"Jezdím denně a řídím si sám. Proto se mi občas stane, že překročím povolenou rychlost a zaplatím pokutu," přiznal Kalousek.
"Za poslední rok se mi to stalo třikrát čtyřikrát. Přesně to nevím. V rodinném rozpočtu s těmi pěti pokutami do roka počítám automaticky. Pokusím se polepšit," dodal.
Předseda KDU-ČSL byl jedním z několika poslanců, které v úterý MF DNES oslovila s otázkou, jak řídí a zda během posledního roku dostal pokutu za dopravní přestupek.
Zrovna ve středu se totiž Sněmovna vrací k zákonu, který počítá se zavedením tvrdých trestů pro chybující řidiče.
Téměř totožný návrh, který nechal vypracovat ministr dopravy Milan Šimonovský, už jednou poslanci před šesti měsíci odmítli. Šimonovský věří, že podruhé ve Sněmovně uspěje. "Přistoupili jsme na některé návrhy poslanců, takže by to mělo vyjít. Jiná cesta, jak bojovat proti situaci na českých silnicích, není," tvrdí Šimonovský.
Jak odpovídali další poslanci na otázku týkající se pokut? Řada z nich odmítla, že by předpisy porušovala. "Považuji se pochopitelně za dobrého řidiče. Pokutu jsem ještě neplatil," řekl Stanislav Křeček z ČSSD.
Další naopak celkem otevřeně přiznali, že občas předpisy nedodržují. "Asi před třemi týdny jsem dostal pokutu, protože jsem předjížděl kolonu aut na mostě. Ale bylo to na přehledném místě," řekl Martin Říman z ODS. Jeho stranický kolega Karel Sehoř zase musel zaplatit pokutu 300 korun za přejetí plné čáry.
Co přináší změna zákona • trestné body za přestupky, za 12 bodů přijde viník na rok o řidičské oprávnění |
Pokud by už platila novela, kterou poslanci dnes projednají, byla by jeho pokuta mnohem vyšší.
Šimonovského návrh totiž počítá s výrazným zpřísněním pokut. Za ty nejhorší přestupky v dopravě by mohli úředníci uložit viníkovi peněžitý trest až padesát tisíc korun.
Není to jediný trest, který má donutit piráty silnic k dodržování pravidel. Novela především počítá se zavedením takzvaného bodového systému.
Trestné body by dostávali řidiči za každý přestupek. Po získání dvanácti bodů by přišli na rok o řidičské oprávnění.
Právě bodový systém byl však loni, když Sněmovna návrh projednávala poprvé, hlavním důvodem, proč zákon neprošel. Šimonovský proto systém mírně upravil, u některých přestupků snížil jejich bodové ohodnocení. Ani to část poslanců zřejmě nepřesvědčí, aby pro návrh zvedli ruku.
"Jde to i bez bodového systému. Budu hlasovat proti, jestli na něm bude ministr Šimonovský trvat," řekl poslanec Sehoř.
Vyhráno nemá Šimonovský ani u poslanců z vládní koalice. "Bodový systém se mi nelíbí. Ještě nevím, jak budu hlasovat," řekl Robert Kopecký z ČSSD.
Na silnicích je džungle, lidé chtějí přísné postihy Více než dvě třetiny Čechů chtějí, aby poslanci přitvrdili tresty pro řidiče, kteří nedodržují dopravní předpisy. Vyplývá to z průzkumu, který pro MF DNES zpracovala společnost SC&C. Pro tvrdší tresty se v průzkumu vyslovilo 64,9 procenta z celkového počtu 2337 dotázaných. "Zavedení přísnějších postihů by přivítalo více žen než mužů. Je to zřejmě tím, že méně řídí a také nemají na svědomí tolik nehod," řekla Jana Hamanová z SC&C. Pokud jde o věk, je zpřísnění postihů nejžádanější u lidí starších šedesáti let. Zásadně proti jsou naopak mladí do devětadvaceti. |
Policisté kontrolují řidiče v Děbolíně u Jindřichova Hradce. Na silnicích začala akce Kryštof 004 zaměřená na dodržování dopravních předpisů. (13. dubna 2004) |