Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Praha odkládá stavbu metra, nemá peníze

  10:28aktualizováno  10:28
Příprava výstavby prvního úseku trasy metra D z hlavního nádraží přes Nusle a Pankrác do Krče a Nových Dvorů je zastavena. Městu totiž chybí peníze na další linky podzemní dráhy. Podle radních dává stát na metro málo peněz. První úsek trasy vyjde asi na 20 miliard.
Stavba metra na Proseku

Stavba metra na Proseku - Dělníci hloubí tunel metra pro pokračování trasy C na pražský Prosek. (29. března 2005) | foto: Michal ŠulaMF DNES

Nová důležitá linka metra má vést z hlavního nádraží přes náměstí Míru, kolem Thomayerovy nemocnice do Nových Dvorů nebo možná až do Písnice, záleží na tom, pro jakou možnost se zastupitelé rozhodnou.

Trasa D má ulehčit přetížené trase C v úseku mezi centrem a Jižním Městem, po které denně jezdí statisíce lidí a kde soupravy jezdí ve špičkách přeplněné. Jenomže kvůli tomu, že v městské pokladně je málo peněz, se stavba na neurčitou dobu odkládá.

"Řekneme si to na rovinu, máme zajištěny peníze jen na dostavbu metra do Letňan. Je to tím, že stát dává v současné době na metro málo peněz, na rozdíl od Klausových vlád, které byly štědřejší," řekl primátor Pavel Bém (ODS).

Trasa D zatím stále nemá projekty
V případě generální opravy anebo závady na Nuselském mostě, které by nedovolily jízdu metra v tubusu pod mostem, by pak zůstalo "déčko" jediným spojením podzemní dráhou na jih Prahy. Jenomže trasa, která by se křižovala s linkou A ve stanici Náměstí Míru, s "céčkem" na Pankráci a vedla by do sídlišť na jihu, kde žijí desetitisíce obyvatel, se možná v původním termínu v roce 2008 stavět nezačne.

"Nepracuje se na projektech, které jsou nutné, aby se pro stavbu vydalo územní rozhodnutí, a bez toho se nemůže začít stavět. S tím se ovšem nechceme smířit. Pro dopravní výbor je výstavba metra trasy D jednou z nejdůležitějších dopravních staveb Prahy," potvrdil šéf dopravního výboru pražského zastupitelstva František Laudát (ODS).

"Dopravní podnik letos nedostal od města žádné peníze na přípravu trasy D," objasnil zdroj z Inženýringu dopravních staveb, který nechtěl být jmenován.

Pražský radní pro dopravu Radovan Šteiner však namítl, že stavba trasy metra D bude dokončena podle plánu v roce 2011 nebo 2012.

Město: Na metro by měl přidat stát
Všichni pražští zastupitelé, opoziční i koaliční, se však shodují, že výstavba metra se nesmí zastavit. "Podzemní dráha musí být jednou z našich největších priorit, bez dalších linek by se snížila kvalita života v metropoli," tvrdí Michael Hvížďala (nezávislý).

Pražský radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS) a dopravní odborník a pražský zastupitel Petr Moos tvrdí, že stát by měl přispívat hlavnímu městu na metro daleko více než dosud. "Situace, jaká panuje na stavbě "céčka" do Letňan, je neúnosná. V civilizovaném světě není obvyklé, aby město muselo z pětadevadesáti procent platit podzemní dráhu ze svého," zlobí se Šteiner.

V ostatních zemích Evropské unie je státní pokladna ke stavbě metra štědřejší. "Například Nizozemsko platí Amsterdamu devadesát procent potřebných nákladů na stavbu nové linky metra. A také Německo nebo Rakousko dávají ze spolkových rozpočtů svým městům polovinu financí potřebných na metro. Maďarská vláda dokonce zaplatí Budapešti novou linku metra jen ze svých peněz," řekl radní Šteiner.

Dráha nejen pro Pražany
"Praha je sídlem ministerstev a nejdůležitějších úřadů v zemi, jezdí sem spousta turistů, takže metro neslouží jen Pražanům," vypočítává důvody pro vládní podporu metra Petr Moos.

Šéf opozičních Evropských demokratů Jan Kasl uvedl, že za zastavení výstavby metra mohou i spory na pražské radnici, kde primátor Pavel Bém prosazuje především prodlouženou trasu A z Dejvic směrem k ruzyňskému letišti. "Preferuje zkrátka své bydliště, přitom by to bylo na úkor stavby ‚déčka‘, které by se muselo odložit a je pro město daleko důležitější," tvrdí Kasl.

"Pokládám obě trasy metra za stejně důležité - a pan Kasl vykládá nesmysly," namítl Bém.

První část trasy D za 20 miliard
Radní Šteiner však tvrdí, že trasa D se začne stavět v určeném termínu, i když připustil, že některé problémy stavbaři musí ještě vyřešit. "Musíme si ujasnit, jestli tady stavět lehkou variantu metra, která by byla levnější a nevedla by moc hluboko pod povrchem. V tomto případě by musel první úsek vést až do Písnice, kde se plánuje depo pro tuto trasu. V případě klasického metra by první úsek končil v Nových Dvorech, protože by tady v první fázi jezdily soupravy z depa Kačerov," objasnil Šteiner.

Město a České dráhy pak také musí společně vyřešit, jak ukončí novou trasu D na hlavním nádraží. "Počítáme s tím, že by tady byl terminál, tedy takové společné nádraží pro příměstské vlaky a linku metra D, které by umožňoval pohodlný přestup mezi oběma druhy dopravy," řekl Šteiner.

"Tato myšlenka je vynikající. Takové terminály úspěšně fungují například v Curychu a v Mnichově," dodal Moos.

Podle názorů odborníků by měl první úsek trasy mezi Novými Dvory a hlavním nádražím stát asi 20 miliard korun.

Autoři:


Hlavní zprávy

Nejčtenější



Další z rubriky

Duely na vlně emocí. Jak budou vypadat diskuse Zemana s Drahošem?

Ve druhém kole prezidentských voleb se utkají Miloš Zeman a Jiří Drahoš.

Finalisté druhého kola prezidentské volby – Miloš Zeman a Jiří Drahoš – se chystají na televizní duely. Současná hlava...

Na univerzitách vědkyň přibývá, v praxi ubývá. Vědu neskloubí s mateřstvím

Ve vědět musíte pořád zkoušet. A připravovat se na to, že to třeba zase...

Na českých univerzitách přibývá mladých badatelek. Zatímco v roce 2000 jich byla víc než třetina, v současnosti ženy...

Bez elektřiny je posledních sto padesát domácností, vlaky znovu jezdí

Hasiči v Ústeckém kraji vyjeli od čtvrtečního odpoledne do pátečního rána k 152...

Kvůli vichřici, která ve čtvrtek večer zasáhla Česko, zůstávalo v pátek po 19. hodině bez elektřiny ještě 150...

Kompletní dětská výbavička za hubičku
Kompletní dětská výbavička za hubičku

Vše pro miminko pořídíte za výhodnou cenu v Bazaru eMimino.cz

Najdete na iDNES.cz