Poučený pouliční fotograf Birgus se ne vždy trefí do černého

  12:46
Jméno fotografického historika, kurátora a pedagoga Vladimíra Birguse padlo v posledních dnech v Kavárně on-line několikrát. A to v souvislosti s diskusí o současné přehlídce české fotografie v Bonnu, kterou Birgus spolupřipravil. Ale jubilant Birgus má v těchto dnech i svoji vlastní výstavu, v Leica Gallery Prague.
Vladimír Birgus: Telde, vyfotografováno v roce 2006.

Vladimír Birgus: Telde, vyfotografováno v roce 2006. | foto: Vladimír Birgus

Vladimír Birgus oslavil 5. května pětapadesátiny. Vzhledem k tomu, že se na české fotografické scéně pohybuje od svých osmnácti let a že jeho aktivity jsou mnohočetné, hraničící s workoholismem, je jeho stopa opravdu nepřehlédnutelná. Působí coby fotografický pedagog, historik, kurátor i kritik - a nikdy vedle toho nepřestal být aktivním fotografem!

Životní jubileum Birgus pracovně oslavuje především stávající autorskou výstavou v Leica Gallery Prague (LGP). Představuje zde sedm černobílých a osmnáct barevných fotografií ze svého "nekonečného“ cyklu Cosi nevyslovitelného, s nímž započal, praví anály, v roce 1973. Časový rozptyl vystavených snímků je značný - od roku 1975 do loňska, ale těžiště jednoznačně leží v nových exponátech, vzniklých v posledních čtyřech letech.

Sympatické je, že Birgus zariskoval - do Leica Gallery Prague vybral převážně neověřené snímky, nepublikované kupříkladu v monografii, kterou mu roku 2004 vydalo nakladatelství Kant. Ten risk se však v LGP neukazuje jako zisk, neboť kvalita nových děl značně kolísá.

Vladimír Birgus: Istanbul

Muž, který se brzy našel

V černobílých fotografiích ze sedmdesátých a osmdesátých už lze najít najít stopy dnešního Birguse, zejména pak v záběrech Istanbul (1977) a Údolí smrti (1985). Tady se již silně projevují atributy typické pro autorovu pozdější tvorbu: asymetrická, "svévolná“ kompozice, vysoký horizont, neurčité děje, nemotivovaná gesta. Sociální aspekt, jinak neoddělitelný od celku Birgusovy rané tvorby, tyto snímky postrádají. A výhradně tudy se začne ubírat Birgusova tvorba poté, co autor přestoupí věk Kristových let; nadto černobílou škálu nahradí škála barevná a skladba barev se stane důležitou složkou jeho děl.

Ačkoliv Birgus nikdy nebyl tradičním humanistickým dokumentaristou, od počátku devadesátých let se jeho dílo, jistě ne bez vlivu aktuálních vizuálních trendů, s nimiž je prvotřídně obeznámen, již zcela emancipuje od společenské angažovanosti a kritičnosti, kterou lze najít jak v jeho domácích snímcích z časů normalizace (tři takové obsahuje černobílá část nynější výstavy), tak kupříkladu v londýnském souboru East End (ten zastoupen v LGP není). Fotografická teorie a kritika hovoří o tomto "posthumanistickém“ dokumentu jako o  dokumentu subjektivním a Birgus je považován za jejího čelného tuzemského představitele.¨

O výstavě

Vladimír Birgus: Okraje reality

Leica Gallery Prague, o.p.s., Školská 28, Praha 1, výstava trvá do 17. května, otevřena je denně od 11.00 do 21.00 hodin.

Další informace - včetně v recenzi vzpomenutého textu Ireneusze Zjeżdżałky - lze nalézt na: www.lgp.cz.

Ve světle toho je tím spíš nepochopitelné zařazení loňského černobílého snímku z Budapešti, kdy na zemi leží jakýsi bezdomovec či jiný nebožák; tato doslovnost nyní naprosto nefunguje, a to ani v kontextu šesti zbylých dávných černobílých fotografií instalovaných v LGP - nelze se prostě vrátit ve výrazu proti proudu času a vřazovat "dodatečně“ určité motivy do linie, která je u Vladimíra Birguse dle všeho vnitřně nadobro uzavřená.

Nevyslovitelnost neznamená bezbřehost

Za doprovodné slovo si pořadatelé vybrali text předčasně zesnulého polského fotografa, kurátora a šéfredaktora magazínu Kwartalnik Fotografie Ireneusze Zjeżdżałky (1972-2008). Háček tkví v tom, že velmi vstřícný a vehementně interpretující text se nevztahuje k té sestavě, která v LGP nyní visí.

Zřejmě je to organizátory zamýšleno tak, že Zjeżdżałkův text charakterizuje obecné, základní rysy Birgusovy tvorby a ty platí i pro stávající kolekci. To však není úplně pravda. Jednak se Polákova slova zjevně vztahují výhradně k Birgusově barevné tvorbě, jednak k tomu nejlepšímu z ní. A stručně řečeno, z té barevné osmnáctky, která je v LPG ke spatření, lze nanejvýš pět snímků pro jejich vizuální kvality přiřadit k autorově "best of“.

Birgus u zastoupených prací ne vždy dbá na to, aby fotografie měly tu barevnou skladbu, kterou výstižně pojmenoval Zjeżdżałka a která je pro Birguse skutečně nosná: "Uměřený projev čistými, ale velmi sytými odstíny barev, které zásadně dominují v estetice obrazů, zavádí jistý pořádek, ale především vytváří dosti nereálné pozadí pro rozehrávající se scény – 'sytost‘ těchto odstínů (připomínající nám paletu základních barev) a jejich dominantnost jakoby posouvala tyto fotografie až někam na hranici reálného vidění.“

Vladimír Birgus: Barcelona

Stejně tak výsledný dojem notně slábne, vytrácí-li se ze záběru paralelní svět stínů, vrhaných sluncem na chodníky a stěny domů. Birgus je totiž bytostně pouliční fotograf, chodec, který nevstupuje v dialog, nýbrž distancovaně pozoruje shluky postav v městských či přímořských scenériích. Postav, které ve většině rovněž s nikým nekomunikují, nacházejí se samy za sebe a pobývají samy v sobě. Pod širé nebe a do cizích krajin je rozevřen prostor, jenž Birgusovi zřetelně nejvíc vyhovuje (snímky z interiérů u něho stojí v menšině a kvalitativně v pozadí a nejslabšími exponáty nynější výstavy jsou dva záběry z liberecké ZOO). A v tomto otevřeném, prostupném světě fotograf nalézá obdobné sestavy lidí, obdobné nálady, obdobná míjení, obdobné konstelace figur s paralelními mikroději.

Jenže teprve souběžnou přítomností vyhmátnutého figurálního rozestavění (jež je vždy do určité míry otázkou náhody a štěstí), a inspirovaně zaznamenané světelné i barevné skladby scenérie vznikají fotografie, v nichž se nachází "cosi nevyslovitelného“ a nikoliv jen cosi nedosloveného, jak je tomu u velmi přibližných momentek z New Yorku, Brisbane, Šanghaje, z Nice nebo z Vídně – vyzvětšování na efektní galerijní formát nezastře pouhé autorské doufání ve význam.

"Je to jeho typická tvorba, ale netypická výběrem fotografií - výstava je příjemným osvěžením i pro znalce,“ pravil při zahájení fotograf, teoretik a Birgusův žák Tomáš Pospěch. Nemohu si pomoci, pro mě je v těchto slovech přání otcem myšlenky. Okraje reality, jak se výstava jmenuje, však nejsou v rámci Birgusova díla expozicí okrajovou; naopak: svým nedotaženým, nekoncentrovaným výběrem důležitě poukazují na záludnost autorovy mnohokolejné aktivity, k jejímuž bezchybnému osedlání nemá, nemůže mít energii a soustředění ani tak vitální člověk jako Vladimír Birgus.

Vladimír Birgus: New York, 2007

Autor: , Kavárna

Kvestor ČZU: Nejlepší disciplínu měli při nácviku na útok zahraniční studenti

  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Mohly by hlídat tisíce dětí. Většině z dětských skupin ale stát nedá peníze

26. dubna 2024

Premium Míst pro děti ve školkách je zoufalý nedostatek. Státu se pro letošek přihlásilo 180 lidí z...

Izraelský ministr Ben Gvir měl nehodu, auto po nárazu skončilo na střeše

26. dubna 2024  19:04

Izraelský ministr národní bezpečnosti Itamar Ben Gvir měl autonehodu ve městě Ramla ve středu země....

EU se od zemí jako Česko naučila hodně o Kremlu i Putinovi, řekla Leyenová

26. dubna 2024  18:09,  aktualizováno  18:29

Díky hořkým zkušenostem, které mají země ze středu a východu Evropy se Sovětským svazem, se...

Zkusil unést hocha ze školky, vydával se za jeho matku. Mladík dostal rok vězení

26. dubna 2024  18:16

Nejprve telefonicky a poté i osobně se čtyřiadvacetiletý muž snažil vynutit si vydání chlapce z...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...