Brožík se odmítl smířit s osudem a rozhodl se o sněmovnu bojovat na vlastní pěst - chystá soukromou volební kampaň. V ní chce voliče zaujmout natolik, aby mu dali takzvané preferenční hlasy - tedy aby voliči ČSSD v Plzeňském kraji zakroužkovali navíc Brožíkovo jméno, čímž by (při zisku sedmi procent preferenčních hlasů) přeskočil své stranické konkurenty. "Hodlám do toho investovat odhadem 250 až 300 tisíc korun," říká Brožík. Použije prý rodinné úspory.
Poslanec ODS Jiří Payne - který se umístil v Praze také hluboko "vzadu" - si myslí, že na úspěch by musel Brožík vynaložit mnohem více peněz. "Takovou kampaň jsem dělal v posledních dvojích volbách. V minulých jsem utratil přibližně tři sta tisíc korun a získal 11 600 hlasů," říká Payne. Na zisk sedmi procent voličů - v Praze odhadem 22 600 lidí - by musel podle propočtů komunikačních agentur do kampaně vložit čtyři miliony.
"Žádný sponzor tolik peněz do kandidáta nevloží. Navíc by to znamenalo oblepit každý roh," vysvětluje Payne, proč soukromou kampaň vzdal. Peníze jsou problém i pro další "propadlou" kandidátku, Janu Volfovou z ČSSD. Sází proto na neformální besedy "Bábovka s Janou". Chce jezdit po vesnicích a povídat si se ženami o tom, co je trápí. Bábovky jí upeče kamarádka Helena Fibingerová a nějaké přidá Volfová sama.
S finančně nenáročnou kampaní počítá například i Marek Benda (ODS), bývalý ministr obrany Vilém Holáň (KDU-ČSL) nebo sociální demokraté Zdeněk Jičínský a Petr Lachnit. Mnohým úspěšnějším poslancům se však takové aktivity nelíbí.
"Myslím, se, že by to mohlo mít negativní vliv na výsledky stran ve volbách. Může to dojít tak daleko, že se nepřímo začnou kandidáti napadat," obává se poslanec za ODS Jiří Bílý.
František Brožík oponuje: "Není to proti jednotlivým kandidátům, je to regulérní soutěž vůči voličům." "Stranickou kampaň to nepoškodí. Naopak lidi, kteří jdou volit výlučně vás, přivedete zároveň k tomu, že zvolí celou stranu," doplňuje jej Marek Benda z ODS.
Podle moravskoslezské volební jedničky ČSSD Lubomíra Zaorálka je hlavně důležité, aby volič nebyl z dvojí kampaně zmatený. "Těžko si lze představit, že by někdo vyrazil s vlastními billboardy a akcemi, které by ignorovaly harmonogram stranické kampaně," dodává Zaorálek, který počítá s tím, že strana bude o tomto problému ještě jednat.