Požadavky odborářů měly - zjednodušeně řečeno - dvě roviny. Od města chtěli víc peněz na provoz linek. Od manažerů Dopravního podniku pak slib, že se nebude tolik propouštět a firma přehodnotí množství práce, které pro ni zajišťují externí pracovníci.
odpovědi radovana Šteinera najdete zde |
Nakonec musely ustoupit všechny strany. "Nikdo nemůže říci, že by 'zvítězil', ale nikdo rozhodně nekapituloval. Pro nás je hlavní shoda na nutnosti pokračování změn v Dopravním podniku, snižování nákladů a redukci počtu zaměstnanců," uvedl Šteiner.
Jednání podle něj nebylo tak beznadějné, jak se navenek mohlo zdát. Ochota ke kompromisu prý byla viditelná u většiny z odborářů. "Až na pár radikálů jsem ale neměl v průběhu vyjednávání pocit, že by odboráři chtěli vyloženě vydírat nebo kladli absurdní požadavky," popsal Šteiner jednání.
Jeden z prvních dotazů čtenářů mířil na to, zda stávku požadovali i řadoví odboráři, nebo jen jejich bossové. "Samozřejmě jsem během posledních týdnů hovořil nebo telefonoval s mnoha zaměstnanci DP. ... Řada výhrad odborářů vyplývala z nepochopení některých věcí a v neposlední řadě také hrála bohužel roli politika," odpověděl Šteiner.
Propouštění se Dopravnímu podniku nevyhne
Město se s odboráři nakonec dohodlo na záloze 900 milionů. Má sloužit k úhradě prokazatelných nákladů spojených s letošním provozováním veřejné dopravy. Radní Šteiner dostal za úkol zajistit do 1. prosince vyčíslení ztráty za letošní první tři čtvrtletí a navrhnout její krytí.
Manažeři Dopravního podniku (DPP) odborářům tolik ustoupit nechtěli. Propouštění se firmě s 11 tisíci zaměstnanci zřejmě stejně nevyhne. Ztráta místa hrozí kvůli plánované obnově vozového parku hlavně opravářům. "Propouštění se rozhodně týká i administrativních pracovníků a představitelů managementu," uvedl ale Šteiner.
"Dohodli jsme se, že propouštění se zatím dotkne jen vnitropodnikové dopravy a těch, kdo sami o odchod požádali. O ostatních plánech budeme jednat od příštího týdne," řekl v pátek generální ředitel DPP Martin Dvořák.