Teprve teď, po vyzvednutí všech částí lodi, lze začít s průzkumem plavidla, aby se zjistily důvody havárie.
Loď se potopila v noci na 15. ledna. Rozlomila se při nakládání průmyslové suroviny apatitu. Její vyprošťování provázely od počátku problémy, nakonec se zpozdilo víc než o tři dny. Co se s vrakem stane, zatím není jisté, musí to určit až pojišťovna.
Česká společnost ČSPL Děčín, které LABE 11 patří, doufala, že vrak bude do minulého úterka na břehu. O víkendu ale potápěči zjistili, že se loď sice rozlomila, je ale nutné ji ještě rozříznout.
Potom museli do plavidla zaklesnutého v bahně vyvrtat díry, aby jimi po vyzvednutí mohla odtékat voda.
Zadní, těžší část lodi se strojovnou byla nakonec vyzvednuta až na čtvrtý pokus. Ještě po vyzdvižení nad hladinu ji totiž musel pontonový jeřáb znovu potopit a potápěči navrtávali další díru, aby odtékající voda vrak odlehčila.
Vytažení bránil spor
Vytažení lodě se protahovalo také kvůli sporu ohledně financí, akce totiž přijde na statisíce eur. Vyprošťovací firmě se navíc nepodařilo dodržet plánovaný harmonogram.
Česká nákladní loď, dlouhá 80 metrů a téměř devět metrů široká, kotvila vedle ruské nákladní lodě, z níž se překládalo 1200 tun nákladu.
Při naložení 800 tun apatitu, suroviny pro výrobu hnojiva, se ale česká loď rozlomila a okamžitě šla ke dnu.
Tři námořníci z paluby tehdy našli útočiště na ruské lodi.
DÁLE ČTĚTE:
V Hamburku se potopila česká loď