V původním návrhu zákona, který v prvním čtení schválili poslanci, bylo jediné pravidlo - místo, kde budou strážníci vybírat, schválí státní policie.
"Pokud upravené znění projde ve Sněmovně, je pravděpodobné, že obce přijdou o ‚výnosný obchod‘," upozornil předseda bezpečnostního výboru František Bublan na to, že strážníky s radarem už si nebudou smět obce "půjčovat". Dříve vydělávaly na tom, že posílaly strážníky do vesnic, které neměly peníze na radar. Tímto obchodem se proslavila například středočeská Koleč, která pomáhá osmadvaceti obcím. - čtěte Z měření rychlosti se stal byznys. Vesnička Koleč si tak vydělává
Poslanci připravili strážníky o možnost vybírat pokuty před prázdninami a stejný parlament teď souhlasil s novelou, aby strážníci mohli radary používat, i když s omezením. Kritici však stále upozorňují, že možnost vybírat pokuty je pro obce snadný způsob, jak si plnit kasu, a pravomoc strážníků se míjí účinkem. "Vždyť v roce 2007, kdy už zákon platil, přibylo mrtvých," prohlásil Jan Klas z ODS.
Policie měří jen občas
Starostové to odmítají. Argumentují tím, že státní policie kontrolu v obcích nezvládá. Za pravdu jim dává i ministerstvo vnitra, které prosazuje, aby strážníci mohli rychlou jízdu pokutovat. "Když se obrátím na policii, řeknou mi, že přijedou na dvě hodiny jednou za rok," tvrdí kolečský starosta Radek Moulis.
V úsecích, kde budou radary, by se podle nového zákona měly objevit značky "měření rychlosti" a "konec měření rychlosti". Poslanci tak chtějí odstranit "číhání" strážníků na místech, kde sice pokutu vyberou, k větší bezpečnosti však nepřispějí. Až dosud nemusí být místo kontrolované radarem nijak označeno.