V případě, že by se pracovníci Ředitelství silnic a dálnic, které ostravskou autostrádu provozuje, rozhodli přistoupit k nejradikálnějšímu kroku, tedy kompletní rekonstrukci dálnice, mohlo by to znamenat, že se do ulic Ostravy přesunou tisíce automobilů denně.
Přečtěte si, co skrývá podloží dálnice u Ostravy |
A o tom, že ŘSD bude chtít zpackanou dálnici opravdu důsledně opravit, svědčí i slova generálního ředitele ŘSD Reného Poruby. "Budeme chtít kvalitní dálnici bez závad, i kdyby to mělo znamenat ji celou vykopat a postavit znovu", říká.
A právě rozkopání a následná stavba nového tělesa dálnice by mohla Ostravě přinést velké dopravní problémy. Na příští rok se totiž už dlouhodobě chystá velká rekonstrukce Svinovských mostů spojujících Opavsko a lidnatý ostravský obvod Poruba s Ostravou a dálnice měla být jednou z objízdných tras.
"Pokud by se měla v příštím roce začít opravovat dálnice, mohlo by to pro Ostravu znamenat velký problém," říká náměstek hejtmana pro dopravu Miroslav Novák. "Jakékoliv přerušení jejího provozu by znamenalo hodně velké problémy," dodal náměstek hejtmana.
Oprava v příštím roce by byla hodně problematická
Problémy by mohly být o to větší, že je hlavní část reklamované dálnice v místech mimoúrovňové křižovatky s Mariánskohorskou ulicí. Právě na ni by pak měly sjíždět automobily mířící z Ostravy-Poruby do centra města a naopak. Podle Aleše Boháče, náměstka ostravského primátora, se ale s rekonstrukcí dálnice v příštím roce nezačne právě kvůli rekonstrukci Svinovských mostů.
"S opravou Svinovských mostů se počítá už dlouhodobě a nedá se už nijak zastavit," vysvětluje Aleš Boháč. "Navíc se s dálnicí počítá jako s jednou z objízdných tras. Z toho důvodu bude na její části v příštím roce povolena jízda bez poplatku, aby ji mohli využívat skutečně všichni řidiči. I proto si myslím, že se v příštím roce s opravou dálnice nezačne," vysvětlil důvody náměstek primátora.
Po dálnici mají jezdit fotbaloví fanoušci
Problémy, které by případná generální oprava dálnice v příštím roce mohla přinést se ještě znásobí faktem, že se v nedalekém Polsku a na Ukrajině chystá fotbalové mistrovství Evropy. A právě dálnice D1 by měla být jednou z hlavních spojnic Polska s jihem Evropy. I kvůli tomu v současnosti finišují práce na stavbě posledního chybějícího úseku dálnice mezi Bohumínem a státní hranicí s Polskem, dálnice by měla být do června hotová.
Po propojení s Polskem se očekává i výrazný nárůst dopravy, hlavně kamionové, řidiči totiž zatím, kvůli lepším cestám na polské straně hranice, využívají spíše silnice R48.