Pražské metro stárne

Praha - Kvůli zkratu v zastaralých kabelech v úterý 21. listopadu ráno hořelo v tunelu u stanice metra Háje. Vlakové soupravy mezi zastávkami Kačerov a Háje proto zůstaly stát zhruba hodinu a stovky lidí musely do práce cestovat sedmadvaceti náhradními autobusy. Naštěstí nebyl nikdo zraněn. I když od posledního požáru v pražském podzemí neuplynulo ani čtrnáct dnů - 9. listopadu oheň vyřadil z provozu stanici Můstek, tenkrát ovšem požár způsobil odhozený nedopalek cigarety - vedení Dopravního podniku tvrdí, že cestování metrem je stále bezpečné.

Ani náhodou se prý v hlavním městě nemůže opakovat tragédie jako v rakouském Kaprunu, kde při požáru lanovky zahynulo přes sto padesát lidí. Technický ředitel Dopravního podniku Tomáš Jílek tvrdí, že za včerejší požár může pravděpodobně zkrat mezi trakčním kabelem a přívodní kolejnicí.

Od zkratu se podle něj na okamžik vznítila gumová izolace drátu, oheň se však dále nerozšířil. "Trakční kabely se průběžně vyměňují za nehořlavé. Mezi stanicemi Opatov a Háje však byly ještě staré, z počátku osmdesátých let," přiznala tisková mluvčí Dopravního podniku Zuzana Knoblochová.

Technický ředitel Jílek však míní, že výměna měla i tam proběhnout nejpozději do konce roku. "Jenom letos jsme do modernizace kabelové sítě investovali jedenatřicet milionů korun. Trasa A a C je už hotová, ještě zbývá úsek na trase B mezi Smíchovským nádražím a Zličínem, tam jsou však kabely mladší - z roku 1988 až 1994," sdělil Jílek.

Že by pražské metro zastarávalo a cestujícím hrozilo větší nebezpečí, odmítá i ředitel DP Metro Ladislav Houdek. Po ruce má přitom několik argumentů: v každé stanici i ve větracích šachtách jsou bezpečnostní čidla, která okamžitě reagují na kouř či zvýšenou teplotu. "Při požáru se nemůže stát, že by souprava zůstala stát v tunelu. Strojvůdce vždy přijede do nejbližší stanice, což může trvat maximálně sto vteřin," tvrdí Houdek.

Ani při výpadku elektrického proudu nezůstane vlak stát. "Stanice jsou vždy v dolíku, takže souprava nezůstane trčet uprostřed trasy. Vždycky samospádem dojede do stanice," potvrdil šéf odboru krizového řízení magistrátu Petr Beran s tím, že hasiči, policisté a záchranáři již absolvovali několik cvičení.

Strojvůdci i dozorčí v metru mají navíc k dispozici evakuační plán. Jenže jak se mají při havárii zachovat cestující? Ve stanicích ani ve vlacích žádné instrukce pro krizové situace nejsou. "Při požáru by si stejně nikdo podobné rady neměl čas číst. Například kudy mají podzemí opustit, se vždy dozvědí prostřednictvím rozhlasu od dozorčího," konstatuje šéf hasičského útvaru Metro Michal Wowesný. Zároveň dodal, že podzemní dráhu neustále ve čtyřsměnném provozu sleduje speciální stodvacetičlenný hasičský sbor.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Nejlepší videa na Revue