"Pracovní dobu zapisujeme do výkazů řidiče, a ty se archivují, kontroly například z Inspektorátu bezpečnosti práce z nich pak zjistí, kolik kdo skutečně odpracoval hodin," řekl Dub.
Řidiči povolenou dobu přesčasů překročit nesmějí, pak by mohl být městský dopravce potrestán pokutou až půl milionu korun.
Jestliže začne Dopravní podnik vypravovat méně tramvají, hrozí hlavnímu městu totální zhroucení dopravy. Například spoje, které nahrazují zaplavené metro X-A a X-B, jezdí totálně naplněné lidmi a je jasné, že "béčko" v celé délce ze Zličína na Černý Most začne znovu jezdit až začátkem příštího roku.
"I naši výpravčí říkají, že od listopadu nebude mít kdo jezdit. My jsem měli velké problémy s obsazením všech spojů již v minulém roce o Vánocích, a to nebyla krize, je tedy jasné, že letos to bude ještě horší," tvrdí předák Dub.
Mluvčí Dopravního podniku Michaela Kuchařová připustila, že tento problém zatím dopravce nedokázal vyřešit. "Jednáme s jinými Dopravními podniky v naší zemi a snažíme se o to, aby jejich řidiči nemuseli znovu dělat zkoušky na řízení tramvaje."
Podle Kuchařové však zatím žádný jiný Dopravní podnik řidiče Praze nenabídl. "Jsme ovšem připraveni častěji nasazovat do tramvají lidi, kteří průkaz k řízení mají, ale pracují u nás na jiných provozech," dodala.
Náměstek primátora Martin Hejl (ODS) tvrdí, že žádný z řidičů nepřekročí povolený limit přesčasů a nebude nutné omezit tramvajový provoz. "Zvažujeme také nabídku deseti řidičů z Bratislavy, ti by se však museli šest týdnů školit," dodal.
Dopravní podnik nyní zaměstnává necelých jedenáct set řidičů tramvají, dalších čtyři sta s nimi jezdí v druhém zaměstnání.
Ředitel Dopravního podniku Milan Houfek lže, řidiči tramvají nemají čas na přestávky, které nařizuje zákon, tvrdí řidička tramvají Alena Váňová z kobyliské vozovny.
"Nejsem ve federaci a s panem Dubem v mnohém nesouhlasím, v tomto však má pravdu, řidiči jsou přetažení," řekla Váňová.
Problémy jsou podle ní například na tramvajové trati mezi Palmovkou a Vltavskou. V jízdním řádu, který je na internetových stránkách Dopravního podniku www.dp-praha.cz, zveřejnili pracovníci dopravce, že tramvaje ujedou tento úsek v neděli dopoledne za osm nebo devět minut. "Když dodržuji třicítku na trati a dvacítku přes Libeňský most, tak to zvládnu nejrychleji za dvanáct minut, a když takových úseků projedeme víc, dojedeme pozdě, a tak se musíme na konečné hned otočit a jet zpátky," namítla Váňová.
Váňová stejně jako odborový předák Dub s mluvčí nesouhlasí. "Dispečeři v našem centru Na Bojišti se chovají arogantně, a když po nich chceme pauzu, jsou dost nepříjemní, proto řidiči raději jezdí bez přestávek," oponuje Váňová.
Podle Kuchařové odborníci z Dopravního podniku upravují jízdní řády pro tramvaje i autobusy při každé změně trasy a dalších provozních podmínek. "Děláme to počítačem a kvůli pomalejší rychlosti tramvají v povodňovém území jsme prodloužili jízdní dobu," dodala Kuchařová.