Z deseti aut pražské mordparty by nyní měly teoreticky být v provozu jen dva, maximálně tři vozy.
Opatření vyvolalo šok u většiny útvarů. U některých limit propočítávají na kilometry, u jiných na litry benzinu či koruny. Údaje se však shodují.
"Limit tisíc kilometrů na auto je naprosto nesmyslný, vždyť to představuje třicet kilometrů na den," rozhořčil se jeden z policistů.
To však například auto výjezdovky na vraždy překročí během jediného výjezdu z Kongresové ulice kamkoli na okraj Prahy.
Práce obvodů je ochromena
Neřešitelná je tato situace i pro policejní obvody. Zatímco před reorganizací se vyjíždělo do jednotlivých obvodů z deseti míst, nyní jsou čtyři centrály. Obvod I zahrnuje bývalé obvody 1, 6 a 7.
To představuje mnohakilometrové vzdálenosti, jež musí policisté denně přejíždět.
Ještě hůře jsou na tom policisté z Prahy II, kteří po reorganizaci musí obsáhnout svými auty území od Vinohrad po Zličín.
Policisté z Prahy III mají svůj rajon rozložen doslova přes celou Prahu, od Žižkova po Bohnice, Čakovice, Černý Most až po Újezd nad Lesy. Praha IV by měla obsáhnout území od Modřan až po Strašnice.
Karty používat jen v nouzi
Benzin čerpají policisté u pump v Kongresové ulici, na Veleslavíně, u Policejní akademie v Hrdlořezích a dále v Radlicích. Benzin je tam vždy nejméně o korunu levnější než u pump v Praze.
"CCS karty sice jsou, ale smíme je použít jen v naprosto nejzazším případě," řekl policista.
"Ano, v současné době došlo k desetiprocentnímu snížení množství přidělených finančních prostředků na pohonné hmoty," potvrdil zástupce policejního ředitele pro ekonomiku Miroslav Platil. Podle řadových policistů je však snížení mnohem větší.
Pražská správa dostala letos přibližně stejné množství finančních prostředků jako loni. Palivo však podražilo.
"Limity jsme zavedli na základě vývoje nákladů na pohonné hmoty," doplnil Platil. "Útvary však musí fungovat, musí být zajištěn jejich výkon," zdůraznil Platil.
Například okres Praha-západ podle mluvčího Jaroslava Vokáče zatím limity nezavádí.
Policisté: Limity jsou neuvážené
Limity, jež jsou u každého auta výrazně nižší než dříve, považují řadoví policisté za neuváženě stanovené, protože povedou k dalšímu snížení akceschopnosti policie.
To podle většiny z nich v Praze začalo reorganizací 1. ledna 2004.
Mladší policisté se nad nařízením na snížení počtu najetých kilometrů rozčilují, starší je berou odevzdaně.
"Čas od času se vždycky někdo zblázní, že se nebude jezdit. Pak se zjistí, že to nejde, tiše se to nařízení opustí a za rok to vypukne znova," řekl dlouhé roky sloužící policista.
"Vždycky je vyvolán stav ohrožení a pak to uhasne," dodal jiný kriminalista. Za léta služby už to zažil nejméně čtyřikrát.
"Jednou to trvalo celý rok, než se nařízení zrušilo, mezitím si stejně už dávno každý dělal, co chtěl, protože to prostě nešlo," dodal policista.
Vedení pražské policie skutečnost, že jde o nárazové opatření, nevyvrací. "Jde pouze o dočasný stav, není vyloučeno, že bude toto rozhodnutí v budoucnu změněno," připustil náměstek policejního ředitele Miroslav Platil.
Podobné opatření zavedl například v roce 1996 tehdejší ředitel Miroslav Borník.
Každému policejnímu ředitelství tehdy přidělil benzin podle počtu vozidel a bylo na obvodních ředitelích, jak s tímto množstvím budou hospodařit.
Borník se nechal slyšet, že chce mít lidi, kteří pátrají po trestné činnosti, a ne řidiče a závozníky.
Tehdy však byla Praha policejně rozdělena na deset obvodů. Nyní jsou pouze čtyři.
Už nyní se v okrajových částech Prahy objevovaly policejní hlídky velmi zřídka, nyní se to pravděpodobně ještě zhorší.
Podobná opatření kdysi zavedly a zase zrušily například i některé okresy na severu Moravy.