Zaměstnanci společnosti Lesy České republiky tráví takřka celou pracovní dobu na slunci. „V těchto horkých dnech jim poskytujeme dle vyhlášky takzvané ochranné nápoje, dále střídáme jejich činnosti, aby nebyli delší dobu na přímém slunci. Také děláme po dvou hodinách dvacetiminutové bezpečnostní přestávky a případně i zkracujeme pracovní dobu,“ řekla iDNES.cz tisková mluvčí firmy Eva Jouklová.
Podle ministerstva zdravotnictví lze za vyhovující ochranný nápoj považovat kojeneckou, neperlivou či jemně mineralizovanou vodu. Dále se v malém množství může zaměstnancům podávat slabý ovocný čaj, ředěné džusy nebo ovocné šťávy. Pro silné dehydratační účinky se nedoporučuje pití kávy, kakaa, silného čaje, alkoholu a sladkých limonád.
Nad hlavou slunce, pod nohama rozpálený asfalt
Podobný postup uplatňuje i stavební společnost Eurovia, jejíž zaměstnanci tráví čas na rozpálených silnicích, kde není možnost se před sluncem ukrýt.
„Extrémní teploty mají největší vliv na naše pracovníky na stavbách. Celý den se pohybují v otevřeném prostoru, kde se de facto nemají kam schovat. Pokud se pohybují u pokládky asfaltových směsí, tak zažívají situace, kdy jim slunce nadělí až čtyřicetistupňová vedra a pod nohama mají směs o teplotách kolem 150 stupňů Celsia. V těchto podmínkách se snažíme, pokud je to možné, využívat pro práci dobu, kdy nejsou intenzity tak vysoké - brzy ráno, navečer - a je světlo,“ uvedla tisková mluvčí Eurovie Iveta Štočková.
„Přes den se kolegové více střídají, mají častější kratší přestávky, a také pracují vždy ve dvojicích, aby se navzájem hlídali v případě nenadálé nevolnosti. Přesto i v extrémních teplotách naši pracovníci stále pracují dle schválených postupu prací a harmonogramů,“ dodala Štočková, kterou proto mrzí chování řidičů.
Další tropický den v Česku, teploty kolem 30 stupňů nastaly už dopoledne |
Často se stává, že okolní řidiči nedodržují stanovenou rychlost a také na zaměstnance pokřikují, ať pracují více a neschovávají se ve stínu. „To je bohužel další faktor, který nám práci poslední dny neulehčuje.“
Extrémní teploty mají také vliv na materiály. „V případě pokládky asfaltových směsí je zapotřebí směsi na vozovce déle válcovat, protože jednoduše řečeno pomaleji chladnou. To ale nemá vliv na harmonogramy prací. Každopádně s vedry souvisí také sucho, takže na mnoha stavbách musíme často zkrápět povrchy, aby se tolik neprášilo,“ dodala Štočková.
V hutích se spotřeba nápojů zvýšila o 40 procent
Pracovníci v hutích jsou na extrémní teploty zvyklí, nicméně v těchto teplých dnech se spotřeba tekutin zvyšuje v průměru o 40 procent. „Zaměstnancům jsou k dispozici sypané nápoje s patentovaným preparátem na ochranu imunity organismu, které se doplňují pitnou neperlivou nebo perlivou vodou ze sodobarů v kantýnách jednotlivých závodů,“ přibližuje pitný režim pracovníků ArcelorMittal mluvčí společnosti Barbora Černá Dvořáková.
„Dále se zaměstnancům v horkých provozech distribuují minerálky a v extrémně horkých provozech, jako jsou například vysoké pece, ocelárna a válcovny, i nealkoholické pivo,“ dodává mluvčí. Zaměstnanci za směnu vypijí přes tři litry tekutin na osobu.
V provozech, kde jsou zaměstnanci vystaveni mimořádným teplotám, je pak nastaven režim častějších přestávek, které tráví v klimatizovaných prostorech. Některé náročné činnosti mohou být omezeny, zaměstnanci vykonávají pouze nejnutnější aktivity související s technologií, údržbou a opravami zařízení. A mají možnost vyměňovat si propocený pracovní oděv i několikrát za směnu.
Klimatizace v tramvajích jsou nastaveny automaticky
Přísnější pitný režim musí dodržovat také řidiči Dopravního podniku hlavního města Prahy. „V teplých dnech dostávají rozpustný ochranný nápoj, v extrémně teplých dnech pak dva ochranné nápoje. Na všech konečných tramvajích, kde je sociální zařízení, je instalován automat na výdej studené a teplé vody. Výjimkou je jediná pravidelná autobusová linka, kde řidiči dostávají příplatek na vlastní nákup nápoje,“ říká mluvčí DPP Aneta Řehková.
Ježdění po rozpálených ulicích může být pro organismus řidiče rovněž velmi zatěžující. Obzvláště ve vozech bez klimatizace. Takových vozů ovšem ubývá, a jsou postupně nahrazovány novými vozy vybavenými klimatizací.
„Od roku 2017 mají všechny nově pořizované autobusy plnohodnotnou celovozovou klimatizaci. Pro řidiče tramvají jsou pak všechny nově dodávané vozy vybavené klimatizací kabiny. Klimatizace pro cestující jsou v tramvajích 15T Alfa, k dnešnímu dni jich DPP provozuje již 109. Celkem bude klimatizacemi vybaveno do konce roku 126 vozů typu 15T,“ dodala Řehková.
Tyto vozy mají žlutou přední masku a z boku tramvaje umístěnou značku klimatizace. Řidič v těchto tramvajích může teplotu prostoru pro cestující změnit o plus minus dva stupně Celsia. Jinak je nastavení automatické a předem upravené výrobcem.