Na snížení rychlosti ze 130 na 100 kilometrů v hodině se dohodli zástupci Ředitelství silnic a dálnic, společnosti Eltodo a policie po nehodách, na které podle informací ČTK adekvátně nezareagoval systém řízení dopravy. - více o snížení rychlosti čtěte zde
Opatření má být dočasné. Zatím ale nikdo nedokázal stanovit termín, kdy se opět řidiči rozjedou původní stotřicítkou. "V současnosti žádný takový odhad nemáme, kdybych se o něj pokusil, nebylo by to nic víc než plácnutí do vody," řekl iDNES.cz mluvčí společnosti Eltodo Jan Rafaj.
Podle něj ale v žádném případě nejde o problém liniového systému řízení dopravy. "Ten systém funguje, jen je od počátku v poloautomatickém režimu. Dispečer tak má možnost zásahů, může například vybírat z předvoleb podle konkrétní situace," uvedl Rafaj.
Cílem je, aby systém mohl být spuštěn jako plně automatický a dispečer na něj jen dohlížel. "Do té doby je ale nutné prověřit na tisíc situací, které mohou v běžném provozu nastat," vysvětlil mluvčí společnosti Eltodo.
Provoz systému řízení dopravy v poloautomatickém režimu zmínila i mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková a dodala, že důvodem rozhodně není to, že by tento systém nestíhal nápor aut, jak se objevilo v některých médiích.
"My jsme o to snížení rychlosti původně ani neusilovali, ale vychází to i z toho, jak se řidiči na novém okruhu chovají, jak například nedodržují bezpečnou vzdálenost mezi sebou. Je to kvůli jejich bezpečnosti," řekla iDNES.cz Martina Vápeníková.
Jan Rafaj z Eltoda připomněl i to, že jsou nyní řidiči nepozorní, protože si prohlíží nově otevřenou stavbu, a nevěnují se tak plně situaci před sebou. "Může to být jeden z důvodů, ale žádné oficiální údaje o tom neexistují," řekla mluvčí pražské policie Eva Miklíková.
Právě pozornost řidiče je na novém okruhu, který je první českou dálnicí s liniovým řízením dopravy, důležitá. Součástí tohoto systému je totiž hustá síť proměnných příkazových značek, které se mění podle aktuální meteorologické situace, údajů z kamer nebo detektorů na vozovce.
Roční zkušební provoz není podle mluvčí Ředitelství silnic a dálnic nijak výjimečný. "Je celá řada věcí, které jinak než za provozu nelze otestovat. Dělají se například studie hlučnosti a další. Teprve po roce je pak kolaudace," řekla Martina Vápeníková.