Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pouhé trestání řidičů bezpečí na silnicích nezajistí

  14:08aktualizováno  14:08
Vláda schválila novelu zákona č.361 o provozu na pozemních komunikacích, která zavádí tzv.bodový systém. Cílem je zvýšit bezpečnost na silnicích, kde ročně umírá neuvěřitelných 1300 lidí ročně. Podobné bodové systémy fungují i v jiných zemích Evropy. Nicméně v podmínkách České republiky nevyřeší téměř nic.

Tato změna bude stát daňové poplatníky nemalé peníze. Výsledkem bude pouze větší korupce v řadách policie, nikoliv menší počet nehod či usmrcených lidí. Kolik bude stát nezapsání trestného bodu ? Zcela jistě se bude jednat o částku vyšší než je tomu v současnosti, kdy bodový systém neexistuje. Právě proto se nabízí otázka: Nenahrává se tímto zákonem korupci ještě více? Korupci policistů nelze nikdy zcela zabránit. Je ale přece možné policisty kontrolovat. Nabídnout úplatek a podlehne-li policista pokušení, rázně toto řešit.

Bezpečnost na silnicích se dá zlepšit hlavně jinými metodami. Příkladem nám může být Velká Británie, kde je dlouhodobě nejmenší nehodovost v přepočtu na počet automobilů. Jak toho bylo dosaženo? Především investicemi do infrastruktury, konkrétně budováním kruhových objezdů namísto klasických křižovatek, budováním mimoúrovňových křížení se železnicí namísto přejezdů, řešením přechodů pro chodce podchody, budováním ostrůvků u přechodů, které se nacházejí na čtyřproudových komunikacích, instalací reflexního značení jízdních pruhů viditelných ve tmě. Počet automobilů na silnicích každoročně vzrůstá.

Co je ale znepokojivější: stoupá počet tranzitujích těžkých kamionů, které ve velké míře poškozují naše silnice. Co se s tím dá dělat? Větší poplatky za průjezd přes naše území,  vážení kamionů na hranicích, přesun těchto nákladů na železnici. Silnice jsou často ucpané, přitom železnice, které patří státu bojují o zakázky. Přitom právě vláda má v rukou nástroj, kterým může  poměr přepravy zboží silnice-železnice usměrnit. Peníze za výběr poplatků od tranzitujících kamionů a ušetřené peníze, které musíme každoročně  vynaložit na údržbu poškozených silnic po kamionech můžeme potom použít na investice do bezpečnější infrastruktury.

Autor:


Hlavní zprávy

Nejčtenější



Další z rubriky

Vláda nezískala důvěru. ANO odsunulo hlasování o vydání Babiše

Premiér Andrej Babiš hovoří s předsedou SPD Tomiem Okamurou na úterním jednání...

Menšinová vláda Andreje Babiše nezískala důvěru Sněmovny, hlasy dostala jen od 78 poslanců ANO. Mandátový a imunitní...

Středočeští politici odmítli vyjmout Čapí hnízdo z dotací, Imoba píše šéfovi OLAF

Prezident Miloš Zeman navštívil farmu Čapí hnízdo, patřící ministru financí...

Středočeští zastupitelé zasedající ve výboru regionální rady ROP odmítli vyjmout projekt Čapí hnízdo z evropského...

Největší českou vlajku skládali v tělocvičně a stěhovali „jako epopej“

V Pelhřimově představili největší českou vlajku. Má rozměry 18 krát 12 metrů a...

Je tak velká, že se ani na výšku nevejde do brněnského veletržního pavilonu. Aby ji složili, museli si její výrobci...

Najdete na iDNES.cz