Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

PŘEHLEDNĚ: Pražští radní naplánovali investice za 127 miliard

  17:05aktualizováno  17:05
Astronomických 127 miliard korun by chtělo současné vedení Prahy utratit za klíčové projekty v metropoli do roku 2015, kdyby se udrželo u moci i po volbách, které budou příští rok.

Naposledy byl otevřen úsek metra mezi Ládvím a Letňany (na snímku stanice Střížkov). Nyní se čeká na prodloužení áčka a nové déčko. | foto: Rosťa Jančar, Rosťa Jančar,  Technet.cz

Jde zejména o dopravní stavby - tunely metra, tramvajové koleje a městský okruh.

Vyplývá to ze strategické koncepce hlavního města, kterou v úterý pražští radní projednávali a schválili. Jde de facto o plán, jemuž se v budoucích pěti letech musí podřídit sestavování rozpočtu, rozvoj města i všechna politická rozhodnutí.

Čemu by konkrétně dali radní přednost? Například bezpečnosti. Počítá se s náborem strážníků, který doposud neměl valného výsledku - rozpočet městské policie se má do pěti let téměř zdvojnásobit.

Tramvaj až k metru Pankrác, autobusy na Jižní spojku

Prioritou by byla také doprava. K dlouho plánovaným novým tramvajovým tratím například z Podbaby k železniční trati u Vltavy nebo z Barrandova do Slivence se připojily nové plány.

Plány a sny politiků

Radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS) i manažeři Dopravního podniku by rádi viděli tramvaje také v ulici Na Florenci, kde dříve už jezdily, nebo na trase mezi stanicemi metra Pražského povstání a Pankrác. I tady bylo až do sedmdesátých let slyšet cinkání tramvají.

Dosud neznámou novinkou je i projekt na zavedení nových autobusových linek, které by jezdily po městských dálnicích.

Až bude příští rok dokončen Pražský okruh na jihu města, očekává se, že zmizí kolony z Jižní spojky. Toho chce využít Dopravní podnik a poslat na volné cesty "extrarychlé" linky.

Ty by bez zastávek například spojily Kačerov se Smíchovem nebo se Skalkou. Lidé by tak z metra C již nemuseli přestupovat v centru na ostatní linky, ale jeli by obloukem kolem centra po dálnici. Cesta by se výrazně urychlila.

Hledají se soukromé zdroje

Je otázka, kde chce vedení města sehnat zmiňovaných 127 miliard, které jsou pro splnění jeho plánů a snů potřeba. Praha věří, že ze svého zaplatí maximálně 94 miliard, v lepším případě dokonce "jen" 82 miliard korun.

Plány a sny politiků

Zbytek by se měl hradit ze státních peněz, dotací z Evropské unie a také ze soukromých zdrojů. Soukromníci se mají podílet zejména na výstavbě trasy metra D.

Z materiálu, který má MF DNES k dispozici, vyplývá, že radní i městské organizace, které jednotlivé projekty předkládaly, svým plánům věří. Respektive že i přes současnou hospodářskou krizi na své plány seženou peníze.

"Náklady odpovídají asi jedné třetině příjmů v období 2010 až 2015. V případě využití PPP (projekty, na nichž se podílí i soukromý sektor - poz. red.) pak mírně překračují jednu čtvrtinu," píše se v dokumentu.

Plány a sny politiků

Ten počítá s tím, že městu bude průměrně každý rok přitékat do kasy 52 miliard (nyní je to 40 miliard). Zmiňuje i to, že Praha musí v těchto letech splatit své staré dluhy ve výši 23 miliard korun.

"Musíme být připraveni na to, že některé investiční akce mohou kvůli krizi z plánů vypadnout. Nepůjde ale určitě o zásadní projekty typu tunelu Blanka," řekl radní Martin Langmajer (ODS).

"Nedá se předpovědět, jak nás krize zasáhne. O tom, kterých projektů by se mohla dotknout, proto zatím nebudu mluvit," dodal.



Hlavní zprávy

Nejčtenější

Právníci přechytračili soud. Vyhýbali se mu až do promlčení činu

Obžalovaní Karel Hnilica a Lenka Hnilicová na snímku z prosince 2012

Manželský pár advokátů Hnilicových názorně demonstroval, jak je v Česku možné se vyhnout trestu od soudu. Byť jde o...

Ve věku 39 let zemřel veterán Mevald vyznamenaný za službu v Afghánistánu

Prezident Miloš Zeman a český voják Jaroslav Mevald při slavnostním udílení...

Ve věku 39 let zemřel v pátek náhle český veterán Jaroslav Mevald zraněný v roce 2014 v Afghánistánu. Za hrdinství,...



Babiš: Jsem zklamaný hlavně z Pirátů, předčasné volby jsou nesmysl

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš během rozhovoru pro MF DNES. (8. listopadu 2017)

Až sestavíme vládu, půjdeme jednat s každým a začneme u ODS, říká šéf ANO Andrej Babiš. Osloví všechny strany, přestože...

Dopravní podnik testuje gumové bodáky, mají zastavit přebíhače kolejí

Na tramvajové zastávce v Braníku dopravní podnik testuje zábrany v kolejišti...

Pražský dopravní podnik zkouší na jedné z tramvajových zastávek v Braníku gumové zábrany ve tvaru malých bodáků. Mají...

Tvůrce Kanceláře Blaník opouští Seznam. Důvodem jsou neshody s vedením firmy

Z natáčení filmu Prezident Blaník

Lobbista Tonda Blaník bouchl do stolu. Tvůrce, který oceňovaný seriál vytváří, opouští internetovou televizi Stream...

Další z rubriky

Běžte jinam, slyší často Romové ve školách. Segregace je stále problém

Konference Společně ve škole (další kroky ve vzdělávání Romů v České...

Vaše dítě tady nechceme, naznačují často ředitelé škol romským rodičům. Bojí se, že pokud jejich děti přijmou, ostatní...

Čuba zůstává senátorem, i když není k sehnání a na jednání nejezdí

Noví senátoři zvolení ve Zlínském kraji - František Čuba (vlevo) a Ivo Valenta.

Senátor František Čuba už déle než rok nedojíždí na jednání horní komory parlamentu a nebývá k zastižení ani ve své...

Tisíce lidí si připomněly 17. listopad, nejvíce akcí bylo v Praze

Oslavy 17. listopadu v Praze - Národní třída (17. listopad 2017)

Česko si v pátek připomnělo památku Dne boje za svobodu a demokracii a Mezinárodní den studentstva. Tisícovky lidí a...

Poctivá zelňačka
Poctivá zelňačka

Rychlovka, která zahřeje.



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.