S ohledem na "běžný" Svobodův rukopis působí zvukem a důrazem úvodní skladba Příští den až nezvykle coltraneovsky (kromě Svobody v kvartetu hrají Milan Krajíc na tenorsaxofon, Filip Spálený na kontrabas a Ivan Audes na bicí) . Tento dojem nezmizí ani v dalších pěti Svobodových skladbách. Nahrávky trvají - jak se dá při klubovém vystoupení očekávat - od osmi do téměř dvanácti minut; témata (Soumrak , Rozhovor a zejména Podzimní, vlastně jediné pomalejší tempo s lyrickou náladou) jsou výrazná a nápaditá. Sóla se většinou rozvíjejí tak, že je co poslouchat. Krajíc srší energií a důrazem, Svobodovo piano, většinou v jednohlasých linkách, s ním zvukově i výrazově kontrastuje, Spáleného basa dodává doprovodu zvučnou a pevnou páteř, a střídmě uplatňovaná sóla Audesových bicích (v Soumraku a zejména v Moment´s Notice) mají rytmickou invenci i zvukovou variabilitu. V Bluffu mi vadí až příliš výrazný dojem neustálého opakování neměnného čtyřtaktového harmonického schématu, který se za čas může trochu oposlouchat - ale i to ke klubovému hraní patří.
Při závěrečném a jediném standardu - titulní Coltranově skladbě Moment's Notice - si možná někteří posluchači uvědomí, jak "coltraneovsky" vlastně zněla i Svobodova témata a s nimi celé album.
Pro Milana Svobodu je to sympatický doklad, jak se dovede sžít s některým významným obdobím jazzové historie a neztratit přitom vlastní tvář.
O albuMilan Svoboda Quartet: Moment's Notice Skladby: Hrají:
|