V oficiálních tabulkách nakonec figuruje ještě o 14 nebožtíků víc, než bylo zřejmé těsně po Novém roce z denních statistik na webu ministerstva vnitra. (více zde) I tak ale zůstal loňský výsledek druhým nejpříznivějším od roku 1990.
Celkový počet nehod dosáhl téměř 183 tisíc. V průměru tak policisté měli každé 2 minuty a 52 sekund na starosti vyšetřování nové havárie.
Každých osm hodin přibyl na českých silnicích jeden mrtvý.
Uplynulý rok patří i přes tato čísla k těm klidnějším. K těžkému zranění na českých silnicích přišlo vůbec nejméně lidí za posledních 18 let, ve srovnání s tragickým rokem 1997 bylo těžkých zranění jen 60 procent.
Mrtvých oproti předloňskému roku ale přibylo. Včetně lidí, kteří svým zraněním podlehli po převozu do nemocnice, zemřelo loni o 167 lidí více než v roce 2006.
Příznivá statistika roku 2006 ukolébala policii i veřejnost
Řidičům po roce, ve kterém se báli čerstvě zavedených trestných bodů, otrnulo.
"Za nárůstem nehod oproti roku 2006 je ale i určité uspokojení po předchozím příznivém stavu," řekl ředitel dopravní policie Martin Červíček.
Podle něj se objevilo přesvědčení, že bodový systém a policie vše vyřeší. Nepříznivá statistika roku 2007 ale brzy všechny vyvedla z omylu.
Za nárůstem počtu mrtvých jsou zejména mladí řidiči
Viníky nehod, při kterých někdo zahynul, jsou nejčastěji řidiči ve věku od 25 do 34 let. Jejich nehody měly 174 obětí.
Policisty ale překvapil především nárůst tragických nehod u nejmladších řidičů ve věkové skupině od 18 do 20 let. Právě na ně se chtějí zaměřit.
Zvažují nejen zavedení řidičských průkazů takzvaně na zkoušku, ale plánují i preventivní akce.
"Nebude to nic humorného. Jsme přesvědčeni, že musí jít o emocionální, drsnou kampaň," řekl šéf dopravní policie.
Policie chce zapojit i pojišťovny
Hlídky na silnicích potkají řidiči podle plánu dopravní policie nejčastěji při měření rychlosti a kontrole alkoholu za volantem. Zaměřit se policisté chtějí i na nesprávný způsob jízdy.
"Už na podzim si mohli lidé všimnout, že nestojíme na veřejně známých místech, ale tam, kde dochází k porušování předpisů a kde jsou časté vážné dopravní nehody," uvedl Červíček.
Vedení dopravní policie plánuje užší spolupráci s pojišťovnami. Měl by se prý změnit přístup finančních ústavů k řidičům, kteří mají nějaké body. Takoví by měli být znevýhodněni a naopak ti netrestaní by měli získat nějaké bonusy.
Pojišťovny by také mohly ulehčit dopravní policii tím, že by motivovaly řidiče, kteří se dohodnou při nehodách se škodou do 50 tisíc korun. Právě ty jsou až za 75 procenty výjezdů hlídek a policie si slibuje, že by tak měla více času na silniční kontroly.
Policisté mají být postupně dovybaveni ručními radary na měření rychlosti, novými testery na měření alkoholu nebo návykových látek v krvi, ale i třeba záznamovými radary na motocyklech.
Zvýšen byl i tabulkový počet dopravních policistů o 607 míst na 4 215. Po vstupu do Schengenu přešla na silnici velká část pohraničníků.
Policie si chce posvítit i na "neřidiče"
Dopravní policie loni narazila na čtyři tisíce lidí, kteří vyjeli, aniž by kdy měli řidičské oprávnění nebo jim bylo zabaveno.
"Skutečný počet bude mnohem vyšší," říká šéf dopravní policie. Podle něj je auto v rukou takových lidí zbraň a je třeba je dostat ze silnic.
V této souvislosti se mluví i o možném zabavení vozu. "Je to jedna z cest," uvedl náměstek policejního prezidenta Ivan Bílek.
Policie podle něj nyní jedná se státními zástupci, v jejichž kompetenci je nařídit takové opatření. Chtějí se dohodnout na postupu, aby hlídky mohly podobný postup častěji využívat.