Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Přežije felicia rok 2000?

aktualizováno 
- V Mladé Boleslavi už se chladí šampaňské na oslavu milionté vyrobené felicie, zároveň je však zřejmé že tohle auto má svůj zenit za sebou. Škodovka škrtla z letošního plánu výroby felicií deset tisíc aut, s dalším úbytkem se počítá i v příštím roce a továrna čeká netrpělivě na následníka. Zatím není jasné, jak dlouho dnešní felicia vydrží a kdy bude vystřídána modernějším vozem.
"Už jsme dozajista dosáhli vrcholu objemu a nemůžeme očekávat žádné přírůstky, výrobu i odbyt jsme museli snížit," přiznal v podnikovém časopise Škoda Mobil místopředseda představenstva automobilky Detlef Wittig. Podle dalšího člena představenstva zodpovědného za výrobu, Karl-Güntera Büschinga, produkce felicií v příštím roce spíše ještě oslabí. Už letos bylo přesunuto asi 600 lidí z výroby felicií na octavie, snížení personálu ve výrobě tohoto auta lze čekat i příští rok. Důvodem je pokles odbytu zejména na domácím trhu a ve východní Evropě. Neustálé přírůstky, kdy vyskočila výroba z necelých 190 tisíc v roce 1995 na dvě stě šedesát tisíc felicií, prostě skončily.
Hádanka, kdy spatří světlo zcela nový vůz a pokračovatel dnešní felicie, však zůstává otevřena. Mluvčí automobilky Milan Smutný má univerzální odpověď: "Je to citlivá otázka, nechám to bez komentáře," říká. Stejně, jako automobilka úzkostlivě tajila datum střídání felicie za favorita, pod pokličkou schovává i premiéru nového auta. Důvod? Obava ze zastavení prodeje dnešních vozů. "Felicia je pořád chleba továrny, ohrožení jejích prodejů by znamenalo katastrofu," říká jeden z manažerů automobilky, který v této souvislosti nechce vystoupit z anonymity. Výroba i prodej felicií mají zejména ve třetím čtvrtletí mírně klesající tendenci a strach z dalšího poklesu je evidentní.
"Na našem trhu se dá říci, že felicia je stále moderní cenou, ale technicky je to auto pasé. Přes všechny modernizace je to přece jen dost starý vůz," komentoval dnešní postavení tajemník Svazu dovozců automobilů Zdenek Lněnička. Na největším zahraničním trhu, v Německu, se už lépe prodává octavia, felicie mají klesající tendenci. Za první kvartál se tam prodalo o devět procent felicií méně. "Pro příští rok počítáme s dalším lehkým poklesem," uvedla Daniela Foxová z tiskového oddělení zastoupení Škody v Německu.
Automobilka vyzdvihuje u dnešního modelu právě stále poměr mezi cenou a užitnou hodnotou. Konkurence, která v tomto segmentu vládne, přikovala na tuzemském trhu ceny felicií na dlouhou dobu na stejnou úroveň. Naopak, automobilka, která stejně jako ostatní značky bojuje s poklesem trhu, vyrazila v tuzemsku s dosud nevídanými akcemi. Několikrát prodloužila akci "pojištění zdarma", přišla s cenově zvýhodněným akčním modelem Magic, dokonce porušila svou mnohokrát deklarovanou zásadu a nabídla levnější verzi felicie pod názvem X-Line a teď ve spolupráci s leasingovou společností ŠkoFin poskytuje nulový leasing.
Dealeři Škodovky však kupodivu ještě bílou vlajku nevyvěsili: "Stav je sice kritický a vážný, ale ne kvůli zastaralosti felicie, ale pro pokles kupní síly lidí, auto je pořád super," tvrdí například Miroslav Adámek ze stejnojmenného autosalonu. Prodejci se také shodují na jedné věci: v příštím roce mohou felicii u nás i za hranicemi zachránit jen akční modely, kdy zákazník dostane za výhodnější cenu lépe vybavené vozy.
Vedle kbelíků s vychlazeným šampaňským pro příští týden, kdy sjede miliontá felicia z pásů, se tak už potichu mluví o nástupci. "Bude mít drzejší design, jinak bude pokračovat v tradici felicie: ve své třídě bude patřit k největším," řekl k němu před časem šéf designér Škody Dirk van Braeckel, na jehož prknech auto vzniká. Prototypy už jezdí a zkouší se. Jako o nejpravděpodobnějším termínu nástupu nového modelu, který bude jezdit na podvozku budoucího VW Polo, se uvádí přelom roku 1999 a 2000 či až druhá polovina roku dva tisíce. Podle některých informací ovšem hodlá automobilka zařadit při vývoji nového auta vyšší rychlost. Dva dodavatelé, kteří se již dnes připravují na výrobu dílů pro nové auto, přitom tvrdí, že sílí tlak na urychlení příprav. Ve Wolfsburgu, kde se vyvíjí podvozek, se naopak špitá o zpoždění prací. Jisté je tedy zatím jen jedno: dnešní felicia, která konstrukčně vychází z jedenáct let starého favorita, se dožije roku 2000. O moc ho ovšem nepřežije.
Autor:


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Dvanáctiletý chlapec se nebál říct pravdu. Zachránil tím kamarádovi život

Dvanáctiletý Jaroslav Šísl (vpravo) zachránil život o rok mladšího kamaráda...

Dvanáctiletý Jaroslav Šísl pomohl zachránit život svého o rok mladšího kamaráda Jiřího Kadlece, který si při pádu těžce...

Po měsíci v KLDR byla jako Severokorejci. Myslela jen na jídlo a vodu

Koreanistku Ninu Špitálníkovou jsme oblékli do šatů Karen Millen, šperky ALO...

Stačily jen čtyři týdny v KLDR a studentka koreanistiky Nina Špitálníková se začala chovat jako všichni Severokorejci....



Na Manhattanu explodovala trubková nálož, útočil Bangladéšan

Newyorská policie zasahuje na Manhattanu, kde je hlášena exploze (11. prosince...

Newyorská policie zasahuje na Manhattanu, kde vybuchla nálož. Lékaři ošetřili čtyři zraněné. Výbuch zranil i muže,...

Severokorejské lodě duchů připlouvají k Japonsku, jsou symbolem bídy KLDR

Jeden ze člunů, které v uplynulých týdnech připluly k pobřeží Japonska.

Kritický nedostatek potravin a zahraniční měny přispívá k tomu, že je na pobřeží Japonska vyplavováno stále více silně...

VIDEO: Skladníci obklíčili ujíždějící zloděje vysokozdvižnými vozíky

Skladníci v akci. Zloděje obklíčili vozíky

Zaměstnanci ostravské prodejny stavebnin společnými silami zadrželi trojici zlodějů, která se pokusila vykrást...



Další z rubriky

Fischer odškodněn za blokovaná letadla nebude, neuspěl ani u Ústavního soudu

Václav Fischer

Firma spoluvlastněná podnikatelem Václavem Fischerem nemá nárok na 330 milionů korun, které žádala po státu jako...

Hasičské tanky vytáhly trosky trojské lávky z Vltavy

Tanky začnou tahat trosky trojské lávky z Vltavy

Hasiči dokončili dnes večer v Praze vytahování zbytků trojské lávky z Vltavy. Na místo dorazili kolem poledne, samotné...

Za jízdu načerno se může zažalovat i nezletilý, potvrdil Ústavní soud

Revizor (ilustrační foto)

Kvůli dluhům z černých jízd městskou hromadnou dopravou lze žalovat i nezletilého, nikoliv jen zákonného zástupce,...



Najdete na iDNES.cz