Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Když je dálnice rovná, ať se tam jezdí 150 km/h, navrhli poslanci

  1:11aktualizováno  1:11
Část poslanců hospodářského výboru k právě projednávanému návrhu o zvýšení rychlosti na vybraných úsecích silnic první třídy navrhla, aby se zvýšila i rychlost na rovných úsecích dálnic na 150 km/h. „Mně by vyšší rychlost vyhovovala,“ hájí nový návrh poslanec Jaroslav Foldyna. Odvážný krok však má příliš mnoho oponentů včetně ministra dopravy Dana Ťoka.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto:  František Vlček, MAFRA

Tento týden bude Sněmovna v posledním, třetím čtení schvalovat návrh ministerstva dopravy, aby se na vybraných čtyřiadvaceti úsecích silnic 1. třídy mohlo jezdit místo tradiční devadesátky rovnou 110 kilometrů v hodině. Někteří poslanci však chtějí na vybraných rovných úsecích dálnic jezdit stopadesátkou.

Tento návrh je zatím nový a neprodiskutovaný. V praxi by to znamenalo, že například na trase z Prahy do Brna by mohly vzniknout extrarychlé úseky. Označovala by je speciální značka. Jinak by zůstala stotřicítka.

Mezi zastánci stopadesátky je severočeský poslanec Jaroslav Foldyna (ČSSD). „Mně by vyšší rychlost vyhovovala. Představuji si, že by mohla platit na opravených úsecích D1 a na dálnici D8 směrem na Drážďany,“ míní.

S návrhem přišli poslanci hospodářského výboru, kde se překvapivě našla většina, a k zákonu ho „přilepili“. Oponentů je však poměrně hodně a nemá tak velkou šanci na schválení.

Ministr dopravy Ťok proti novince důrazně vystupuje, stejně jako někteří poslanci za ANO. „Každý poslanec je řidič a taková témata vyvolají nejživější diskusi. Zvyšování limitů je problematické. Mohli bychom se ptát, proč sto padesát? Proč sto šedesát? Buď bych zachoval stotřicítku, nebo limity zrušil jako v Německu,“ reagoval poslanec Martin Komárek z ANO.

Revoluce na silnicích 1. třídy

Na rozdíl od těchto debat je už téměř jisté, že 110kilometrovou rychlostí v hodině se svezete například mezi Teplicemi a Bílinou, z Jihlavy k dálnici D1, z Chomutova do Křimova či z Pardubic do Hradce Králové. „Jde o čtyřproudé silnice s oddělením směrových pruhů. Příkladem je úsek mezi Hradcem a Pardubicemi, který má téměř úroveň rychlostní silnice,“ řekl Ťok.

Návrh pravděpodobně projde. Pro jsou dvě nejsilnější politické strany, ČSSD a ANO. „Měli bychom umožnit vyšší rychlost tam, kde to stav silnice umožňuje,“ souhlasí šéf poslanců ČSSD Roman Sklenák.

Souhlasíte s návrhem zvýšit rychlost na rovných úsecích dálnic na 150 km/h?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 2. května 2015. Anketa je uzavřena.

ANO 6388
NE 6160

Fakticky jde jen o kosmetickou úpravu. Zrychlení se týká zpravidla několikakilometrových úseků, takže řidič si ve výsledku příliš nepomůže. Snad jen na osmadvaceti kilometrech mezi Teplicemi a Mostem už se dá pár minut ušetřit.

Přesto představuje zrychlení o dvacet kilometrů v hodině revoluci. V uplynulých dvaceti letech zákonodárci řidiče různými zákony spíše zpomalovali, aby snížili počty mrtvých na silnicích. Teď už se stala kritériem větší plynulost dopravy. „Nemělo by to být nijak nebezpečné,“ hájí návrh Ťok.

Nápad na zvýšení povolené rychlosti je už čtyři roky starý. V minulém volebním období ho sliboval tehdejší ministr dopravy Vít Bárta (Věci veřejné).

Novela zákona o provozu na silnicích obsahuje ještě jednu formální změnu, kterou řidiči prakticky nijak nepocítí. Pouze se vymění cedule. Stávající takzvané rychlostní silnice (například Praha–Liberec) se nově budou jmenovat „dálnice“. Ostatně, jako dálnice vypadají a může se tam už dnes jezdit 130 kilometrů v hodině. „To je spíš náprava dvacetileté praxe, kdy se ‚déčka‘ financovala z federálních peněz a ‚erka‘ z národních peněz. Proto se silnice i jinak jmenovaly. Federaci už nemáme, tak jsme to chtěli sjednotit,“ vysvětluje Ťok.

Znamená to, že zatímco dnes má Česko 750 kilometrů dálnic, po přejmenování se najednou bude moci vláda pochlubit dálniční sítí o délce 1 200 kilometrů. Přeznačení vyjde řádově na miliony korun.

Starostové změnu vítají

Zástupci radnic s místy, kde by se řidiči mohli prohánět o dvacet kilometrů v hodině rychleji, souhlasí. V Plzni jsou na seznamu dvě silnice spojující centrum s dálnicí D5. Podle náměstka primátora Petra Náhlíka je tam zvýšení rychlosti namístě.

„Vítáme to. Čím rychleji tam budou auta odjíždět mimo Plzeň, tím lépe pro město. Trasa vede nezastavěnou částí města kolem věznice a od roku 2006 si už na ni řidiči zvykli. Kdyby šlo o nově spouštěný přivaděč, možná bychom vůči zvýšení rychlosti měli výhrady,“ popsal Náhlík.

Nové pojetí dálniční sítě berou s povděkem například i v Lišově. Do Českých Budějovic je to z Lišova 15 kilometrů, ale zvýšení rychlosti se týká asi pětikilometrového úseku. „Jde o přehlednou silnici, kde stejně skoro každý jezdí rychleji než devadesátkou, takže půjde o takové narovnání stavu. Já denně do Lišova z Budějovic dojíždím a navýšení rychlosti by mi přišlo vhod,“ říká tajemník Městského úřadu v Lišově Jan Kudlata.

Odbornice na konstrukce dálnic Miloslava Pošvářová je však k oběma návrhům kritická. Vysvětluje, že posoudit, zda se může na daném úseku dálnice zvýšit rychlost, je poměrně složité. Například je třeba zohlednit klopení zatáček. Jsou potřeba dostatečně bezpečná svodidla.

„Podle mě je zrychlení na sto deset spíš politický konsenzus, přidaná hodnota pro daňové poplatníky, aby nebylo tolik vidět, že se nové dálnice moc nestavějí a neotevírají. Lepší by bylo, kdyby se stavělo,“ poznamenala Pošvářová.



Hlavní zprávy

Nejčtenější

O Hrad se utkají Zeman s Drahošem. Ten má podporu většiny ostatních kandidátů

Kandidát Jiří Drahoš se v pražském volebním štábu raduje z postupu do druhého...

Do druhého kola prezidentských voleb postoupí Miloš Zeman a Jiří Drahoš. Dosavadní prezident dostal 38,56 procenta...

Na prezidenta se hnala polonahá žena. Zeman je Putinova děvka, křičela

V místnosti, kam přišel volit prezident Miloš Zeman, se vysvlékla žena, skočila...

V místnosti, kam přišel volit Miloš Zeman, se vysvlékla žena a rozeběhla se k prezidentovi. Na obnažené hrudi měla...



Na okraji Prahy havaroval autobus. Tři lidé zemřeli, zraněných jsou desítky

Tragická nehoda autobusu u Horoměřic (12. ledna 2018)

Tři lidé zemřeli při nehodě linkového autobusu a osobního auta u Horoměřic u Prahy, zraněných je přes čtyři desítky,...

Angličtina kandidátů se liší. Nejlepší byl Horáček, vypravěčem dne Hannig

Michal Horáček při debatě osmi prezidentských kandidátů na iDNES.cz. (9. ledna...

Na prezidentské kandidáty čekalo v úterní superdebatě iDNES.cz, MF DNES a Rádia Impuls malé překvapení. V polovině...

Využili naivní hloupou holku, říká kamarádka Češky zadržené v Pákistánu

Pakistánská policie zveřejnila fotografii mladé Češky, která se na letišti v...

Za týden přiletím. Vezu spoustu dárečků a drahého oblečení, které sama neunosím. Dám ti ho. To je poslední vzkaz, který...

Další z rubriky

Z Žitavy odešli i migranti. Bourá proto domy a láká Čechy na levné byty

Zatímco po válce žilo v Žitavě 48 000 lidí, dnes jich je sotva polovina.

Čtyři tisíce volných bytů, ve kterých nemá kdo bydlet, má nyní německá Žitava. Situace s vylidňováním už je tak vážná,...

Tramvaje budou mít měsíc výluku, vynechají úsek Újezd - Malostranská

(Ilustrační snímek)

Tramvaje mezi pražskými zastávkami Újezd a Malostranská nebudou kvůli opravám měsíc jezdit. Výluka začne v pondělí 22....

Na dálnici D1 jsou kolony, na Pražském okruhu odklízejí bouraná auta

Kolona aut a kamionů zablokovala dálniční přivaděč na D1 u Jihlavy. (17. ledna...

Silnice v Česku jsou po nočním sněžení s opatrností sjízdné. Na řadě míst zůstává rozbředlý nebo ujetý sníh a někde se...

Odvážné maminky ukazují poporodní bříška
Odvážné maminky ukazují poporodní bříška

Těhotenství je krásné období, během kterého se největší změny odehrávají uvnitř ženského těla. Rostoucí bříško, nově získaná kila, napnutá kůže - i tyhle proměny k němu ale patří.

Najdete na iDNES.cz