měla, ale oproti minulé praxi byl vypsán tendr, který nakonec díky vyšší nabídce vyhrála Prima," říká Anna Freimannová z tiskového oddělení České televize.
Cenu, kterou televize nabízela, neupřesnila. Podle expertů byl rozdíl několik desítek milionů korun. Na dalších až sedm milionů vyšla Primu vlastní reklamní kampaň.
Inzerce Primy je vyprodaná
Proč do fotbalu Prima, která se profiluje jako rodinná televize a na seriálech staví svou sledovanost, vůbec šla? "Je to možnost rozšířit počty diváků, zvýšit povědomí o Primě jako o důležitém subjektu na českém televizním trhu a taky nastartovat nové technologie včetně digitálního vysílání a vysílání ve formátu 16:9," popisuje šéf televize Marek Singer, který ji vede od března.
Jeho cílem je zvednout klesající sledovanost, která se pohybuje na několikaletých minimech. - čtěte Český fotbal by mohl dostat injekci skoro 500 milionů. Pokud náš tým vyhraje
Prima za sebou přitom už jeden riskantní krok, který nevyšel, má. Neuspěla s novými zprávami, které bojovaly o diváky ve stejném čase jako Nova. Ta však mívá kolem 2,5 milionu lidí, zatímco sledovanost Primy klesla na 400 tisíc. Po návratu zpráv před sedmou se jejich počet zvedá, ale ještě nedosáhl původní úrovně. A s diváky jde o inzerenty. Ty fotbal táhne.
Podle šéfa televize už byl minulý týden skoro všechen inzertní čas vyprodaný. Nejdražší, půlminutové spoty ve finále se prodávají až za 400 tisíc korun, v případě českého postupu ceny stoupnou nad 600 tisíc.
Štěpán Wolde z mediální agentury Media One míní, že by Prima mohla získat inzerci odhadem za 250 až 350 milionů korun. Prima sama toto číslo neřekne. To je daleko více, než by získala Česká televize, která má omezenější čas pro reklamu.
"Nadnárodní společnosti, které mají celosvětové smlouvy o partnerství se šampionátem, budou na Primě velmi aktivní. Naopak někteří zadavatelé investovali v červnu větší procento rozpočtů na ostatní stanice," uvádí Petr Majerik, který radí firmám, kam dávat reklamu.
Přímo na fotbale vydělají i další televize. "Spoty s motivem fotbalu mohou být nasazeny i na ostatních televizích, zejména poblíž sportovního zpravodajství," upozorňuje. Případný komerční úspěch Primy je tak z velké části v rukou české reprezentace.