Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Polští politici zaútočili kvůli sexuální aféře na média

  14:26aktualizováno  14:26
Polskou politickou scénou už druhý týden otřásá skandál s údajným nabízením práce za sex. Článek o praktikách ve vládní straně Sebeobrana rozběsnil některé politiky natolik, že chtějí zavést zvláštní soudy a milionové pokuty pro novináře. Šéf Sebeobrany Lepper by některé deníky úplně zakázal.

Andrzej Lepper, předseda polské strany Sebeobrana | foto: Profimedia.cz

Jedním z nejhlasitějších kritiků médií je vicepremiér a předseda ultrakonzervativní Ligy polských rodin (LPR) Roman Giertych.

Navrhl zřídit zvláštní tiskové soudy, které by pracovaly ve zrychleném režimu. Verdikty v jednotlivých kauzách by vynášely během sedmi dní, noviny by pak měly 48 hodin na otištění omluvy.

Deníky, které by procesy s politiky prohrály, by jim pak musely zaplatit pokutu ve výši padesátinásobku až tisícinásobku minimální mzdy, což může být až milion zlotých (7,3 milionu korun).

Předseda hnutí Sebeobrana Andrej Lepper, jedna z hlavních postav sexuální aféry, by zašel ještě dál. Noviny, které opakovaně otisknou nepravdivé informace, by rovnou zakázal.

Právě Leppera a jeho stranického kolegu Lyzwinského minulý týden obvinila zaměstnankyně Sebeobrany Aneta Krawczyková ze sexuálního vydírání. V deníku Gazeta Wyborcza prohlásila, že aby dostala práci, musela se vyspat s Lepperem, a aby si ji udržela, byla nucena být dlouhá léta povolná Lyzwinskému.

Snaha zakrýt problémy
LPR a Sebeobrana jsou ve vládní koalici se stranou Právo a spravedlnost. Jenže ta se - stejně jako opoziční partaje - k navrhovanému omezování svobody slova staví odmítavě.

Politologové si myslí, že se politici z LPR i Sebeobrany podobnými cenzurními návrhy jen snaží zabránit propadu voličských preferencí. Poslední průzkumy totiž ukázaly, že LPR by se teď do parlamentu vůbec nedostala a Sebeobrana by měla velké problémy překročit povinnou pětiprocentní hranici.

Polští novináři zase politiky obviňují, že se snaží na média házet odpovědnost za vnitrostranické problémy.

Test DNA vyvrátil otcovství
Úřady mezitím dál vyšetřují sexuální skandál v Sebeobraně. Prokuratura už vyslechla na tři desítky svědků, vypovídat mají i Andrzej Lepper a Stanislaw Lyzwinski.

Oba muži odmítli nařčení ze zneužívání dívek, Lepper navíc požádal tajnou policii, aby zjistila, kdo stojí za sexuálním skandálem. Podle něj bylo cílem aféry rozbít koalici.

Aneta Krawczyková minulé pondělí v Gazetě vypověděla, že v roce 2001 dostala nabídku "práce za sex" od kamarádky, která v té době šéfovala Lyzwinského poslanecké kanceláři. Aneta, matka dvou dětí, souhlasila. - více zde

Poté, co měla pohlavní styk s Lepperem, se stala zástupkyní šéfky poslanecké kanceláře, později postoupila na místo ředitelky. Ale za udržení místa prý musela roky platit Lyzwinskému tělesnými požitky. Testy DNA ukázaly, že Lyzwinski není otcem dcery Krawczykové, jak žena tvrdila.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Léky jsou v Africe k dostání i na trzích. Jejich kvalitu zde však nikdo...
V Africe bují byznys s padělanými léky. Obsahují škrob i nemrznoucí látku

V byznysu s padělanými léky se ročně točí miliardy dolarů. Do oběhu se dostávají hlavně v rozvojových zemích, kde je lidé kupují na trzích. Stále častěji se...  celý článek

Britská premiérka Theresa Mayová (28. června 2017)
Sklíčená Mayová prosila Junckera o pomoc s brexitem, píše německý list

Sklíčená britská premiérka Theresa Mayová prosila předsedu Evropské komise Jeana-Claudea Junckera o ulehčení odchodu Británie z EU, napsal německý deník...  celý článek

Čínský prezident na sjezdu strany upevnil svou moc (24. října 2017).
Si Ťin-pching si upevnil moc, straníci přijali jeho ideologii za vlastní

Delegáti končícího komunistického sjezdu Číny v úterý schválili zařazení ideologie prezidenta Si Ťin-pchinga do stanov strany. Agentura Reuters poznamenala, že...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.