Akci provázely menší potyčky s řidiči. Jednomu autu, které podle demonstrujících najelo na přechod, lidé zřejmě láhví rozbili boční sklo.
Protestující ve vestách a s transparenty nepřetržitě přecházeli po přechodu pro chodce u supermarketu, aby upozornili na odklad stavby jihovýchodní části silničního obchvatu města. První taková protestní akce se v Brodě uskutečnila 1. června, zúčastnilo se jí kolem 60 lidí. Tehdy proběhla zcela v klidu.
Tentokrát však protestující lidé zastavili dopravu také v sousední Pražské ulici. Protest trval od 15:30 do 16:00. Podle Ivany Štrossové z pořadatelského týmu by dnešní blokáda nemusela být poslední. "Za ty tři měsíce se toho moc nezměnilo," řekla.
Protestující měli na transparentech nápisy "Chceme přecházet bezpečně" nebo "Bezpečná cesta do školy". V domech u hlavního tahu se podle obyvatel z okolí kvůli rachotu a výfukovým plynům ani nedají otevřít okna. "Jak jedou kamiony s prázdnými vleky, to je hrozný hluk," shrnul František Vacek.
Některým demonstrujícím se nelíbilo to, že policie odkláněla dopravu, takže u přechodu stálo jen několik aut a kamionů. K incidentům docházelo až ke konci, kdy policie začala auta zase pouštět do Masarykovy ulice a vytvářely se kolony.
Petici za stavbu obchvatu podle Štrossové od června podepsalo kolem 1950 obyvatel. Ale řada petičních archů je podle ní ještě mezi lidmi. "Naše očekávání bylo, že přes 5 000 podpisů, což je jedna čtvrtina obyvatel našeho města, by mohlo být dostatečným důkazem, že obchvat potřebujeme," podotkla.
V městském zastupitelstvu Štrossová zasedá za opoziční sdružení Ženy za Brod. Minulý protest podpořili i početní zástupci sociální demokracie, která je v havlíčkobrodském zastupitelstvu rovněž v opozici. Někteří z nich se akce zúčastnili i tentokrát.
Starosta Jan Tecl (ODS) řekl ČTK, že blokádu nepodporuje. Za rozhodující považuje další jednání s úřady, aby pokračovaly přípravy ke stavbě obchvatu. "Osobně si myslím, že taková blokáda dvakrát věci nepřidá," dodal.
Městem procházejí dva hlavní dopravní tahy, v nejzatíženějších místech podle údajů radnice denně projíždí skoro 21.000 aut. Investorem obchvatu na státní silnici má být Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Zahájení stavby zhruba za dvě miliardy korun se brodská radnice snaží vyjednat léta.
Přípravy jsou teď pozastaveny, stejně jako u dalších dopravních staveb v republice, na které stát nemá peníze. Rozhodnutí o dalším postupu u brodského obchvatu podle ředitelky jihlavského ŘSD Marie Tesařové zatím nepadlo.
Jihovýchodní část obchvatu v Havlíčkově Brodě má vést po trase dlouhé přes čtyři kilometry od silnice na Žďár nad Sázavou a Pardubice k trase vedoucí k Jihlavě a k dálnici D1.