Zaslouží si DP zvýšení jízdného? Velký test MF DNES |
Shodují se v jednom – základní přestupní jízdenku zvyšují z 20 na 30 korun. V časových kuponech se však částky liší až o stokoruny.
"Nepředpokládám, že stihneme konečnou částku projednat do konce roku. Střízlivě odhaduji, že nové ceny jízdného budou zavedeny od dubna příštího roku," uvažuje předseda dopravního výboru David Vodrážka (ODS).
Vzorec z Mnichova na Prahu nesedí
Studie auditorské firmy Deloitte, kterou si nechal Dopravní podnik vypracovat, vycházela se vzorce, který užívají evropská velkoměsta.
Je v podstatě velmi jednoduchý. Měsíční jízdné se vypočte tak, že se cena základní jízdenky násobí deseti. Výslednou částku vynásobíte ještě jednou deseti a dostanete cenu za roční kupon.
Ale "mnichovský model" v Praze nefunguje. I když Pražanům, kteří si kupují časové kupony, by se jistě zamlouval. Jízdné by podstatně zlevnilo. Za měsíční kupon by zaplatili o 160 korun méně než dosud, za roční pak o 1150 méně.
"Ten vzorec by seděl, pokud by základní jízdenka stála kolem 60 korun. Ale pochopitelně ji takto navýšit nemůžeme," zhodnocuje snažení auditorů David Vodrážka.
Druhý návrh Dopravního podniku už představuje reálnější čísla. Měsíční jízdné podraží o 140 korun, roční pak o 1650 korun. "Nelíbí se mi, že se takto hýbe s čísly. Na jednu stranu je to základní jízdné propočteno podle evropského vzoru, ale časové kupony už k nim nesedí," kroutí nad výpočty hlavou Jiří Witzany (SNK ED).
Rozhodne studie číslo tři
Zdražovat se bude. V tom je zajedno město i Dopravní podnik. A nikdo nemá zájem diskusi o cenách protahovat. "Čím později dojde ke zdražení, tím déle bude muset město na dopravu doplácet," podotkl Vodrážka.
A tak se bude počítat potřetí. Garantem oponentní práce, která rozhodne, zda si Dopravní podnik neúčtuje více, než si zaslouží, bude radní pro dopravu Radovan Šteiner.
"Finální návrh jsem ještě neviděl, příští týden by mohla být zahájena jednání. Nejvíce mě samozřejmě budou zajímat zlepšování kvality přepravy a posilování spojů. Až v návaznosti na to lze debatovat o možných úpravách jízdného," říká Radovan Šteiner (ODS). Oponentura by mohla být hotova do měsíce.
Magistrát přispívá na městskou dopravu osmi miliardami korun ročně, podle primátora Pavla Béma je tato částka už neúnosná.
Dosavadní jízdné pokryje pouze třetinu nákladů městské dopravy, přitom například v německém Hamburku přispějí cestující dopravě do rozpočtu pětaosmdesáti procenty a v rakouské Vídni šedesáti. V průměru zaplatí cestující v evropských velkoměstech minimálně polovinu nákladů dopravních podniků. Pokud by jí chtěla Praha dosáhnout, musela by jednotlivé jízdné zdražit zhruba na 33 korun.
"Takové ceny odmítáme," řekl začátkem srpna radní Radovan Šteiner. "Když se zvýší jízdné, získá Dopravní podnik navíc 820 milionů korun," čte ze studie předseda dopravního výboru David Vodrážka.
Podle ředitele Dopravního podniku Martina Dvořáka je požadavek naprosto legitimní. "Stojím si za našimi výpočty. Ty ceny jsou logické a správné pro nastavení jízdného pro příští období," je přesvědčen Martin Dvořák.
Ale opoziční zastupitel Jiří Witzany nevidí navrhované zdražení tak jednoznačně.
"To zdražení je nejdramatičtější od 90. let. Podle studie se dá očekávat, že městskou dopravou přestane jezdit deset procent cestujících. Je otázka, jestli není toto číslo varující," řekl Witzany.
Zdražení jízdného
základní jízdenka 20 30 30 |