I když jsou výsledky horší než minulý rok, situace není kritická. „Jde o třetí nejlepší výsledek od roku 1961 co se týče počtu úmrtí,“ uvedl ředitel dopravní policie Tomáš Lerch.
Podle ředitelství dopravní policie byly v minulém roce nejčastějšími příčinami nehod nepozorní řidiči. Nedostatečná pozornost řidičů stála za více než 17 tisíci nehodami. Celkově jde o téměř 20 procent z celkového počtu nehod.
Z celkových 565 obětí většina připadala na řidiče. Za volantem jich zemřelo 349. Dalšími nejohroženějšími skupinami byli chodci, kterých zemřelo 113 a spolujezdci, kterých přišlo o život 103. Ministerstvo dopravy připravuje úpravu bodového systému.
„Cílem ministerstva dopravy je bodový systém radikálně zjednodušit a nastavit tak, aby bylo jasně dané, kdo co dostane za jaký přestupek. Místo nynějších pěti kategorií bodů, budou jen dvě kategorie - šest a čtyři body,“ uvedla pro iDNES.cz tisková mluvčí Ministerstva dopravy Lenka Rezková.
Pokud návrh projde, bodování dopravních provinění bude přísnější. Zmizí totiž dva nejnižší stupně bodového postihu. Zpřísnit by se měl například trest za telefonování při řízení. Místo současných dvou trestných bodů by řidiči mohli nově dostat čtytři, pokuta by se ve správním řízení mohla vyšplhat na 10 tisíc korun.
„Zaznamenali jsme nárůst počtu dopravních nehod u cyklistů,“ uvedl Lerch. Doplnil, že je dobrou zprávou, že i když bylo těchto nehod více, následky nebyly tak často fatální jako v minulosti. Nárůst byl pozorován také u chodců, tam se naopak počet fatálních zranění zvýšil.
Přibylo opilých řidičů
Především důsledky vysoké rychlosti se projevily také na počtu těžce zraněných. Těch bylo v loňském roce podle Centra dopravného výzkumu 2 406, tedy o tři procenta více, než v předchozím roce.
„V roce 2018 jsme zaznamenali nárůst počtu řidičů pod vlivem alkoholu,“ uvedl Lerch. Tři čtvrtiny nehod způsobených v opilosti podle dat policie zaviní řidiči, kteří mají více jak jedno promile alkoholu v krvi.
Cyklisté jsou podle policie vůbec nejvíce nedisciplinovanou skupinou, co se týče pití alkoholu a jízdy. Téměř každá třetí dopravní nehoda způsobená cyklisty je podle Lercha pod vlivem alkoholu.
Nehodovost negativně ovlivnily další faktory jako kvalita veřejných komunikací a celkové stáří tuzemského vozového parku. Tradičně rizikovým faktorem byli mladí a začínající řidiči. Podle statistik až čtvrtinu nehod zavinili řidiči s praxí do pěti let.
„Počasí výrazně ovlivnilo vývoj nehodovosti,“ řekl Lerch. Na vině byly neobvykle teplé měsíce, především květena listopad. Hezké počasí láká na silnice více řidičů, nehody jsou tak častější.
Rok 2018 přitom na silnicích začal poměrně slibně. Únor 2018 se zapsal do historie jako měsíc s vůbec nejnižším počtem obětí na silnicích. Zemřelo 21 lidí.
Nižší počty obětí než v roce 2017 byly evidovány v březnu a červnu, během všech ostatních měsíců tragických událostí naopak přibylo. Výrazný nárůst usmrcených a těžce zraněných vykázal Středočeský kraj.