Šest mrtvých za víkend, to je hodně vysoký počet...
Je sezona a to číslo se zvedá. Něco jiného to bude na podzim anebo na jaře. Vypovídá to o tom, že motorek přibývá a bude přibývat i mrtvých. Zatím se to číslo nebude zmenšovat. Motocykly jsou nyní dostupnější. Jsou i čekatelé, kteří dvacet let jezdili na nějaké jawě a nyní si koupí tisícovku, aby je to uvezlo. Pak je to vstupenka do rakve.
Motorkáři tedy nezvládají silné stroje?
O víkendu jsem učil v Hořovicích na letišti na kurzu bezpečné jízdy. Z pětadvaceti účastníků polovina není způsobilá řídit kvalitně motocykl. Přitom jsou to všechno motorkáři, kteří absolvovali autoškolu a někteří jezdí i déle. Návyky a koordinaci mají ale špatnou.
Co konkrétně?
Nyní tam byl kluk s čerstvým řidičákem a dvěstěpadesátkou. Na předním kole měl kotoučovou brzdu, ale neuměl ji používat. Při nouzovém brzdění v padesátikilometrové rychlosti za ni vzal tak extrémně, že motorka šla ve smyku předním kolem deset metrů. On to ustál, ale jsem přesvědčen, že na silnici by už ležel.
O víkendu zemřelo šest motorkářůVšechny víkendové nehody nepřežilo jedenáct lidí |
Chybí tedy kvalitní výuka jízdy v autoškolách?
Ne všechny jsou špatné. Většina autoškol ale v dnešní době zhotoví řidičský průkaz v tiskové podobě a naučí základní dopravní předpisy. Jezdit ale motorkáře nenaučí. Navíc jsou autoškoly, které dokážou vydat řidičský průkaz na silný motocykl za měsíc. Co se s jezdci stane dál, je nezajímá.
Co může výuku ovlivnit?
Například výstavba polygonů, ale je to finančně ohromě náročné. V sousedním Rakousku je jich přibližně dvacet a cvičí se na nich sami instruktoři autoškol. Musí vědět, jak se správně vypořádat s novou technikou, a naučit to své žáky. U nás učí lidé, kteří jezdili na staré třistapadesátce a moderní techniku neznají.
Smrt motorkáře ale často zaviní i řidiči za volantem. Zlepšují se?
Je vidět bezohlednost a agresivita šoférů automobilů i náklaďáků. Málokterý z nich kouká pravidelně do zrcátek. Nepředvídá, že je motorkář tak rychlý. Vidí ho, ale při odbočování se pak diví, že je u nich. Občas ho doslova zavraždí. Za náklaďákem pak motorka není prakticky vůbec vidět. Stačí, aby si řidič zapaloval cigaretu, a drobná vlnka pak pošle motorkáře, který ho předjíždí, do škarpy nebo na svodidla.
Jezdí v Česku motorkáři hůř než na západ od našich hranic?
On o víkendu zemřel i německý motorkář. Spíše naše silnice nejsou v dobrém stavu - vyjeté koleje, výmoly. Adheze pneumatik i pérování podvozku jsou u motorek slušné, ale nezvládají naše tankodromy. Je nutné tomu přizpůsobit jízdu.