Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Policejním hlídačům silnic dorazí v lednu posily

  11:13aktualizováno  11:13
Policie konečně ohlásila posílení hlídek na silnicích. Dopraváky posílí od Nového roku jejich kolegové z pořádkové policie. Je to odpověď na kritiku, že po zavedení bodového systému nejsou policisté na silnicích téměř vidět. Jenže dopravní policie se nyní potýká s nedostatkem lidí.
Dopravní policie trpí nedostatkem lidí a potřebuje výrazně posílit

Dopravní policie trpí nedostatkem lidí a potřebuje výrazně posílit | foto: Luděk PeřinaMF DNES

Dopravních policistů je pouze kolem čtrnácti set: při kontrolách jim proto budou pomáhat jejich kolegové od pořádkové policie.

"Chceme postavit k silnicím smíšené tříčlenné hlídky, ve kterých bude velitelem dopravní policista, protože se vyzná v uvedené problematice a předpisech," řekl vedoucí kanceláře policejního prezidenta Jindřich Mayer. K takovému modelu se už policie při některých akcích uchýlila – a zhruba od Nového roku ho chce využívat více.

Velitel pořádkové policie Čestmír Pastyřík tvrdí, že devatenáct tisíc jeho podřízených dělá spoustu práce, které se nejprve musí zbavit, než nastoupí na silnici. Roznášejí soudní obsílky či vyšetřují některé zločiny, které by lépe zvládla kriminálka. Vedení policie už dalo nicméně najevo, že i na těchto reformách pracuje.

Statistiky za říjen přitom přinesly další spíše špatnou zprávu. Oproti srovnatelnému měsíci loni sice počet mrtvých na silnicích klesl, ve srovnání se zářím však zemřelo více lidí.

Policie hledá parťáky
Dlouhou dobu policejní šéfové bezradně krčili rameny a říkali, že jim chybějí lidé, a proto nemohou ohlídat silnice. Teď se řešení našlo. Ve větší míře vyrazí do ulic i pořádková policie, která má skoro dvacet tisíc lidí. Nejspíš to vše urychlil i ministr vnitra Ivan Langer (ODS). Ten reagoval na stesky policistů replikou, že mají vhodněji organizovat práci.

Další možností, jak posílit dohled nad silnicemi, je podle kancléře policejního prezidia Jindřicha Mayera nasazení více společných hlídek policistů s celníky. Úplně se podaří obsadit silnice, až Česko vstoupí do takzvaného schengenského prostoru a nebude třeba hlídat hranice. Odhadem by se pak mělo uvolnit 400 policistů.

Zároveň policie rozjela i náborovou akci pod názvem "Hledám parťáka". Nemohli se rozvíjet, tak odešli Policie dlouhodobě trpí "podstavem". Asi 1500 policistů už odešlo kvůli nedostatečnému platu, malé možnosti dál profesně růst či zkostnatělosti nadřízených.

Musíš přinést pokutu...
Emil Kulfánek sloužil šestnáct let u dopravní policie. Loni odešel a nyní má firmu, která pronajímá radary. "Určitě v mém odchodu hrály roli peníze," přiznává Kulfánek, který žije v Praze. Začínal, ale i končil na nejnižší pozici "inspektora". Po letech už měl plat asi 20 tisíc korun, což je v hlavním městě podprůměrná mzda.

"V roce 1995 jsem měl nabídku odejít ke kriminální policii v Praze, ale zároveň jsem se dozvěděl, že šéf lidem, kteří tam přijdou, nedovolí při zaměstnání chodit na vysokou školu. Tak jsem tam nešel," vypráví Kulfánek. Domnívá se, že někteří starší šéfové ve studiu podřízeným brání, protože se bojí, že je nahradí.

Třicetiletý Tomáš Votruba pracoval u policie na Benešovsku jedenáct let. V prosinci 2005 odešel. "Už nikdy bych se tam nevrátil," tvrdí dnes Votruba. Chtěl si splnit klukovský sen, ale brzy ho práce policisty nebavila. "Nejvíc mi vadilo chování šéfů. Byli bezohlední a povyšovali se. Prostě jsme museli přinést pokutu," popisuje Votruba.

Kancelář místo práce v terénu
V posledních měsících si všiml, jak přibývala administrativní práce. "Ťukali jsme jen do počítače," doplnil Votruba, který dnes podniká. Nechceme být sekretářky Velitel pořádkové policie Čestmír Pastyřík jako by Votrubovy stesky slyšel. Tvrdí, že by rád poslal do terénu více svých lidí, ale ty zahlcuje kancelářská práce.

"Ideální by bylo, aby policista trávil nejméně půlku pracovní doby na obchůzce v ulicích. Dnes je třeba v Praze venku na obchůzce jen 20 procent pracovní doby," vypočítává Pastyřík. Ve zbytku času policista dělá třeba také listonoše, protože roznáší soudní obsílky, což by podle Pastyříka nemusel.

"Pořádková policie také zpracovává ročně 260 tisíc případů trestných činů. Asi 50 tisíc těch složitějších bychom rádi předali kriminálce, třeba úvěrové podvody," dodává Pastyřík.

Kdo slouží u policie

V policejním sboru slouží 50 tisíc lidí. Největší díl z toho tvoří příslušníci pořádkové a železniční policie, kterých je 19 tisíc. Patří mezi ně většina běžných policistů z okrsků, které potkáte na ulici.

Druhou nejpočetnější skupinou jsou kriminalisté, kterých je podle mluvčího policejního prezidia Pavla Hantáka asi dvanáct tisíc. Část detektivů slouží na krajských a okresních správách. Kromě toho existují specializované útvary jako protidrogová centrála, Útvar pro odhalování korupce, Útvar pro odhalování organizovaného zločinu či finanční policie.

Dalším velkým útvarem je pohraniční a cizinecká policie, která čítá 7 tisíc lidí.

Bílé uniformy dopravní policie oblékají tři tisíce lidí, z toho se polovina zaměřuje na vyšetřování nehod a druhá "hlídá" silnice.

Asi 1200 lidí čítá ochranná služba policie, kam spadají vládní bodyguardi i policisté, kteří střeží budovy jako parlament.

Další policejních složky zaměstnávají stovky či desítky lidí. Jde o personál policejních škol, zásahovou jednotku URNA, policejní letce či potápěče. Pod policii spadá i Úřad vyšetřování a dokumentace zločinů komunismu. Policie má jinak i civilní zaměstnance, například některé vrátné a sekretářky.

Zdroj: Policie ČR

Autoři:


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Právníci přechytračili soud. Vyhýbali se mu až do promlčení činu

Obžalovaní Karel Hnilica a Lenka Hnilicová na snímku z prosince 2012

Manželský pár advokátů Hnilicových názorně demonstroval, jak je v Česku možné se vyhnout trestu od soudu. Byť jde o...

Ve věku 39 let zemřel veterán Mevald vyznamenaný za službu v Afghánistánu

Prezident Miloš Zeman a český voják Jaroslav Mevald při slavnostním udílení...

Ve věku 39 let zemřel v pátek náhle český veterán Jaroslav Mevald zraněný v roce 2014 v Afghánistánu. Za hrdinství,...



U požáru motorestu na dálnici D10 zasahovali hasiči i v noci

Motorest Čtyři kameny u dálnice D10 nedaleko Hlavence u Prahy na snímku z 19....

Středočeští hasiči v noci na neděli pokračovali v hašení požáru motorestu Čtyři kameny na mladoboleslavské dálnici...

Dopravní podnik testuje gumové bodáky, mají zastavit přebíhače kolejí

Na tramvajové zastávce v Braníku dopravní podnik testuje zábrany v kolejišti...

Pražský dopravní podnik zkouší na jedné z tramvajových zastávek v Braníku gumové zábrany ve tvaru malých bodáků. Mají...

ODS, TOP 09, KDU-ČSL a STAN půjdou společně. Vést Sněmovnu Fiala nechce

ODS. TOP 09, KDU-ČSL a hnutí STAN se dohodly na společném postupu při formování...

Čtyři strany ve Sněmovně - ODS, TOP 09, KDU-ČSL a STAN - se domluvily na společném postupu při formování Sněmovny a...

Další z rubriky

Úsekové měření na D1 zahltilo úřad, na osmdesátce se řidiči řítí i 150

Úsekové měření rychlosti u Velkého Meziříčí bude trvat nejdéle do 19. prosince....

Radnice ve Velkém Meziříčí je zahlcená vyřizováním přestupků řidičů, kteří na dálnici D1 překračují na opravovaném...

BLOG: Povede sněmovní bezpečnostní výbor prokremelský konspirátor?

Kandidát SPD do čela výboru pro bezpečnost Radek Koten

Do čela poslaneckého bezpečnostního výboru se možná už brzy postaví nový poslanec Radek Koten z SPD. Mikrovlnky jsou...

Pardubický zámek čeká revoluce bez galerie navržená esy mezi architekty

Josef Pleskot a Petr Všetečka, dva z trojice architektů, kteří pomáhají...

Pardubický zámek bude více patřit Pernštejnům a návštěvníkům zámku. Z renesančního klenotu Pardubic se odstěhuje...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.