"Kdyby se ten střet odehrál tak, jak řidiči tvrdili, musela by se octavia pohybovat jinak. Zůstala by stát v jiném úhlu," říká soudní znalec Petr Pospíšil, který pro policii zpracoval k případu odborný posudek.
A další vyšetřování prvotní domněnku potvrdilo. Nehoda byla nahraná a jejím aktérům šlo o to, aby dostali peníze od pojišťovny. Porsche bylo totiž poničené ještě před havárií.
Fingovaných havárií přibude
Podobných fingovaných nehod se loni podařilo policistům odhalit 582. Od začátku letošního roku do konce února jich vyšetřovali už 111. Odhaduje se však, že pojistných podvodů s havarovanými auty je víc, jen se na všechny nepřijde.
Navíc policisté i zástupci pojišťoven odhadují, že nahraných havárií v příštích letech ještě přibude. To kvůli návrhu ministerstva vnitra, které chce v zákoně zvýšit limit pro hlášení havárií, u nichž už musí být policisté. Nyní musí řidiči policii volat ve chvíli, kdy škoda překročí 50 tisíc korun. Od ledna příštího roku má být limit dvojnásobný.
"Čekáme, že těch pokusů bude víc," připustil Václav Bálek, mluvčí České pojišťovny. Jen tento ústav se loni podvodníci na fingovaných dopravních nehodách pokusili připravit o 137 milionů korun. Stotisícová částka se navíc týká každého poškozeného auta zvlášť.
Policie se proto v budoucnu nemusí vůbec dozvědět o nehodách, kde se srazí dvě auta a škoda bude 199 tisíc korun. Vyšetření podivných okolností při havárii bude už jen na pojišťovně.
"Zástupci pojišťoven nám samozřejmě podivné případy hlásí. Občas se ale stane, že na objasnění okolností nehody je už pozdě," vysvětluje zástupce ředitele teplické policie Jaroslav Jedlička.
"Ohledat místo nehody už prostě nejde a důkazy, které od pojišťovny dostaneme, na obvinění řidičů z podvodu nestačí," dodal.
Tři fotky a dost
Soudní znalec Pospíšil však dodává, že i sami policisté někdy ohledání nehody "odfláknou". "Dnes stojí slušný digitální fotoaparát, kterým můžete udělat bezpočet fotek, pár tisíc. Znám ale policisty, kteří na místě nehody udělají tři záběry a z nich navíc není téměř nic poznat," upozorňuje Pospíšil.
Prozkoumání místa nehody je přitom zcela zásadní. Průběh každé havárie se totiž dá nasimulovat v počítači, pokud je tedy pro to dost vstupních údajů.
Před časem dělal Pospíšil posudek na jinou srážku dvou aut. I tady "na oko" všechno sedělo – škrábance na vozech i brzdné stopy. Jenže simulace ukázala, že v reálném čase se střet aut odehrát nemohl. Počítač totiž ukázal, že při rychlosti, kterou řidiči udávali, by se jejich vozy musely minout.
Chtěl podvádět, ohrozil lidi
Některé nehody jsou podezřelé už od první chvíle. Pospíšil si třeba vzpomíná na havárii, ke které si majitel auta pozdě v noci ihned zavolal nezávislého znalce. Ten měl potvrdit, že se nehoda stala tak, jak říká řidič. "Oba předstírali, že se vidí poprvé v životě," dodává Pospíšil.
Pojišťovny se proti podvodům snaží bránit a platí si vlastní vyšetřovatele. Třeba Česká pojišťovna jich má přes dvacet.
"Spoléháme na jejich zkušenosti. Pokud se jim něco na nehodě nezdá, tak se to okamžitě začne šetřit," říká mluvčí Bálek.
Podezřelá byla ostatně už od začátku i nejznámější "fingovačka" za poslední dobu. Loni v březnu při ní najel Václav Kučera svým audi na železniční trať u Vraňan na Mělnicku. Chtěl tak nahrát nehodu, aby mu pojišťovna zaplatila podvozek u auta, který si poškodil už dřív. Jenže do auta narazil rychlík, ve kterém v tu dobu sedělo dvě stě lidí a vlak po srážce vykolejil.
"Nechtěl jsem nikoho zranit. Šlo mi jen o pojistný podvod," hájil se Kučera letos v únoru u soudu. Ten ho nakonec za obecné ohrožení poslal do vězení na 10 let. Za podvod se škodou do půl milionu by mu hrozily jen dva roky.