Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Práce v zahraničí skončila fiaskem

  14:31aktualizováno  14:31
Desítky českých a slovenských řidičů kamionů nedávno protestovaly v Lucembursku proti tomu, jak je vypekl jejich zaměstnavatel - mezinárodní dopravní firma Kralowetz. Ta zkrachovala, její majitel je za mřížemi. Kriminalisté zjišťují, že ilegální zaměstnávání řidičů z Východu je jenom střípkem mozaiky machinací.

V podvodných spárech firmy skončily desítky Čechů a Slováků. O tom, co se ve firmě dělo, vypráví jeden z nich.

Třicetiletého Slováka Vlada dohnal k práci v zahraničí tlak uživit rodinu. Od kamaráda se dozvěděl o firmě United Carbo Lux (UCL) v Lucembursku, kterou vlastnil Rakušan Karel Kralowetz.

Aby mohl první měsíc venku vůbec přežít, Vlado musel svoje auto zástavit. Zpočátku bylo všechno růžové. Auto ze zastavárny vykoupil hned po první výplatě. Po dvou týdnech mu firma vystavila smlouvu a údajně platné pracovní povolení.

Řidiči podle Vlada začali mít problémy až v lednu, kdy jim zaměstnavatel přestal vyplácet mzdy. Většině zaměstnanců dluží výplatu za dva měsíce.

Češi uvízli v ilegální síti dopravců

Práce načerno
Vyšetřování případu, považovaného za současný skandál číslo jedna v Evropské unii, ukázalo, že UCL nezajistila zhruba 180 řidičům z východní Evropy pracovní povolení. "Podívejte se, tady je moje pracovní smlouva, výplatní páska a další dokumenty. Koho by napadlo, že pracuju načerno," rozčiluje se Vlado.

Když se prý ve firmě zeptal, jak se má vyznat ve výplatní pásce, kde si povšiml nepravdivých údajů, bylo mu řečeno, že ho má zajímat pouze výsledná suma. "Ostatní si zakryjte rukou a dívejte se jenom na tuhle kolonku, tady to je v pořádku," odbyl ho úředník.

"UCL nám neplatila žádné diety za víkendy, kdy kamiony stály, ačkoli řidiči venku dostávají za víkendový den asi 100 marek," uvádí Vlado. "Strhávali nám všechno, daně, pojištění. Vypadalo to, že všechno řádně platíme, ale teď vyšlo najevo, že jsme vlastně neplatili vůbec nic," říká Vlado.

Bez sociálního a zdravotního pojištění
"Strhávali nám všem 30 procent platu, jenom na nemocenské pojištění padlo 218 eur. Kde ty peníze skončily? Údajně v kapse majitele. Na Slovensko se neodvádělo nic, takže chlapi po návratu domů zjistili, že nemají za dobu, kdy pracovali venku, zaplacené ani zdravotní ani sociální pojištění. Nemají teď nárok vůbec na nic," rozčiluje se Vlado.

Bez peněz v izolaci
Koncem ledna vtrhla do všech poboček firmy v různých zemích policie a zabavila vše od papírů po počítače. Řidiči zůstali roztroušeni po celé Evropě bez jakéhokoli spojení s firmou přes satelitní systém a mohli se informovat vzájemně jenom přes mobily.

 "Nic jme neorganizovali, ale když to bouchlo, byl jsem náhodou v Lucembursku  stejně jako dalších asi 40 řidičů. Tak jsme tam zůstali a postupně se k nám přidávali další. Někteří nechali kamiony stát, a přijeli třeba z Itálie stopem. Už totiž neplatily ani dálniční průkazy ani poukázky na pohonné hmoty," popisuje Vlado zoufalou situaci, v níž se řidiči kamionů koncem ledna ocitli.

Po deseti dnech vyjednávání s lucemburskými odbory a vládou dostali řidiči odškodné ve výši tisíc eur a bylo jim nařízeno vrátit se domů.

"Lidé nyní říkají - Patří jim to! Jo, mám hodně známých, kteří mi práci venku záviděli, ale hlavně tu poslední fázi - výplatu. Ale ať si vyzkoušejí, jaké to je, nevidět několik měsíců rodinu a živit se konzervami," uzavírá Vlado.

Autoři:


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Právníci přechytračili soud. Vyhýbali se mu až do promlčení činu

Obžalovaní Karel Hnilica a Lenka Hnilicová na snímku z prosince 2012

Manželský pár advokátů Hnilicových názorně demonstroval, jak je v Česku možné se vyhnout trestu od soudu. Byť jde o...

Ve věku 39 let zemřel veterán Mevald vyznamenaný za službu v Afghánistánu

Prezident Miloš Zeman a český voják Jaroslav Mevald při slavnostním udílení...

Ve věku 39 let zemřel v pátek náhle český veterán Jaroslav Mevald zraněný v roce 2014 v Afghánistánu. Za hrdinství,...



Babiš: Jsem zklamaný hlavně z Pirátů, předčasné volby jsou nesmysl

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš během rozhovoru pro MF DNES. (8. listopadu 2017)

Až sestavíme vládu, půjdeme jednat s každým a začneme u ODS, říká šéf ANO Andrej Babiš. Osloví všechny strany, přestože...

Postoj Pirátů ke kandidátovi ANO se mění. Kvůli SPD a komunistům

Vedení Pirátů komentuje povolební vyjednávání. (31. 10. 2017)

Piráti budou o víkendu znovu hlasovat o tom, zda mají na šéfa Sněmovny podpořit kandidáta ANO Radka Vondráčka, a to...

Dopravní podnik testuje gumové bodáky, mají zastavit přebíhače kolejí

Na tramvajové zastávce v Braníku dopravní podnik testuje zábrany v kolejišti...

Pražský dopravní podnik zkouší na jedné z tramvajových zastávek v Braníku gumové zábrany ve tvaru malých bodáků. Mají...

Další z rubriky

Jednání o německé vládě bylo přerušeno, neshody panují v řadě témat

Kancléřka Angela Merkelová po jednání v Berlíně o nové německé vládní koalici....

Jednání o německé vládní koalici bylo v pátek časně ráno po patnácti hodinách intenzivních rozhovorů překvapivě...

Tělo zamořené parazity, zběh z KLDR měl v sobě i 27centimetrového červa

Severokorejského vojáka postřelili při dezerci do Jižní Koreje

Severokorejský voják, který v pondělí uprchl přes hranici do Jižní Koreje a byl přitom postřelen svými kolegy ve...

Při bombovém útoku IS na východě Sýrie zemřelo nejméně 20 lidí

Ostřelování jihosyrského města Daraá (12. června 2017)

Nejméně 20 obětí a tři desítky zraněných si vyžádal atentát v pátek na východě Sýrie. Auto naplněné výbušninami...

Poctivá zelňačka
Poctivá zelňačka

Rychlovka, která zahřeje.



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.