První práce v Křižíkově ulici v Praze 8 skončí už v závěru letošního roku. Počáteční etapu druhé nejdůležitější dopravní tepny v Karlíně zahájila tento měsíc Technická správa komunikací (TSK).
"Po opravě kanalizačních vpustí, kterou provedla Pražská vodohospodářská společnost nákladem jeden milion devět set tisíc korun, se v polovině září rozběhly práce v úseku ulic Ke Štvanici a Prvního pluku," uvedl generální ředitel TSK Luděk Dostál s tím, že tato etapa opravy bude dokončena začátkem prosince.
Nová mozaiková dlažba
Křižíkova ulice a přilehlé komunikace získají po rekonstrukci novou podobu, která má podle informací TSK zvýšit bezpečnost silniční dopravy včetně chodců.
V celé ulici se částečně změní její příčné uspořádání, na jedné straně bude parkování podélné a na druhé šikmé. V křižovatkách budou zřízena nároží, která upraví délku přechodu na šest metrů a zároveň mají zamezit "černému parkování". Chodníky navíc získají novou mozaikovou dlažbu.
Ještě koncem září začnou práce v úsecích mezi Karlínským náměstím a Thámovou a Thámovou a Hybešovou ulicí. "Výběrová řízení na dodavatele staveb dalších etap zatím nebyla vypsána, protože například ještě není projednána urbanistická studie nové podoby Karlínského náměstí," dodal Dostál.
Čerpací stanice zmizí
Radnice Prahy 8 má už nicméně představu, co by se zde mělo změnit. "Obyvatelé by rádi toto místo viděli jako klidovou zónu. Zatím je jasné, jak upravíme park i komunikace, vedla by tudy cyklostezka. Navíc má z Karlínského náměstí zmizet čerpací stanice poblíž kostela," řekl předseda dopravní komise Prahy 8 Luděk Hoznauer.
Opravou Křižíkovy ulice by z ní však představitelé radnice osmé městské části neradi udělali jakousi dopravní tranzitní trasu mezi Prahou 3 a Prahou 9, kdy by si tudy řidiči zkracovali cestu. Proto se chystá dostavba Pobřežní ulice směrem k Libni.
Poté, co se v této oblasti prodloužením ulice vyřeší doprava, zde může začít i výraznější výstavba nových domů. Další stavební pozemky totiž vzniknou v Karlíně po dokončení zábran proti záplavám na Rohanském ostrově - mají být hotové příští rok.
"Stavět bude možné pouze v chráněném území před velkou vodou. Ve zbylé části Rohanského ostrova, který je velký zhruba jako Karlín, by měly být rekreační plochy, tedy park," uvedl starosta Prahy 8 Josef Nosek.
Vznikne i provizorní most?
Plánuje se také celková oprava Libeňského mostu, která by měla začít v druhé polovině příštího roku. Podle ředitele TSK Luďka Dostála je jednou z možností to, že se zbourá a postaví se jeho širší kopie.
"Výstavba by trvala asi rok a půl, přerušena by zde byla tramvajová doprava. Pro vedení sítí přes řeku by byl vybudován dočasný provizorní most," řekl Dostál.
Díky rozšíření by měl most čtyři jízdní pruhy, novou tramvajovou trať i cyklostezku. "Ještě před rokem dali památkáři souhlas. Nedávno se však ozvali a nyní existuje i návrh zapsat Libeňský most mezi kulturní památky," podotkl ředitel TSK. Zmínil, že v příštím roce čekají opravy i Štefánikův most.
Rekonstrukce Křižíkovy ulice |
* úsek ulic Ke Štvanici - Prvního pluku - náklady 21,5 milionu korun, termín 13. 9. 2004 až 9. 12. 2004 * úsek Karlínské náměstí - Thámova - náklady 34,5 milionu korun, termín 29. 9. 2004 až 2. čtvrtletí 2005 * úsek ulic Thámova - Hybešova - náklady 35 milionů korun, termín 29. 9. 2004 až 2. čtvrtletí 2005 * úsek Karlínské náměstí - náklady podle předpoklad; 60 až 80 milionů korun, termín v roce 2005 * úsek ulic Křižíkova - Pernerova - náklady podle předpokladů 20 milionů korun, termín v roce 2005 * v celé Křižíkově ulici se částečně změní její příčné uspořádání, na jedné straně bude parkování šikmé, na druhé podélné * celkové náklady na rekonstrukci se vyšplhají zhruba na dvě stě milionů korun |
Libeňský most v Praze, který čeká rekonstrukce. (20. září 2004) |