Řeč není samozřejmě o nadepisování obálek, kompletaci hraček či podobných podvodech na principu "letadla". Homeworking umožňuje kvalifikovaným lidem pracovat doma v obchodních, programátorských, účetních či počítačových profesích a komunikovat se svojí firmou pomocí internetu.
Pražské společnosti, které se zabývají vyhledáváním zaměstnanců i pracovních příležitostí, však registrují zájem jen zřídka. "Za dobu působení naší společnosti na českém trhu jsme nezaznamenali takovou poptávku," říká Lenka Mrázová z personální firmy Adecco.
Rozvoj homeworkingu, kvalifikované práce z domova prostřednictvím počítače a internetu, dosáhl především v USA masových rozměrů - ruku v ruce s překotným vývojem informačních technologií. Ten umožnil pracovat v pohodlí domova tradičně individualistickým profesím počítačových programátorů či grafiků, ale i účetním, daňovým poradcům, správcům databází či obchodním zástupcům. Firmám zase přinesl možnost částečně omezit náklady na provoz kanceláří a získat novou motivaci pro své zaměstnance. |
"Nabídka se občas objevuje, ale jedná se zejména o krátkodobé zakázky. Napadá mne například překlad internetových stránek, tvorba databáze či oslovování zákazníků po telefonu," doplňuje Kristina Stiefelová z firmy Axial.
"Homeworking, stejně jako další alternativní modely pracovní doby, jako job-sharing, práce na částečný úvazek, jsou zatím spíše něčím, o čem se často mluví, ale co se jen váhavě zavádí do praxe," říká Eliška Kodyšová z personální společnosti Hill International. "Firmy si příliš neuvědomují výhody, spojené s tímto způsobem práce. Je ale také důležité vědět, že homeworking není pro každého, dodává. Zároveň říká, že uchazeči o zaměstnání se o práci z domova nezajímají, protože prostě shánějí uplatnění, aniž by rozlišovali, kde budou pracovat.
"Některé společnosti, pro které pracujeme, však taková místa obsadit chtějí. Bývají to pozice obchodní v případě, že klient ještě nevstoupil do České republiky a má zájem o kvalifikovaného a spolehlivého člověka, který by ho zastupoval na českém trhu," podotýká Eliška Kodyšová.
Splývání představy o homeworkingu s profesí obchodního zástupce potvrzuje i zkušenost Davida Čaňka ze společnosti Hofírek Consulting. "Pokud pominu obchodní zástupce, kteří pracují daleko od centrály společnosti a mají proto kancelář doma, není tato forma u kvalifikovaných pracovních pozic vůbec rozšířená," říká David Čaněk.
"V minulém roce jsme obsazovali dvě místa programátorů, kde firma uváděla, že mohou pracovat z domova. Nakonec se ukázalo jako nezbytné, aby tito lidé trávili většinu času v kanceláři s kolegy z důvodu hladké komunikace," popisuje personalista.
Marketingový manažer Tomáš Nosek ze zúčastnil několika seminářů o homeworkingu v USA a považuje ho za velmi zajímavou část pracovního trhu.
"Takový pracovník je sám sobě šéfem. Může ovlivnit výši svého ohodnocení aktivitou," shrnuje výhody Tomáš Nosek.
"Je to však výhodný pracovní vztah i pro firmu. Tu nezatěžuje administrativa a zodpovědnost za pracovníka, který obvykle spolupracuje s firmou na základě smlouvy o nezávislé spolupráci. Sám se stará o pojištění i daně a jeho příjem bývá závislý na odvedené práci," říká Nosek.
Domnívá se, že perspektivu pro práci z domova má internetová obchodní činnost.
S ní souvisí reklama, webdesign, propagace výrobků, vyhledávání zákazníků, prodej či zákaznický servis.
Pokud se bude vývoj ubírat směrem, srovnatelným s USA, nabídnou příležitosti v homeworkingu zřejmě velké firmy, které budou potřebovat zajistit práci, nesouvisející přímo se zázemím firmy. Tedy především právní, účetní a technický servis.