Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Praha odkládá stavbu metra, nemá peníze

  10:28aktualizováno  10:28
Příprava výstavby prvního úseku trasy metra D z hlavního nádraží přes Nusle a Pankrác do Krče a Nových Dvorů je zastavena. Městu totiž chybí peníze na další linky podzemní dráhy. Podle radních dává stát na metro málo peněz. První úsek trasy vyjde asi na 20 miliard.
Stavba metra na Proseku

Stavba metra na Proseku - Dělníci hloubí tunel metra pro pokračování trasy C na pražský Prosek. (29. března 2005) | foto: Michal ŠulaMF DNES

Nová důležitá linka metra má vést z hlavního nádraží přes náměstí Míru, kolem Thomayerovy nemocnice do Nových Dvorů nebo možná až do Písnice, záleží na tom, pro jakou možnost se zastupitelé rozhodnou.

Trasa D má ulehčit přetížené trase C v úseku mezi centrem a Jižním Městem, po které denně jezdí statisíce lidí a kde soupravy jezdí ve špičkách přeplněné. Jenomže kvůli tomu, že v městské pokladně je málo peněz, se stavba na neurčitou dobu odkládá.

"Řekneme si to na rovinu, máme zajištěny peníze jen na dostavbu metra do Letňan. Je to tím, že stát dává v současné době na metro málo peněz, na rozdíl od Klausových vlád, které byly štědřejší," řekl primátor Pavel Bém (ODS).

Trasa D zatím stále nemá projekty
V případě generální opravy anebo závady na Nuselském mostě, které by nedovolily jízdu metra v tubusu pod mostem, by pak zůstalo "déčko" jediným spojením podzemní dráhou na jih Prahy. Jenomže trasa, která by se křižovala s linkou A ve stanici Náměstí Míru, s "céčkem" na Pankráci a vedla by do sídlišť na jihu, kde žijí desetitisíce obyvatel, se možná v původním termínu v roce 2008 stavět nezačne.

"Nepracuje se na projektech, které jsou nutné, aby se pro stavbu vydalo územní rozhodnutí, a bez toho se nemůže začít stavět. S tím se ovšem nechceme smířit. Pro dopravní výbor je výstavba metra trasy D jednou z nejdůležitějších dopravních staveb Prahy," potvrdil šéf dopravního výboru pražského zastupitelstva František Laudát (ODS).

"Dopravní podnik letos nedostal od města žádné peníze na přípravu trasy D," objasnil zdroj z Inženýringu dopravních staveb, který nechtěl být jmenován.

Pražský radní pro dopravu Radovan Šteiner však namítl, že stavba trasy metra D bude dokončena podle plánu v roce 2011 nebo 2012.

Město: Na metro by měl přidat stát
Všichni pražští zastupitelé, opoziční i koaliční, se však shodují, že výstavba metra se nesmí zastavit. "Podzemní dráha musí být jednou z našich největších priorit, bez dalších linek by se snížila kvalita života v metropoli," tvrdí Michael Hvížďala (nezávislý).

Pražský radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS) a dopravní odborník a pražský zastupitel Petr Moos tvrdí, že stát by měl přispívat hlavnímu městu na metro daleko více než dosud. "Situace, jaká panuje na stavbě "céčka" do Letňan, je neúnosná. V civilizovaném světě není obvyklé, aby město muselo z pětadevadesáti procent platit podzemní dráhu ze svého," zlobí se Šteiner.

V ostatních zemích Evropské unie je státní pokladna ke stavbě metra štědřejší. "Například Nizozemsko platí Amsterdamu devadesát procent potřebných nákladů na stavbu nové linky metra. A také Německo nebo Rakousko dávají ze spolkových rozpočtů svým městům polovinu financí potřebných na metro. Maďarská vláda dokonce zaplatí Budapešti novou linku metra jen ze svých peněz," řekl radní Šteiner.

Dráha nejen pro Pražany
"Praha je sídlem ministerstev a nejdůležitějších úřadů v zemi, jezdí sem spousta turistů, takže metro neslouží jen Pražanům," vypočítává důvody pro vládní podporu metra Petr Moos.

Šéf opozičních Evropských demokratů Jan Kasl uvedl, že za zastavení výstavby metra mohou i spory na pražské radnici, kde primátor Pavel Bém prosazuje především prodlouženou trasu A z Dejvic směrem k ruzyňskému letišti. "Preferuje zkrátka své bydliště, přitom by to bylo na úkor stavby ‚déčka‘, které by se muselo odložit a je pro město daleko důležitější," tvrdí Kasl.

"Pokládám obě trasy metra za stejně důležité - a pan Kasl vykládá nesmysly," namítl Bém.

První část trasy D za 20 miliard
Radní Šteiner však tvrdí, že trasa D se začne stavět v určeném termínu, i když připustil, že některé problémy stavbaři musí ještě vyřešit. "Musíme si ujasnit, jestli tady stavět lehkou variantu metra, která by byla levnější a nevedla by moc hluboko pod povrchem. V tomto případě by musel první úsek vést až do Písnice, kde se plánuje depo pro tuto trasu. V případě klasického metra by první úsek končil v Nových Dvorech, protože by tady v první fázi jezdily soupravy z depa Kačerov," objasnil Šteiner.

Město a České dráhy pak také musí společně vyřešit, jak ukončí novou trasu D na hlavním nádraží. "Počítáme s tím, že by tady byl terminál, tedy takové společné nádraží pro příměstské vlaky a linku metra D, které by umožňoval pohodlný přestup mezi oběma druhy dopravy," řekl Šteiner.

"Tato myšlenka je vynikající. Takové terminály úspěšně fungují například v Curychu a v Mnichově," dodal Moos.

Podle názorů odborníků by měl první úsek trasy mezi Novými Dvory a hlavním nádražím stát asi 20 miliard korun.

Autoři:


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Právníci přechytračili soud. Vyhýbali se mu až do promlčení činu

Obžalovaní Karel Hnilica a Lenka Hnilicová na snímku z prosince 2012

Manželský pár advokátů Hnilicových názorně demonstroval, jak je v Česku možné se vyhnout trestu od soudu. Byť jde o...

Ve věku 39 let zemřel veterán Mevald vyznamenaný za službu v Afghánistánu

Prezident Miloš Zeman a český voják Jaroslav Mevald při slavnostním udílení...

Ve věku 39 let zemřel v pátek náhle český veterán Jaroslav Mevald zraněný v roce 2014 v Afghánistánu. Za hrdinství,...



Babiš: Jsem zklamaný hlavně z Pirátů, předčasné volby jsou nesmysl

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš během rozhovoru pro MF DNES. (8. listopadu 2017)

Až sestavíme vládu, půjdeme jednat s každým a začneme u ODS, říká šéf ANO Andrej Babiš. Osloví všechny strany, přestože...

Postoj Pirátů ke kandidátovi ANO se mění. Kvůli SPD a komunistům

Vedení Pirátů komentuje povolební vyjednávání. (31. 10. 2017)

Piráti budou o víkendu znovu hlasovat o tom, zda mají na šéfa Sněmovny podpořit kandidáta ANO Radka Vondráčka, a to...

Dopravní podnik testuje gumové bodáky, mají zastavit přebíhače kolejí

Na tramvajové zastávce v Braníku dopravní podnik testuje zábrany v kolejišti...

Pražský dopravní podnik zkouší na jedné z tramvajových zastávek v Braníku gumové zábrany ve tvaru malých bodáků. Mají...

Další z rubriky

Komunističtí poslanci chodili jako tělo bez duše, vzpomíná Kudláček

Libor Kudláček (v popředí druhý zleva) se svými politickými kolegy z Občanské...

Jak málo v listopadových dnech roku 1989 stačilo, aby události změnily člověku život? Libora Kudláčka, spoluzakladatele...

Tisíce lidí si připomněly 17. listopad, nejvíce akcí bylo v Praze

Oslavy 17. listopadu v Praze - Národní třída (17. listopad 2017)

Česko si připomíná památku Dne boje za svobodu a demokracii a Mezinárodní den studentstva. Tisícovky lidí a zástupci...

Právnička, která v práci trávila nadřízenou, odmítá nastoupit do vězení

Věra Kubíčková před jednáním Městského soudu v Praze (29. května 2017)

Bývalá zaměstnankyně Správy železniční dopravní cesty Věra Kubíčková, kterou soudy potrestaly tříletým vězením za...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.