Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pražská Špálovka udělala z diváků hlupáky

  14:08aktualizováno  14:08
Galerie Václava Špály na Národní třídě v Praze se po svém znovuotevření loni v únoru chtěla stát nadějným, dialogickým prostorem pro současné umění. Právě probíhající výstava Vzpomínky na budoucnost však výše uvedenou koncepci prostoru pro dialog zcela popírá.

Galerie Václava Špály. Markéta Othová, Bez názvu, 2008, barevná fotografie, 30 x 45 cm. | foto: Markéta OthováKavárna

"Většina společnosti považuje aktuální umění za nesrozumitelné a přitom právě současní umělci si často kladou za cíl o naší době vypovídat. Základem naší výstavní koncepce je proto hledání vztahu umění a širší veřejnosti," uvádí na svých webových stránkách pražská Galerie Václava Špály. Po svém znovuotevření loni v únoru se chtěla stát nadějným, dialogickým prostorem pro současné umění. Za tu dobu se jejím zatím nejúspěšnějším projektem stalo představení skupiny Rafani, kteří na své bezejmenné výstavě, zbavené všech textů, přesvědčili publikum, že konceptuální umění nepotřebuje štosy papíru k formulování a dovysvětlení myšlenky. Právě za "Špálovku" Rafani získali ocenění Osobnost roku - cenu pro současné výtvarníky, kterou sedmým rokem uděluje Galerie Klatovy/Klenová.

Nic vám neřeknu

Nynější výstava Vzpomínky na budoucnost však výše uvedenou koncepci prostoru pro dialog zcela popírá. Představeny na ní jsou minimalistické práce dvou českých a dvou rakouských tvůrců, které - podle kurátora expozice Karla Císaře - spojuje "reflexe odlišných projevů modernosti, jež jsou vepsány do prostoru galerie". Podle tiskové zprávy - bez ní je návštěvník úplně ztracený, jenže s ní mu není o nic lépe - mají představená díla poukázat na "organizační moc muzea či archivu" a s onou mocí spojenou "institucionální kritiku" či "produktivní princip kultury". Co se za těmito termíny skrývá, co jimi kurátor přesně myslí, objasněno není.

o výstavě

Vzpomínky na budoucnost

Kurátor Karel Císař. Vystavující umělci: Dominik Lang (*1980 v Praze), Markéta Othová (*1968 v Brně, žije v Praze), Mathias Poledna (*1965 ve Vídni, žije v Los Angeles), Florian Pumhösl (*1971 ve Vídni).

Galerie Václava Špály, Národní 30, Praha 1.

Výstava trvá do 22. února, otevřena je v úterý až v pátek od 12 do 20 hodin, ve čtvrtek od 12 do 22 hodin, v sobotu a v neděli od 12 do 20 hodin. Vstupné: plné 60, snížené 30 korun, vstup zdarma vždy ve čtvrtek od 18 do 22 hodin.

Než by Císař publiku poskytl pomocný klíč k uchopení intelektuálního tématu, raději nechá diváky procházet téměř prázdnými prostory galerie. Vyhlíží to, jako kdyby i v těch návštěvnících, kteří na přehlídkách současného umění nejsou zrovna svátečními hosty, chtěl vyvolat sebevyčítavý dojem, že beztak jsou nedostačiví ignoranti. Z výtvarného umění zde kurátor Císař činí zábavu pro ty intelektuály, jejichž sebestředné nafrněnosti vyhovuje utvrzovat se ve vlastní výjimečnosti.

Nedosažitelný je tu nejen exponát

Postůjme u některých z exponátů Vzpomínek na budoucnost. Výstavu zahajuje laureát Chalupeckého ceny Dominik Lang. Na základě dvojrozměrné knižní reprodukce sochy českého představitele konstruktivismu Stanislava Kolíbala vytvořil trojrozměrnou sochu. Lang tak jednak připomněl, že Kolíbal v této galerii kdysi také vystavoval, jednak se zamyslel nad tím, zda lze rekonstruovat věci a skutečnosti, které se dochovaly už jako pouhý záznam.

Galerie Václava Špály. Mathias Poledna, Bez názvu, 2006.

Za další reminiscenci na díla moderních umělců považuje kurátor černobílé fotografie květinového zátiší Markéty Othové, též laureátky Ceny Jindřicha Chalupeckého. Týž pohled autorka exponovala jednou s tmavým, podruhé se světlým pozadím, aby vytvořila klamný dojem pozitivu a negativu. Othová prý "tematizuje samu povahu fotografického média". Přiznávám, že tato Císařova formulace - pominu-li fakt, že slova o tematizaci fotografického média byla v souvislosti s Othovou v minulosti již nejednou vyslovena - je na mě v souvislosti s tématem výstavy příliš temná a složitá.

Galerie Václava Špály. Nahoře: Dominik Lang, Denní světlo, 2008. Vzadu: Mathias Poledna, Bez názvu, 2006.

A ještě jednou Dominik Lang: podzemní prostor Špálovy galerie předělil skleněnou stěnou a zadní část oné prázdné místnosti proměnil v "nedosažitelný exponát". (Otázkou je, zda prázdná místnost může být exponátem, respektive jestli Langův předěl není čirou vzpomínkou na avantgardistickou minulost, nikoliv na budoucnost. Nebo že by zase nějaká kurátorská vychytávka na druhou?) Langovo dílo si pohrává - podobně jako instalace LP desek rakouského umělce Mathiase Poledny - se zastaralým způsobem prezentace uměleckých děl v uzavřených vitrínách.

Slečna toho má víc

Vrcholem téhle nesrozumitelné výstavy a naprostého otrávení z ní je projekce minimalistických kreseb Rakušana Floriana Pumhösla v horních prostorách Špálovky. Kresby přenesené na 16mm film mají být inspirovány vzory pro kimona od jednoho z prvních mistrů japonského textilního umění konce 17. století. Netuším, zda v tom chce a má být ještě jiný význam než našroubovanost samozřejmé ideje, že minulost inspiruje současnost. Intelektuálně ani esteticky mi ty čárky na zdi žádný prožitek nepřinášejí.

Pokud byste se šli do Špálovy galerie podívat navzdory tomuto výstražného článku a dveře do galerie byly i přes otevírací dobu zamčené, nezoufejte: slečna z galerie nejspíš zrovna odběhla do prvního patra, aby spustila či vypnula projekci.



ZPRÁVY: Ministr kultury podepsal smlouvu na odkup vepřína v Letech za 450 milkionů



Hlavní zprávy

Nejčtenější

Právníci přechytračili soud. Vyhýbali se mu až do promlčení činu

Obžalovaní Karel Hnilica a Lenka Hnilicová na snímku z prosince 2012

Manželský pár advokátů Hnilicových názorně demonstroval, jak je v Česku možné se vyhnout trestu od soudu. Byť jde o...

U požáru motorestu na dálnici D10 zasahovali hasiči i v noci

Motorest Čtyři kameny u dálnice D10 nedaleko Hlavence u Prahy na snímku z 19....

Středočeští hasiči v noci na neděli pokračovali v hašení požáru motorestu Čtyři kameny na mladoboleslavské dálnici...



ODS, TOP 09, KDU-ČSL a STAN půjdou společně. Vést Sněmovnu Fiala nechce

ODS. TOP 09, KDU-ČSL a hnutí STAN se dohodly na společném postupu při formování...

Čtyři strany ve Sněmovně - ODS, TOP 09, KDU-ČSL a STAN - se domluvily na společném postupu při formování Sněmovny a...

Muž přesvědčil policistu k demonstrativnímu oběšení, pak ho nechal zemřít

Sebevražda (ilustrační foto)

Policista z olomoucké krajské policie, který zemřel na začátku roku 2015, nespáchal dobrovolnou sebevraždu, ale byl...

Vzdejme se slova Vánoce, vyzval kněz křesťany. Už podle něj nemá smysl

SANTABĚH. Několik stovek běžců v kostýmech Santa Clause bylo možné pozorovat v...

Severoirský katolický kněz Desmond O’Donnell míní, že by nejen katolíci, ale vůbec všichni křesťané měli opustit výrazy...



Další z rubriky

ZÁPISNÍK: České sebebičování. Přijali jsme Mnichov a vůbec

Edvard Beneš před svou vilou

Obama přestal kouřit kvůli své ženě a lidem chybí nadhled. Říkáme, že jsme nejhorší a že se Beneš v roce 1938 choval...

ZÁPISNÍK: Také Američané nadávají na svoji politiku

Američtí váleční veteráni navštívili památník druhé světové války ve

Spojené státy se přirovnávají k banánové republice a k ­Itálii. Americká konzervativní Tea Party žije v bublině. V...

ZÁPISNÍK. Miss America a vůdkyně Bobo. Papež poskytl interview

Miss America 2014 Nina Davuluri. Někteří Američané ji šmahem odsoudili jako...

Hrozné, Miss America je mohemedánka. Pinožení u klausistů. Proč na rozdíl od Němců odsuzujeme velkou koalici. Rozhovor...



Najdete na iDNES.cz