Mrtví a zranění |
leden-únor 2000 |
leden-únor 2001 |
mrtví |
2 |
7 |
těžce zranění |
22 |
24 |
lehce zranění |
59 |
194 |
Dopravní policie zatím zevrubně příčiny zvýšeného počtu mrtvých a zraněných nerozebírala, počká si na souhrnné údaje z prvního čtvrtletí. "Obecně se dá ale říci, že ani chodci, ani řidiči se s novými pravidly silničního provozu prozatím příliš nesžili," říká policejní mluvčí Ivana Zelenáková.
"Stále se setkáváme s chodci, kteří vkročí na přechod, aniž by respektovali, že řidič na krátkou vzdálenost jen stěží, zejména za špatného počasí, může vůz zastavit. Problémy mají i řidiči. Stává se, že vozidlo jedoucí v jednom jízdním pruhu zastaví před přechodem, ovšem dalšími jízdními pruhy auta projíždějí dál a ohrožují přecházející chodce," říká Zelenáková.
Karel Pospíšil z Rady vlády pro bezpečnost silničního provozu doporučuje z vlastní zkušenosti, aby chodci byli na přechodech obezřetní. "Jako chodec se nepovažuji za sebevraha. Stoupnu si na chodník, aby bylo zcela jasné, že chci přejít. Když vidím, že auto brzdí, jdu. Když vidím, že nebrzdí, zůstanu stát," říká Pospíšil.
Podle Václava Špičky, sekretáře pro bezpečnost silniční dopravy českého Autoklubu, byla chyba, když se v říjnu 1997 spolu se snížením povolené rychlosti v obcích na padesát kilometrů v hodině nezavedla současně i větší přednost chodců na přechodech. Špička míní, že by si na všechna nová pravidla chodci i řidiči lépe zvykali.
"Dělat ale teď po dvou měsících platnosti nových pravidel nějaké závěry, by bylo příliš předčasné," poznamenává Špička, který souhlasí s názorem, že na zvýšeném počtu mrtvých a zraněných nesou vinu motoristé, ale také chodci. Zároveň dodává, že některé přechody nejsou příliš přehledné, takže by stálo za to obnovit jejich značení.