Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pražské scény stojí před obrovskou změnou

  12:15aktualizováno  12:15
Praha - Nenápadnou transformací tří scén, již na konci listopadu schválilo městské zastupitelstvo, začala pravděpodobně nejzávažnější systémová změna pražské divadelní sítě od roku 1948. Činoherní klub, Divadlo Archa a Semafor budou prvními divadly, která se z příspěvkových organizací financovaných městem změní v soukromé právní subjekty. Jejich nejbližší existenci zajistí následující kroky: čtyřletý grant ve výši dosavadního příspěvku, smlouva s bývalým zřizovatelem o darování fundusu a současných výprav, a konečně smlouva o propůjčení technického vybavení a dalšího majetku divadla nově vzniklému subjektu.

"Cílem transformace je větší samostatnost divadel, zároveň však nepřijdou o finanční podporu města," říká ředitelka odboru kultury pražského magistrátu Helena Brabencová. "V první fázi transformujeme tři scény, následně pak zamýšlíme takto naložit s dalšími dvěma každý rok. Po roce 2005 by tak hlavní město mělo zřizovat pouze Divadlo na Vinohradech a dětská divadla. O každé scéně budeme konkrétně jednat."

Ředitelé prvních vybraných divadel s nutností transformace souhlasí. "Pro divadlo je typ příspěvkové organizace často nevýhodný, protože je svazuje přísnými rozpočtovými pravidly. S magistrátem se proto shodneme na tom, že transformace je nutná," říká ředitel Činoherního klubu Vladimír Procházka, ovšem dodává: "Je nezbytné ji pečlivě připravit a zvážit všechny kroky. Není to strach, co nás vede k opatrnosti, ale odpovědnost nejen za naše divadlo, nýbrž i za všechna ostatní, která nás budou následovat."

"Privatizačním krokům musí předcházet důkladný průzkum prostředí, ve kterém se bude transformovaná organizace pohybovat," upozorňuje ředitel Divadla Archa Ondřej Hrab. Proto se do transformace zapojil Divadelní ústav, jenž připraví odbornou uměleckou, ekonomickou a právní analýzu opřenou o mezinárodní zkušenosti. "Kdybychom nebyli aspoň částečnými optimisty, vůbec bychom do toho nešli. Není totiž nic horšího než stojaté vody," podotýká Hrab.

Také zakladatel a ředitel Semaforu Jiří Suchý změny uvítal. Na rozdíl od Vladimíra Procházky a Ondřeje Hraba nevidí v transformaci vážnější problém: "Nicméně obavy svých kolegů plně podporuji. Každá scéna může mít své vlastní specifické problémy."

Transformaci umožnilo rok staré rozhodnutí udělovat víceleté granty. Zatím totiž všechny diskuse o nutnosti změny, které se na různých úrovních vedly už od roku 1990, skončily konstatováním, že nejdůležitější je vyřešit způsob financování. Ten musí zajistit kontinuální existenci divadla na dobu delší než jeden rok. V okamžiku, kdy se tento problém vyřešil čtyřletými granty, vyzval pražský magistrát ředitele tří divadel, aby se rozhodli, v jaký právní subjekt svou scénu přemění.

Soukromá divadla v metropoli pracují především jako společnosti s ručením omezeným, občanská sdružení, obecně prospěšné společnosti či nadace. Město bude přednostně jednat při transformaci svých divadel se současnými řediteli. Pouze v případě, že se nebudou chtít do transformace pustit, uvažuje o tom, že vypíše na příslušný divadelní prostor a s ním souvisící grant výběrové řízení. Ředitelé se nejvíc obávají budoucích kritérií pro udělení grantu.

"Ve světě se ukazuje, že subvencovaná divadla nemusí být za každou komerčně úspěšná, ostatně právě od toho jsou subvencovaná. Dotace jim dovoluje umělecké hledání i pochopitelné právo na omyl. Proto by ekonomická kritéria při hodnocení divadel neměla převažovat nad uměleckými," zamýšlí se Vladimír Procházka z Činoherního klubu, kterážto scéna si přitom na nezájem publika nemůže stěžovat.

Proč byla vybrána právě tato divadla

Tři dosti různá divadla, Semafor, Činoherní klub a Archa, budou prvními, na kterých hlavní město ověří, jakým způsobem lze příspěvkové organizace změnit v hospodářsky samostatné subjekty. Pro první etapu úmyslně vybralo scény s odlišným uměleckým záměrem a majetkově právním vztahem k budovám, v nichž působí. Semafor a Činoherní klub mají dlouhou a slavnou tradici, oba vzešly z éry takzvaných malých divadel.

Semafor, který je dodnes spojen s osobou zakladatele a protagonisty Jiřího Suchého, existuje jako autorské divadlo od roku 1959. Původně hrálo v dnešním Činoherním klubu, dlouholeté působiště mělo v paláci Alfa na Václavském náměstí, odkud muselo po restitucích odejít. Od prosince 1995 hraje na malé scéně Hudebního divadla v Karlíně, tedy v městském objektu. Tato skutečnost Suchého uklidňuje natolik, že se transformace nijak nebojí: "I kdyby to dopadlo špatně, Semafor už stejně existuje dost dlouho."

Ředitel Činoherního klubu Vladimír Procházka se naopak obává o tradici této scény, založené v roce 1965 Jaroslavem Vostrým, Janem Kačerem a Ladislavem Smočkem, který v divadle dodnes působí jako režisér a dramatik. "Nechci, aby jméno divadla a jeho tradice jen tak zanikly," říká Procházka. Činoherní klub je repertoárové divadlo se stálým souborem. Navíc budova, v níž sídlí, nepatří městu, ale městské části Praha 1 a divadlo je zde v pronájmu.

Divadlo Archa hraje od roku 1994. Jeho historie začala o tři roky dříve, kdy současný ředitel Ondřej Hrab vyhrál se svým projektem scény bez stálého uměleckého souboru konkurs na bývalé Divadlo E. F. Buriana. "Už při tvorbě projektu jsme zvolili dobře fungující západní model. Celou dobu se proto pohybujeme v hybridním stavu a čím dál hlouběji zabředáváme do systému, který je reziduem socialismu," tvrdí Hrab. Divadlo Archa hraje v objektu Československé obchodní banky, kde je v nájmu.

Divadlo Archa hraje od roku 1994. Jeho historie začala o tři roky dříve, kdy současný ředitel Ondřej Hrab vyhrál se svým projektem scény bez stálého uměleckého souboru konkurs na bývalé Divadlo E. F. Buriana. (4. prosince 2000)

Ředitel Činoherního klubu Vladimír Procházka se obává o tradici této scény, založené v roce 1965 Jaroslavem Vostrým, Janem Kačerem a Ladislavem Smočkem, který v divadle dodnes působí jako režisér a dramatik. (4. prosince 2000)

Tři dosti různá divadla, Semafor, Činoherní klub a Archa, budou prvními, na kterých hlavní město ověří, jakým způsobem lze příspěvkové organizace změnit v hospodářsky samostatné subjekty. (4. prosince 2000)

Divadlo Semafor, který je dodnes spojen s osobou zakladatele a protagonisty Jiřího Suchého, existuje jako autorské divadlo od roku 1959. (4. prosince 2000)

Autor:


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Na Manhattanu explodovala trubková nálož, útočil Bangladéšan

Newyorská policie zasahuje na Manhattanu, kde je hlášena exploze (11. prosince...

Newyorská policie zasahuje na Manhattanu, kde vybuchla nálož. Lékaři ošetřili čtyři zraněné. Výbuch zranil i muže,...

VIDEO: Skladníci obklíčili ujíždějící zloděje vysokozdvižnými vozíky

Skladníci v akci. Zloděje obklíčili vozíky

Zaměstnanci ostravské prodejny stavebnin společnými silami zadrželi trojici zlodějů, která se pokusila vykrást...



Neznámý útočník střílel z vozu na projíždějící auto, žena nepřežila

V jihlavské Slavíčkově ulici se střílelo na projíždějící automobil. Útok...

Na okraji Jihlavy se v pátek odpoledne střílelo. Po ženě v autě z protijedoucího vozu několikrát vystřelil zatím...

Nenecháme si vnucovat, kdo u nás bude pracovat nebo žít, řekl Babiš v Bruselu

Premiér Andrej Babiš vystoupil v Bruselu na tiskové konferenci na okraj summitu...

Premiér Andrej Babiš odmítá, aby se Česko pokoušelo přijetím několika uprchlíků přesvědčit Evropskou komisi ke stažení...

V USA se kolem MeToo šíří rozpaky, vánoční večírky poznamenal strach

Demonstrace na podporu kampaně MeToo před Trump Tower na Manhattanu (9....

Američané začínají zpytovat svědomí, zda se to s povykem kolem sexuálních skandálů nepřehání. Některé případy ukázaly,...



Další z rubriky

Spory končí. Řidičům přidají a autobusy se vrátí na třebíčské nádraží

Autobusové nádraží v Třebíči.

Malá autobusová válka v Třebíči mezi radními a šéfy firmy ICOM transport končí. Vedení města uvolní peníze na zvýšení...

VIDEO: Další lávku přes Vltavu ráno zavřeli, první chodci přelézali

Dva roky se budou opravovat lávky přes železniční most mezi pražskou Výtoní a...

Od pátečního rána měly být uzavřeny lávky pro pěší na železničním mostě přes Vltavu z pražské Výtoně. Jenže opačným...

Po střetu s pluhem zemřel v Rokytnici chodec, ve sněhu uvázly kamiony

Kamiony zápasily se sněhem na Albrechtickém kopci.

Sněžení komplikovalo od pátečního rána dopravu v Libereckém kraji. Příjezdy do větších měst i průmyslových zón...



Najdete na iDNES.cz