Vyzvednutí ocasu letadla má za úkol posádka indonéské válečné lodi. Velení pátracího týmu uvedlo, že leží zhruba 30 metrů pod hladinou Jávského moře. Ocas airbusu je však otočený podvozkem vzhůru a navíc ho částečně přikryla vrstva písku. Zadní část letadla je pro rozluštění příčin katastrofy klíčová, měly by se v ní nacházet skříňky se zapisovači letových údajů (více se dočtete zde).
Fotogalerie |
Kromě polohy samotného ocasu pátračům nadále komplikuje práci špatné počasí. Potápěči se k ocasu nemohli dostat kvůli silným mořským proudům, první fotografie ocasu s jasně rozpoznatelným logem letecké společnosti AirAsia proto přinesl dálkově řízený robot.
První záběry potápěčů ohledávajících trosky přinesla ve čtvrtek agentura Reuters. Pátrači zároveň oznámili, že se jim podařilo najít tělo další z obětí. Celkem už jich vyzvedli 41.
Pátrači chtějí k ocasu přivázat nafukovací plovák
Přímo na palubě indonéské lodi sleduje pátrání po troskách letadla reportérka britské BBC. Námořnictvo se podle ní chystá k ocasu přivázat lano a vyzvednout jej ze břehu pomocí velkého nafukovacího plováku.
Vrstva usazeného písku však bude trosky držet na dně, což jejich vyproštění výrazně zkomplikuje. Nad Jávským mořem navíc vane silný vítr.
Letadlo společnosti AirAsia se 28. prosince zřítilo do Jávského moře během letu z indonéské Surabaji. Na palubě airbusu bylo 162 lidí. Příčina katastrofy není známá, krátce před pádem však pilot žádal dispečery o povolení ke stoupání.
Pravděpodobně se snažil vyhnout silné bouři, v požadované letové hladině však už letěl jiný stroj. Řídicí věž proto posádce letu QZ8501 povolila vystoupat jen mírně. Krátce poté Airbus A320 zmizel z obrazovek radarů, jeho trosky se našly zhruba 160 kilometrů od ostrova Borneo.
Trosky letadla hledají pomocí sonarů i američtí námořníci: