Národní galerie. Nová stálá expozice ve Veletržním paláci.

Národní galerie. Nová stálá expozice ve Veletržním paláci. | foto: Národní galerie

Polemika: Národní galerie se na rozcestí nenachází. A její příští ředitel rozumět umění až tak nemusí

  • 1
Nechť je šéf Národní galerie "barvitou celebritou," hýčkanou politiky, jen když to přinese prospěch NG! Pro ni bude rozhodně větším přínosem, když její ředitel bude v porotě Miss ČR, než když se bude ve chvílích volna věnovat tajemství Rembrandtova štětce. Patří to k marketingu. Tak to alespoň tvrdí Jiří Mikeš, který polemizuje s analýzou kunsthistoričky Mileny Bartlové, zveřejněnou v Kavárně.

Kunsthistorička Milena Bartlová v Kavárně představila svůj pohled na stav Národní galerie. Zkusme tedy odpovědět na dvě otázky, které vyplývají z jejího textu.
1. Je NG opravdu na rozcestí?
2. Je změna modelu fungování NG optimálním řešením?

Pokud bylo vybudování veliké a silné organizace Jiřím Kotalíkem "jedinou možností v poměrech normalizačního reálného socialismu", buďme rádi výsledku, i když myšlenková konstrukce tohoto závěru je vratká. Vezměme výsledek jako fakt, který snad nikdo nezpochybňuje.

Na problémy se podle mého názoru se začalo zadělávat už při výběru Kotalíkových nástupců. S odstupem řady let se zdá, že přes oficiálně vyhlášené požadavky na generálního ředitele byly rozhodujícími dva nebo tři zapeklité parametry: kunsthistorik, bez vazby na StB, ochotný "to vzít".

O penězích je tu řeč až na prvním místě

V uplynulých dvaceti letech jsme se už mnohokrát poučili, že skvělý odborník neznamená automaticky skvělý ředitel. Je snad světoznámý chirurg (zde si dosaďte i několik jmen) současně ředitelem špitálu, kde pracuje? Odkud se vzalo přesvědčení, že právě odborník na barokní umění je tím pravým kandidátem? Vždyť i uměnovědný laik, který ví, jak funguje firma (a tou NG bezesporu je), musí připustit, že po nástupu do funkce se bude dotyčný odborník zabývat barokem jako posledním v pořadí.

Národní galerie. Otevření expozic moderního a současného umění se zúčastnil i prezident Václav Klaus. Výstavou ho provází ředitel NG Milan Knížák.

Národní galerie. Otevření expozic moderního a současného umění se zúčastnil i prezident Václav Klaus. Výstavou ho provází ředitel NG Milan Knížák.

Ředitel NG musí být na prvním místě manažerem. Je škoda, že Milena Bartlová toto slovo v eseji ani jednou nepoužila. Obávám se, že ho nedocenila. Knížákovy předchůdce označila za odborníky, což je zoufale málo. Hledání příčin problémů ve strukturálních podmínkách je nevědomé zamlžování. Může špičkový specialista, autor mnoha publikací, zklamat? Ano, může. Perfektní znalost holandské krajinomalby 17. století mu vůbec nepomůže při jednání o dotace a rozpočet a první nedovzdělaný podvodník ho oškube při opravě střechy.

Prezident Václav Klaus se sešel se šéfem Národní galerie Milanem Knížákem v hostinci U Vejvodů. (14. ledna 2010)

Prezident Václav Klaus se sešel se šéfem Národní galerie Milanem Knížákem v hostinci U Vejvodů. (14. ledna 2010)

"Monarchické způsoby a monumentální postava" současného ředitele velmi dlouho imponovala (a možná i imponuje) těm, co rozhodují o financích, kterých, dlužno přiznat, sehnal nebývale. Určitě by nebyl při jednání o penězích tak úspěšný, kdyby znal slova jako pokora, skromnost, dialog. A o penězích je řeč na prvním místě.
NG je firmou se specifickým předmětem podnikání. Jediná specifičnost nebo zvláštnost tkví v tom, že obrat, marže a zisk nejsou hlavními parametry jejího podnikání, ale to je všechno.

Pohleďme třeba na pana Fejka


Pozdrobit Národní galerii na menší celky a myslet si, že budou úspěšnější, je myšlenkou nepodepřenou argumenty. Šéfové menších celků budou chodit za stejnými chlebodárci - živná půda pro intriky.
Nechť je šéf Národní galerie "barvitou celebritou," hýčkanou politiky, jen když to přinese prospěch NG! Pro ni bude rozhodně větším přínosem, když její ředitel bude v porotě Miss ČR, než když se bude ve chvílích volna věnovat tajemství Rembrandtova štětce. Patří to k marketingu.

Čím častěji laická veřejnost uvidí "monumentálního ducha", tím větší bude pravděpodobnost, že se přijde podívat, co to ta galerie je a pokud uvidí něco zajímavého, přijde i podruhé. Co víc si můžeme přát?

Odcházející ředitel pražské zoo Petr Fejk. (18. srpna 2009)

Odcházející ředitel pražské zoo Petr Fejk. (18. srpna 2009)

Petr Fejk nikdy nepředstíral odbornost v zoologii a kam až to pražská ZOO dotáhla (je možné, že kdyby Milan Knížák byl podobný Fejkovi, ale ve výtvarném umění, že by překonal i Jiřího Kotalíka v délce ředitelování, ale to se pouštím do spekulací).

I ten Kotalík by dneska byl jiný

Formulujme na závěr odpověď na otázky z úvodu:

1. NG není na rozcestí. Pouze připomínky k činnosti jejího generálního ředitele (nechci použít nějaké urážlivé označení) začínají být srovnatelné s nesporným přínosem, kterým byla jeho činnost pro NG jako celek v minulosti. Pokud si někdo myslí, že zvládne ředitelování, a bude k tomu i výkonným umělcem, pedagogem a mistrem světa ve všech oborech výtvarného umění, znamená to, že jeho strom už roste do nebe a je potřebné mu poděkovat.

2. Změna modelu fungování nebo restrukturalizace NG není řešení. To, že před současným ředitelem tři další neuspěli, není argumentem. Je potřebné najít schopného manažera. Ten určitě nebude despotou Kotalíkova střihu, protože doba je jiná. I Jiří Kotalík by byl dnes jako ředitel jiný. Schopný manažer je schopný vytvořit si takový tým, který zvládne chod galerie jak po stránce technické, tak i umělecké, muzeální, galerijní a ostatní podle současných požadavků. Držme mu palce už teď!

Národní galerie. Nová stálá expozice ve Veletržním paláci.

Národní galerie. Nová stálá expozice ve Veletržním paláci.


Video