Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Kaczyński chce vyhnat Němce z novin, prosazuje „repolonizaci“ médií

  11:16aktualizováno  11:16
Polská vládní strana Právo a spravedlnost (PiS) Jaroslawa Kaczyńského chce vrátit do polských rukou regionální média, nyní vlastněná hlavně německými koncerny, aby jí pomohla vyhrát místní volby v příštím roce. Uvedl to polský opoziční list Gazeta Wyborcza.

Protesty proti PiS před Sejmem ve Varšavě (18. prosince 2016) | foto: Reuters

„Není možné, aby velice delikátní podnikání bylo v rukou cizího kapitálu,“ tvrdí náměstek ministra kultury Jaroslaw Sellin. Nejlepší by podle něj bylo, kdyby zahraniční koncerny dobrovolně odprodaly své podíly státu, ale nevylučuje ani „urychlující mechanismy, pokud zjistíme, že neporušují zákon“.

Ve čtvrtek má na toto téma jednat sněmovní výbor pro kulturu a média, jehož členka Barbara Bubulová (PiS) označuje „repolonizaci“ regionálních médií za „strategické rozhodnutí“, protože je nezbytné „rozbít monopol zahraničních mediálních skupin“. Poslankyně přitom připouští i možnost „odebrat jim noviny“.

Asi 90 procent polského regionálního tisku se nachází v rukou koncernů se sídlem v Německu - Axel Springer, Bauer či Neue Passauer Presse, jehož skupina Polska Press zahrnuje dvacítku deníků o celkovém nákladu převyšujícím milion výtisků.

„Německá instrukce pro polské novináře“

„Repolonizace prostě znamená převzetí moci v médiích. Má to být podobná operace, jakou dříve bylo převzetí celostátních veřejnoprávních médií,“ řekl listu sociolog Mikolaj Cześnik. „PiS si chce zajistit vítězství ve volbách samospráv. Má silnou podporu na venkově, ale na úrovni obcí a okresů je to horší. Lokální média tady často bývají jediná, která poskytují informace o tom, co se děje ve městě, v obci či okresu,“ dodal.

„Pro PiS by to byl ideální nástroj propagandy,“ míní Gazeta Wyborcza.

Fotogalerie

Terčem nevole vládního tábora se stal německo-švýcarský koncern Ringier Axel Springer, který v Polsku vydává nejčtenější bulvární list Fakt a polskou verzi časopisu Newsweek, která je velice kritická vůči PiS. Vládní tábor se podle nejmenovaného zdroje deníku pokoušel převzít oba tituly prostřednictvím pojišťovny PZU, ale narazil na rozhodné odmítnutí.

Teď se ale tato otázka vrací poté, co veřejnoprávní televize, ovládaná PiS, zveřejnila dopis zaměstnancům od šéfa vydavatelství Marka Dekana ke zvolení bývalého polského premiéra Donalda Tuska do čela summitů Evropské unie, navzdory polské vládě a Kaczyńskému: „Spolu s Tuskem vyhráli všichni Poláci, kteří jsou hrdí na členství v unii. Prohrála kromě Jaroslawa Kaczyńského dobrá pověst Polska jako spolehlivého partnera v EU.“

Vládní média píší o „německé instrukci pro polské novináře“, mluvčí PiS označila Dekanův dopis za „nepřípustný, pobuřující a skandální“, zatímco šéf poslanců PiS Ryszard Terlecki hovoří o „skandálním vměšování zahraničního vydavatele do polské politiky“. Znepokojení vyjádřila i polská diplomacie.

Koncern Dekanův oběžník hájí, ale v samé firmě podle deníku panuje pohřební nálada. „Dál hovoříme o nezávislosti, evropských hodnotách a svobodě slova, ale nejsme si jisti, co udělá firma, pokud vláda zvýší tlak. Už teď cítíme, že chybí inzerce od státních firem. A vláda může zatlačit i jinak, například vynutit si změny v redakcích,“ postěžoval si v listu Gazeta Wyborcza nejmenovaný manažer.

Autor:


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Právníci přechytračili soud. Vyhýbali se mu až do promlčení činu

Obžalovaní Karel Hnilica a Lenka Hnilicová na snímku z prosince 2012

Manželský pár advokátů Hnilicových názorně demonstroval, jak je v Česku možné se vyhnout trestu od soudu. Byť jde o...

Ve věku 39 let zemřel veterán Mevald vyznamenaný za službu v Afghánistánu

Prezident Miloš Zeman a český voják Jaroslav Mevald při slavnostním udílení...

Ve věku 39 let zemřel v pátek náhle český veterán Jaroslav Mevald zraněný v roce 2014 v Afghánistánu. Za hrdinství,...



Babiš: Jsem zklamaný hlavně z Pirátů, předčasné volby jsou nesmysl

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš během rozhovoru pro MF DNES. (8. listopadu 2017)

Až sestavíme vládu, půjdeme jednat s každým a začneme u ODS, říká šéf ANO Andrej Babiš. Osloví všechny strany, přestože...

Dopravní podnik testuje gumové bodáky, mají zastavit přebíhače kolejí

Na tramvajové zastávce v Braníku dopravní podnik testuje zábrany v kolejišti...

Pražský dopravní podnik zkouší na jedné z tramvajových zastávek v Braníku gumové zábrany ve tvaru malých bodáků. Mají...

Tvůrce Kanceláře Blaník opouští Seznam. Důvodem jsou neshody s vedením firmy

Z natáčení filmu Prezident Blaník

Lobbista Tonda Blaník bouchl do stolu. Tvůrce, který oceňovaný seriál vytváří, opouští internetovou televizi Stream...

Další z rubriky

Vzdejme se slova Vánoce, vyzval kněz křesťany. Už podle něj nemá smysl

SANTABĚH. Několik stovek běžců v kostýmech Santa Clause bylo možné pozorovat v...

Severoirský katolický kněz Desmond O’Donnell míní, že by nejen katolíci, ale vůbec všichni křesťané měli opustit výrazy...

Americký generál by nevykonal nezákonný rozkaz Trumpa k jadernému úderu

Americký generál John Hyten

Šéf amerického strategického velitelství generál John Hyten by odmítl zahájit jaderný úder na základě rozkazu...

Američtí letci vytvořili na obloze obří penis, pobouřili tamní obyvatele

Američtí letci vytvořili na obloze obří penis, pobouřili obyvatele malého města...

Příslušníci amerického námořního letectva si v rámci vzdušného cvičení zašprýmovali a pomocí zkondenzovaného plynu...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.