Mediální přestřelky na české i světové scéně hrubnou, a je to na nich dobře vidět. U nás je používání vulgarit v politice zatím relativně nepříliš časté (když si odmyslíme legendární “kunda sem, kunda tam” a semtam nějaký zdvižený prostředníček), nový americký prezident se s tím opravdu nesere (abychom zachovali dikci). Uráží kdekoho, servítky si před pusu opravdu nedává. Young city liberals ho nenávidí – a nejen oni. Nový americký prezident dokázal překonat metu “za jak dlouho se mnou začne většina voličů nesouhlasit” za pouhých 8 dní - pro srovnání, Clintonovi (na druhém místě) to trvalo skoro 2 roky (573 dní), Obamovi 936 dní, rekordmanem z nedávné doby je George Bush starší s 1336 dny. A teď si ta čísla postavte vedle sebe: 1336 – 936 – 573 – 8. Není divu, že se začínají objevovat první hlasy s tím jak to bude s tím impeachmentem. Nebude to ale možná potřeba. Terminátor (alias Arnold Schwarzenegger) nabídl čerstvě zvolenému blonďákovi s pozlacenou parukou: “Proč si nevyměníme zaměstnání?” Trump se totiž opřel do Terminátora, respektive jeho účinkování v show “New Celebrity Apprentice”, reality show NBC, ve které kdysi on sám exceloval.
“Najali si velkou hvězdu, Arnolda Schwarzeneggera, aby mě vystřídal, a všichni víme, jak to dopadlo. Ratingy šly dolů. Mark (Burnett, autor pořadu, pozn. autora) už nikdy proti Trumpovi sázet nebude.”
WASHINGTON, D.C. — President Trump, at National Prayer Breakfast, talks about “The Apprentice” ratings and the time he fired his agent. pic.twitter.com/z93rGYvqqd
— Bradd Jaffy (@BraddJaffy) 2 February 2017
Co by to bylo ale za Terminátora, kdyby si to nechal líbit! O pár minut později se na Twitteru objevilo Arnieho video: “Ahoj Donalde, mám super nápad – proč my si vlastně nevyměníme povolání? Ty si vezmeš televizi, když si takový expert na ratingy, a já budu prezident. A pak se budou lidi moct konečně klidně vyspat!”
The National Prayer Breakfast? pic.twitter.com/KYUqEZbJIE
— Arnold (@Schwarzenegger) 2 February 2017
Trumpa prostě lidé nemají rádi (ne že by jim to bylo moc co platné). Ani jeho dceři nepomohlo jeho zvolení prezidentem nijak ke kariéře (Opět, ne, že by jí na tom nějak záleželo). Online butik Nordstrom (něco jako třeba český Zoot) totiž oficiálně oznámil, že s ní ukončuje spolupráci (Ivanka Trumpová má svoji vlastní značku, kterou Nordstrom prodával). “Každý rok vyměníme asi 10% značek, některé přijdou, jiné odejdou. V tomto případě jsme se na základě výkonu značky rozhodli, že ji na tuto sezónu nebudeme nakupovat,” řekl tiskový mluvčí Nordstromu. Těžko říct, zdali je to opravdu čistě obchodní rozhodnutí, a jestli je to opravdu tím, že značka je tak špatná, nebo jestli ji lidé nekupují proto, že prostě jméno Trump je něco jako skvrna na košili. Druhá možnost je, že se jedná o názor vedení firmy – asi tak jako když Travis Kalanick, šéf Uberu, měl už Trumpa dost takovým způsobem (nebo mu spíš spojení s ním tak kazilo byznys), že dobrovolně rezignoval na místo v jeho sboru poradců. Kalanick si to od liberálních médií a zákazníků slíznul takovým způsobem, že poprvé v historii poklesl Uber v popularitě na druhé místo – překonal jej jeho rival Lyft. Ale nebylo to jen kvůli sboru poradců. Až 200.000 lidí si vymazalo aplikaci v rámci spontánní kampaně #DeleteUber – důvodem byl fakt, že řidiči Uberu fungovali jako stávkokazové během Trumpovy inaugurace. Ostatní taxislužby totiž odmítly jezdit. A Kalanick měl co vysvětlovat, tak to trošku svedl na snad nejkontroverznější Trumpovo rozhodnutí, týkající se zákazu vstupu cizích státních příslušníků: “Každá vláda má svou imigrační kontrolu, ale umožnit lidem z celého světa přijít sem pracovat je od založení Spojených Států tím, co Ameriku činí Amerikou. Tento zákaz postihne spoustu nevinných lidí,” píše Kalanick. Fajn, hezký, ale kdyby napsal “Hele, lidi, jezděte dál s Uberem, stojím o to víc než o Trumpa – potřebuju prachy!”, znělo by to upřímněji.
Jestli si veřejnost udrží či neudrží, to je otázkou – rozhodně ale teď Trumpovi nefandí šéfové velkých technologických firem jako je Google, Facebook, Microsoft či Apple, protože spousta jejich zaměstnanců se teď do Států nedostane. A rozhodně se s ním nebude kamarádit ani Sarah Silvermanová, autorka kampaně “The Great Schlepp” (předloha české kampaně Přemluv bábu), ve které se snažila přesvědčit židovské voliče, aby volili prezidenta Obamu. Ta totiž ve svém tweetu povolala k boji proti Trumpovi dokonce i armádu.
WAKE UP & JOIN THE RESISTANCE. ONCE THE MILITARY IS W US FASCISTS GET OVERTHROWN. MAD KING & HIS HANDLERS GO BYE BYE???? https://t.co/Y2WZbL012A
— Sarah Silverman (@SarahKSilverman) 2 February 2017
“Probuďte se a připojte se k hnutí odporu! Když s námi půjde i armáda, fašisti dostanou na prdel. Šílený král a jeho poradcové, pápá!” Opět, je na to možno nahlížet ze dvou pohledů. Buď to bude projev svobody slova, nebo výzva k ozbrojenému odporu. Jak si ale v tomto kontextu vysvětlit situaci, kdy přiznivci radikální levice protestovali proti promluvě Milo Yiannopoulose, editora Breitbartu (pravicový server) na univerzitě v Berkelexy tak, že zapalovali auta a házeli dlažební kostky do oken? Také svoboda projevu? Sám Yiannopoulos to komentoval jednoduše: “Levičáci mají ze svobody slova absolutní hrůzu a udělají cokoliv, aby ji zastavili.” Tak a teď babo raď…
Další zprávy jsou už jen tak trošku mimo. Google je nejcennější značkou na světě, předběhl Apple – značka samotná má hodnotu 109 miliard dolarů, kdežto Apple pouhých 107 miliard dolarů. A není to jediný pohyb v globálním kontextu – například čínské banky mají souhrnně vyšší hodnotu (co se značek týče) než ty americké, hodnota Pepsi, CocaColy, KFC a McDonalds jde dolů, protože lidi chtějí jíst quinou, sladit stévií a jíst pránu, a hlavně – Nokia je zpátky. Většině zákazníků je to stejně ale jedno – podle studie agentury Havas sice 75% lidí očekává, že značky nějak významně přispějou k jejich životu, ale pouze 40% se domnívá, že se tak opravdu děje. A celých 71% značek je naprosto irelevantních.
Aplikace Hater do tohoto kontextu zapadne jako ušitá. Zatímco většina seznamovacích aplikací vám přiřadí vhodný protějšek podle shody v tom, co máte rádi a co rádi děláte, Hater najde někoho, s kým budete moct společně věci nenávidět – prostě se vás zeptá na věci, které nemáte rádi, a pak vám přiřadí někoho, s kým si na ty stejné věci budete moct zanadávat. A něco mi říká, že slovo “Trump” bude mít v profilu hodně uživatelů.
Borec nakonec je editor časopisu Vice, který si z kanadské centrály společnosti udělal náborovou kancelář pro pašeráky kokainu. Šestadvacetiletý Slava Pastuk měl na starosti online publikaci Noisey a staral se ve Vice Canada o hudební redakci. Kromě toho se ale věnoval kariéře v mezinárodním pašeráckém gangu a nabízel 10.000 dolarů těm, kteří měli čistý trestní rejstřík a byli ochotni převézt kontraband z Los Angeles do Austrálie. My to chápeme… média jsou na ústupu, a všichni si musíme vydělávat na složenky. Jen ta představa, že třeba Pavel Šafr… no nic, raději toho necháme. Hezký víkend všem!