Na automobilovou rallye přitom radní vyráží poprvé. "Je to můj koníček, proto se na závod připravuji už řadu let. Kolegové v práci si o mně mysleli, že jsem blázen, a jedenáctiletá dcera mi řekla, že mám mít rozum," říká Janeček.
Janeček: Peníze nesouvisí s magistrátem ani Prahou 11
Zatímco kritici Bémovi vyčítali, že se v Himálaji zdržoval příliš dlouho, Janeček se za volantem skoro ani neohřeje. Soutěž trvá osm dní, šest z nich pokryje dovolená.
Oba politici museli čelit stejnému dotazu: kdo jim dovolené zaplatil. Janeček tvrdí: "Já přispěl 200 tisíci, z nichž zaplatím ubytování, naftu, přepravu a jídlo pro sebe a štáb. Dalších 550 tisíc pokryjí peníze z reklam na kapotě."
Sponzoři a reklama jsou problém, který před rokem zatopil i primátorovi. Také jeho výpravě vypomohly soukromé firmy.
"Já si dal do smlouvy podmínku, že na autě nesmí být reklama firmy, která má vazby na magistrát a radnici Prahy 11," dušuje se Janeček a jako argument připomene, že pro úplatky není vhodný adept. "V radě mám na starosti sociální problémy, mými klienty jsou bezdomovci. To není lukrativní."
Transparency International: Úplně v pořádku to není
Jenže společnosti Transparency International, která sleduje korupci v politice, se vůbec nelíbí, že radní a mluvčí magistrátu Jiří Wolf budou řídit jeden ze dvou vozů soukromého Offroad Centra Praha.
"S financováním takových výletů politiků to vždycky bývá obtížné. Úplně v pořádku to není, správně by si radní měl celou cestu zaplatit sám," myslí si šéf týmu právníků Transparency International Martin Lochmann.
Ostatně důkladného vysvětlení a obhájení placení středoevropské rallye se dožadují i Janečkovi kolegové z rady.
Třeba náměstkyně primátora Markéta Reedová (SNK ED), která podporuje otevřenou veřejnou správu, kolegovi vzkazuje: "Jiří Janeček musí rozptýlit pochybnosti a lidem dokázat, že je vše v pořádku."
Podobně uvažuje i další náměstek, Rudolf Blažek (ODS). "Jsem si jist, že má všechno promyšleno. Není problém ukázat, že jsou pochybnosti zbytečné," myslí si Blažek, který by měl obavy jen tehdy, pokud by na kapotě Janečkova závodního vozu inzerovali například dodavatelé tramvají nebo autobusů pro pražskou hromadnou dopravu.
To však Janeček popírá. Žádná z firem prý nemůže ze sponzorování profitovat. "Mobilní operátor mi zapůjčí satelitní telefon, reklamu tu má mezinárodní sportovní nadace nebo autosalon," vyjmenovává.
A proč si vlastně závodník Petr Kubík z Offroad Centra Praha vybral za druhého pilota nezkušeného Janečka? "Znám ho a měl jsem volné auto," tvrdí Kubík a dodá, že je politik dobrý i pro reklamu.
"Ne týmu, ale motoristického sportu," zdůrazní.