Překvapení vědci našli mořské tvory 200 metrů pod ledem u Antarktidy

Vědci z amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) objevili tvora podobného garnátovi téměř dvě stě metrů pod ledem v antarktickém šelfu. V podobně nehostinných podmínkách přitom podle předpokladů neměly žít žádné složitější organismy, nanejvýš několik mikrobů.

Záběr kamery na garnáta, kterého vědci objevili 200 metrů pod ledem u Antarktidy. | foto: AP

"Vycházeli jsme z předpokladu, že tam nic není," řekl Robert Bindschadler z NASA. "Byl tam garnát, kterého byste s chutí našli na talíři," dodal.

Vědci vyvrtali dvaceticentimetrový otvor v ledu u antarktického pobřeží, asi 20 kilometrů od otevřeného moře. Jejich kamera potom během tří minut pod hladinou zaznamenala asi osm centimetrů dlouhého tvora podobného garnátovi a kus chapadla, které patří medúze.

"Je to poprvé, co jsme objevili tak vyspělý život pod ledem," komentoval objev britský mikrobiolog Cynan Ellis-Evans. Podle něj je ale možné, že oba tvorové zachycení na kameře do oblasti náhodně připluli a nežijí v ní dlouhodobě.

Bioložka Stacy Kimová, která se na výzkumu podílela, ale nevěří, že objev života byla náhoda. Podle ní je velmi nepravděpodobné, že by se náhodně při vrtu pod led podařilo tak daleko od otevřeného moře objevit hned dva mořské tvory.

Vědci se nyní zabývají otázkou, čím se tvorové žijící v mrazivém oceánu pod ledem, kam vůbec neproniká sluneční světlo, živí. Objev podle nich povede k přehodnocení toho, co lidé vědí o životě v obzvlášť nehostinných podmínkách.

Objev dává naději, že by mohl existovat život i pod ledovou krustou zmrzlého Jupiterova měsíce Europy, uvedla agentura AP.

Policie stále pátrá po jednom ze strůjců pařížských útoků Salahu Abdeslamovi.
Pařížského atentátníka Abdeslama bude každý den k soudu převážet vrtulník

Salaha Abdeslama, jediného žijícího podezřelého z podílu na tragických teroristických útocích v Paříži z listopadu 2015, budou denně převážet vrtulníkem k...  celý článek

Britská premiérka Theresa Mayová (28. června 2017)
Sklíčená Mayová prosila Junckera o pomoc s brexitem, píše německý list

Sklíčená britská premiérka Theresa Mayová prosila předsedu Evropské komise Jeana-Claudea Junckera o ulehčení odchodu Británie z EU, napsal německý deník...  celý článek

Léky jsou v Africe k dostání i na trzích. Jejich kvalitu zde však nikdo...
V Africe bují byznys s padělanými léky. Obsahují škrob i nemrznoucí látku

V byznysu s padělanými léky se ročně točí miliardy dolarů. Do oběhu se dostávají hlavně v rozvojových zemích, kde je lidé kupují na trzích. Stále častěji se...  celý článek

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!