Není mnoho informací, které by magistrát musel tajit tak úzkostlivě, jak to činí s údaji o zabezpečení pražské podzemní dráhy.
Přitom by se mohl zajištěním metra chlubit - pražská podzemka bude totiž jednou z nejlépe chráněných drah na světě.
Cestující i pracovníky metra má chránit před teroristy supermoderní zařízení, které nemá podle ředitele odboru krizového řízení magistrátu Petra Berana ve světě obdoby.
Zařízení dokáže díky čidlům v tunelech rozpoznat sebemenší únik nebezpečných chemických látek a okamžitě varovat ostrahu metra a policii.
Podrobnosti však nechce magistrát zveřejňovat - bojí se zneužití. "Jde o citlivé informace. Zvlášť v době, kdy může bojové plyny získat prakticky kdokoli,“ vysvětlil ředitel odboru krizového řízení pražského magistrátu Petr Beran v narážce na útok sarinem, ke kterému došlo před několika lety v tokijském metru.
Dlouhá léta na veřejnost nepronikla jediná informace o tom, co se v podzemí připravuje. "Na ochraně metra se přitom pracuje už několik let. Svět kolem nás se mění a my nemůžeme stát se založenýma rukama," řekl náměstek primátora Rudolf Blažek (ODS), který stál u zrodu myšlenky zabezpečit pražskou podzemku.
V Praze bude nejlépe chráněná podzemní dráha
Systém se podle Berana začal v metru zkoušet před deseti lety a od té doby se mnohonásobně zdokonalil. Už dnes jsou prý některé stanice v centru vybaveny čidly, která dokážou zachytit jakoukoli nebezpečnou látku, okamžitě vyhodnotit její koncentraci a možné nebezpečí a během zlomku sekundy předat informaci do řídícího pracoviště.
Až bude pilotní projekt v roce 2009 dokončen, pracovníkům řídícího střediska ihned poté naskočí na počítačích programy, které jim pomohou zvládnout případnou krizi.
"Například se aktivují varovná hlášení pro cestující, soupravy budou stanicemi projíždět nebo všechny eskalátory pojedou jen směrem na povrch," popsal Beran.
Čidla jsou prý velmi citlivá. Nebezpečnou látku vyhodnotí okamžitě, laboratoři by to trvalo dlouhé hodiny. Navíc umí počítat i s prouděním vzduchu v tunelech, které je odlišné od proudění na povrchu.
Svou citlivostí a spolehlivostí čidla udivují prý i odborníky z USA, kde podobným zařízením tamní podzemní dráhy vybavují.
"Letos na instalaci vyčleníme deset milionů korun," nastínil finanční otázku náměstek primátora Rudolf Blažek s tím, že město nechce na bezpečnostních opatřeních šetřit. Odvolává se na teroristické útoky v posledních pěti letech v Madridu, Londýně a v Moskvě.
Opuštěný kufr? Volej 112
Jak se vypořádat s případnými teroristy do doby, než bude systém plně funkční? Dnes se ostraha metra musí spoléhat jen na kamery a reagovat na nebezpečí jen podle toho, co snímají. Přestože se buduje moderní automatický varovný systém, i s kamerami se do budoucna stále počítá.
"Právě vybavujeme kamery záznamovým zařízením a napojujeme je na městský kamerový systém. Co se děje v podzemí, tak brzy budou vidět nejen dozorčí ve stanicích, ale i policisté v operačním středisku," dodal Beran.
Přestože se Pražané dosud s teroristickým útokem osobně nesetkali, úřady a policie se je na ně snaží připravit. Zatím vcelku nenápadně.
V metru se třeba objevila výzva, aby cestující neváhali zavolat na tísňovou linku, pokud si všimnou opuštěného zavazadla. Poslední dobou si mohou Pražané všimnout i další výzvy. Zejména v tramvajích magistrát vylepil samolepku s informacemi, co si zabalit do evakuačního zavazadla.
. Teroristické útoky v podzemní dráze v EvropěMoskva - 6. února 2004 Madrid - 11. března 2004 Londýn - 7. července 2005 Praha |