Policisté loni na pokutách vybrali přes 612 milionů korun.
Což znamená, že řidiči v Česku za dopravní přestupky na místě zaplatili o 77 milionů víc než loni. Řidiči budou mít tedy zřejmě opačný názor.
Odborníci na dopravu však říkají, že si stát přilepšil na pokutách díky většímu množství kontrol. A to má dobrý vliv na chování řidičů. Především ubylo obětí nehod.
O tom, co všechno se podařilo změnit během uplynulého roku na českých silnicích, hovoří studie, kterou nechalo vypracovat ministerstvo dopravy. Ve středu ji posoudí vláda.
"Dokument je hodnocením dosavadních úspěchů a neúspěchů národní strategie bezpečnosti silničního provozu do roku 2010. Tu vláda přijala loni v dubnu," řekla mluvčí ministerstva dopravy Marcela Švejnohová.
"Výsledky za první rok ukazují, že strategie funguje. Je to poznat především na menším množství obětí nehod," dodala.
Vláda chce hlavně snížit počet mrtvých
Loni zemřelo na českých silnicích 1215 lidí, o 104 méně než rok předtím. Pokud se vládní plán naplní, mělo by v Česku umírat při nehodách v roce 2010 maximálně kolem šesti set lidí.
Právě masivní policejní kontroly by měly podle ministerstva dopravy i do budoucna zlepšit stav na silnicích. Studie však počítá i s dalšími opatřeními. Chování českých řidičů by měl postupně monitorovat stále větší počet kamer u silnic. Ty by kontrolovaly především dodržování povolené rychlosti a také jízdu na červenou.
Ministerstvo dokonce nevylučuje, že by v Česku mohl platit systém využívaný ve Velké Británii. Část vybraných pokut je tam přímo vyčleněna na nákup dalších kamer.
"Řada měst už kamery na monitorování rychlosti vlastní nebo si je pronajímá. Rozšíření kamer však zatím brání nedokonalé zákony. Změnu jsme už zanesli do novely zákona o provozu na silnicích, která je nyní v parlamentu," uvedla mluvčí Švejnohová.
Kamery se zamlouvají i policistům, kteří loni částečně změnili způsob kontrol dodržování rychlosti. Mnohem více nyní sledují, zda řidiči nepřekračují rychlost ve městech či obcích.
"Riziko, že rychle jedoucí řidič někoho srazí, je ve městech daleko vyšší," řekl šéf republikové dopravní policie Zdeněk Bambas. "My ale nemůžeme být všude a myslím, že na některých místech poslouží kamery úplně stejně, jako kdybychom tam stáli my s radarem," dodal.
Policisté kromě toho počítají, že letos dostanou také tři sta ručních radarů na měření rychlosti.
Úspěch vládního plánu záleží ještě na jedné věci: zda poslanci a senátoři schválí novelu zákona, která počítá se zavedením trestných bodů pro neukázněné řidiče. Návrh, který už jednou Sněmovna shodila ze stolu, je nyní v parlamentu.
Policejní hlídka čeká u Chrastavy na Liberecku na nákladní auto, které zkontroluje v rámci další velké dopravně-bezpečnostní akce. (4. listopadu 2003) |