Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Auto je levná zbraň, jako první takto útočili Palestinci, říká expert

  7:07aktualizováno  7:07
Teroristické útoky v Londýně a předtím v Berlíně nebo Nice měly jeden společný jmenovatel. Terorista najel do nic netušících lidí automobilem. „Obstarat si samopal nebo sestrojit bombu je složitější," říká v rozhovoru bezpečnostní analytik a bývalý velvyslanec v Izraeli Tomáš Pojar.

Proč si teroristé ke svým útokům v Evropě vybírají automobily?
Je to levná, nenápadná a dostupná zbraň. Obstarat si samopal nebo sestrojit bombu je složitější.

Tomáš Pojar

Velvyslanec v Izraeli Tomáš Pojar

Bývalý dlouholetý ředitel humanitární organizace Člověk v tísni, posléze diplomat ministerstva zahraničí. Zastával funkce náměstka pro dvoustranné vztahy a 1. náměstka pro bezpečnostní otázky, záležitosti EU a bilaterální vztahy s evropskými státy. V diplomatických službách pak působil jako velvyslanec v Izraeli, kde také vystudoval bezpečnostní studia. V současnosti je prorektorem pro zahraniční vztahy na Vysoké škole CEVRO Institut v Praze.

V čem je pro útočníka výhoda?
Jedná se o použití běžného nástroje, hůře se tedy dá vystopovat bezpečnostními složkami. Musíte útočníka odhalit na základě jeho úmyslu, projevu radikalizace, kontaktů s jinými radikály a teroristy, pomocí sledování jeho běžné komunikace a projevů na sociálních sítích, pomocí sledování jeho chování. Proces obstarávání a přechovávání zbraně v těchto případech není pro včasné odhalení vodítkem.

Obrana před takovým útokem je asi nemožná. Přeci nelze uzavřít všechny silnice, zkontrolovat každý den všechna auta ve všech městech...
Žádná obrana není stoprocentní. Teroristé se nicméně snaží útočit na symbolické cíle, kde je zároveň velké množství civilistů. Nezapomínejme, že teroristické útoky mají vždy politické, ideologické poselství. Pochopíte-li, jaké jsou vyhledávané cíle teroristů, můžete díky relativně jednoduchým bezpečnostním opatřením výrazně zmírnit počet případných obětí. Musíte se ale hlavně zaměřit na samotné pachatele. A odhalit jejich úmysly ještě před započetím útoku.

Přes všechny problémy a přes útoky v poslední době na evropské půdě uskutečněné lze i dnes jednoznačně prohlásit, že bylo díky práci zpravodajských služeb a policejních složek více útoků zmařeno, než vykonáno. Kdyby dostali džihádisté v Evropě volnou ruku, útoků by bylo násobně více. A obětí samozřejmě také.

Fotogalerie

Jsou útoky s použitím automobilů nový fenomén?
Útoky palestinských teroristů využívající osobní automobily, náklaďáky nebo třeba bagry jsme mohli v relativně nedávné minulosti pozorovat v Izraeli. Že se tento způsob poté rozšířil i do jiných míst včetně do Evropy, by nemělo být překvapením. Není to totiž poprvé, co se metody palestinských teroristických skupin rozšířily po světě.

V sedmdesátých, osmdesátých letech si vyzkoušeli únosy letadel, v devadesátých letech a počátkem tohoto století útoky sebevražedných atentátníků opásaných výbušninami, poté nájezdy automobily nebo útoky noži a sekerami. Vše se nejprve objevilo na Blízkém východě a bylo jen otázkou času, než se to rozšíří i do Evropy. V dnešním informačně a mediálně propojeném světě to jde navíc daleko rychleji než v minulosti.

Útok náklaďákem v Berlíně na vánoční trhy zachytila kamera:

A jak to řeší bezpečnostní složky v Izraeli?

Snaží se v první řadě odhalit pachatele ještě před útokem. Zároveň vybudovali nejrůznější bariéry, aby nebylo možné se na exponovaná místa jednoduše dostat. Koneckonců jsou v Izraeli bariérami chráněny často i běžné autobusové zastávky. Teroristé však také neustále inovují, přizpůsobují se situaci a hledají nová místa a nové metody jak udeřit. Je to do jisté míry nekončící koloběh. Nakonec zvítězí ten, kdo má větší vůli, respektive komu se podaří rozdrtit vůli protivníka. To může trvat klidně desetiletí.

Autor: natoaktual.cz


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Právníci přechytračili soud. Vyhýbali se mu až do promlčení činu

Obžalovaní Karel Hnilica a Lenka Hnilicová na snímku z prosince 2012

Manželský pár advokátů Hnilicových názorně demonstroval, jak je v Česku možné se vyhnout trestu od soudu. Byť jde o...

Ve věku 39 let zemřel veterán Mevald vyznamenaný za službu v Afghánistánu

Prezident Miloš Zeman a český voják Jaroslav Mevald při slavnostním udílení...

Ve věku 39 let zemřel v pátek náhle český veterán Jaroslav Mevald zraněný v roce 2014 v Afghánistánu. Za hrdinství,...



Babiš: Jsem zklamaný hlavně z Pirátů, předčasné volby jsou nesmysl

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš během rozhovoru pro MF DNES. (8. listopadu 2017)

Až sestavíme vládu, půjdeme jednat s každým a začneme u ODS, říká šéf ANO Andrej Babiš. Osloví všechny strany, přestože...

Postoj Pirátů ke kandidátovi ANO se mění. Kvůli SPD a komunistům

Vedení Pirátů komentuje povolební vyjednávání. (31. 10. 2017)

Piráti budou o víkendu znovu hlasovat o tom, zda mají na šéfa Sněmovny podpořit kandidáta ANO Radka Vondráčka, a to...

Dopravní podnik testuje gumové bodáky, mají zastavit přebíhače kolejí

Na tramvajové zastávce v Braníku dopravní podnik testuje zábrany v kolejišti...

Pražský dopravní podnik zkouší na jedné z tramvajových zastávek v Braníku gumové zábrany ve tvaru malých bodáků. Mají...

Další z rubriky

Norové přezbrojují. Přes Atlantik dorazily první nové stíhačky

Letoun F-35

Norské vzdušné síly začínají s očekávaným přezbrojením na nejmodernější stíhací letouny páté generace F-35. První tři...

KLDR je globální hrozbou, vyžaduje globální reakci, tvrdí šéf NATO

Severní Korea odpálila další mezikontinentální balistickou raketu a uvedla, že...

Severokorejské jaderné testy a vývoj balistických střel představují globální hrozbu, tvrdí šéf NATO Jens Stoltenberg....

Rusko porušuje smlouvu o raketách středního a kratšího doletu, tvrdí USA

Rakety Iskander na mobilním odpalovacím zařízení během vojenské přehlídky v...

Spojené státy znovu obvinily Rusko, že porušuje smlouvu o likvidaci raket středního a kratšího doletu z roku 1987. Šéf...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.