Policie: Karlův most ohrožen nebyl

  • 3
Praha - Loď Kristian-Marco, kotvící blízko Národního divadla, se během záplav nemohla utrhnout. K takovému závěru dospěli pražští kriminalisté po tříměsíčním vyšetřování. Plavidlo přitom nechal magistrát v největším povodňovém nebezpečí přidržovat dvěma vojenskými tanky z obavy, že se loď utrhne a poškodí Karlův most. Ten ale podle policie v ohrožení nebyl. Případ proto odložila.

Kriminalisté dospěli k závěru, že nebyl spáchán trestný čin, a proto nikoho neobvinili.

"Policejní usnesení přezkoumám," řekl státní zástupce, který může verdikt zrušit.

Policisté se zabývali podezřením z obecného ohrožení, protože při záplavách panovaly obavy, že plavidlo může ohrozit Karlův most. Magistrát tehdy uvažoval i o tom, že loď potopí, pokud ji voda utrhne.

Policie shromáždila řadu odborných vyjádření a podle státního zástupce dospěla k závěru, že loď by se neutrhla ani v případě, že by ji tanky nezajišťovaly. Policejní usnesení hovoří o tom, že si provozovatel lodi počínal odpovědně a učinil správná a účinná opatření, prohlásil státní zástupce. Podle policie se nikdo nedopustil trestného činu ani přestupku.

Vyšetřování, podepřené množstvím znaleckých posudků i výpověďmi hlavních aktérů, přitom ukázalo, že Pražská paroplavební společnost se při povodních pokusila dostat plavidlo do ochranného přístavu. "Tento přesun byl ale znemožněn uzavřením plavební komory Mánes. Loď tudy nemohla být odtažena," upřesnil žalobce.

Majitel lodi tvrdí, že Karlův most nebyl ohrožen
Policie tak dala za pravdu výkonnému řediteli Pražské paroplavební společnosti, která plavidlo vlastní, Pavlu Máchovi, který se již dříve proti kritice za neodtažení lodi ohradil. Podle něj nehrozilo žádné nebezpečí. "Přestože se očekávala voda pouze dvacetiletá, výpočty si naše společnost nechala udělat na největší dosažitelný vodní stav, což bylo 7000 krychlových metrů za sekundu. I tak byla loď zabezpečena více než třicetinásobnou silou oproti maximálním dosažitelným tlakům," tvrdí ředitel.

Všem těmto opatřením prý předcházela snaha dopravit loď do bezpečného přístavu. "Bohužel takhle velká plavidla se stahují dlouho, kolem 24 hodin. Od vyhlášení prvního stupně povodňové aktivity do uzavření plavebních komor uběhlo pouze osm hodin," říká Mácha.

Jeho verzi však popírá Pavel Uher, ředitel závodu Dolní Vltava. "Měli poruchu na motoru. Byli varováni 24 hodin předem a věděli, že jim hrozí nebezpečí, přesto neodpluli. Na odjezd měli dost času," tvrdí.

Po druhém telefonátu už Mácha přiznal, že motor nefungoval. "Nebyla to ale žádná porucha, byla to plánovaná oprava," brání se. "Po dohodě s odborníky včetně městského statika, jsme se rozhodli pro pojistné přikotvení, tentokrát těžkou technikou. Tanky přidržovaly loď na naše vlastní náklady," vysvětluje Mácha. Podle Uhra byla dokonce Pražské paroplavební společnosti nabídnuta loď, která by nefunkční plavidlo odtáhla, oni však pomoc odmítli. "Na to, že by mi někdo něco nabízel, si opravdu nepamatuji," tvrdí Mácha.

Přístaviště lodi Kristian Marco, která je špatně ukotvena. Na náplavce zatopila Vltava restauraci. (12. srpna 2002)
Přístaviště lodi Kristian Marco, která je špatně ukotvena. V případě utržení hrozí, že narazí do Karlova mostu. (12. srpna 2002)
Přístaviště lodi Kristian Marco, která je špatně ukotvena. V případě utržení hrozí, že narazí do Karlova mostu. (12. srpna 2002)
Zapomenutá loď na Vltavě před Karlovým mostem, která hrozila utržením, musela být ukotvena k tankům na Smetanově nábřeží. (srpen 2002)
, ,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video