Nejprve základní fakta. Veřejná obchodní společnost Schlosser & Wenisch byla zaregistrována roku 1909; zastupoval ji Otto Schlosser, který si za společníka vybral obchodníka se zbraněmi a fotopotřebami Maxe Wenische. Už po dvou letech Wenisch z podniku odstoupil, nicméně původní značka zůstala. "Nově vzniklý ateliér nabyl rychle věhlasu, o který se postarala nejen orientace na dobře situovanou část společnosti (byl považován za nejdražší v městě), ale hlavně velice osobitá fotografická práce, ke které majitel dokázal získat i vynikající spolupracovníky. Významnou doménu zastával psychologický portrét nepostrádající noblesu a reprezentativnost," píše kurátor výstavy i uměleckého provozu této síně Jan Mlčoch z Uměleckoprůmyslového musea, které Galerii Josefa Sudka spravuje. Mlčoch ke každé historické výstavě připraví informačně hutný text, který je pověšen u vstupu.
o výstavěAteliér Schlosser & Wenisch: Fotografie Kurátor Jan Mlčoch. Galerie Josefa Sudka, Úvoz 24, Praha 1, výstava trvá do 18. dubna 2010. Galerie je otevřena v říjnu až v březnu vždy ve středu až v neděli od 11 do 17 hodin, v dubnu a v září v tytéž dny od 11 do 19 hodin. |
Ateliér Schlosser & Wenisch v čase před první světovou válkou vyhledali například hudební skladatel a dirigent Alexander von Zemlinský, pražský německý spisovatel Franz Werfel, vídeňský ironik, kritik a dramatik Karl Kraus či rodina obchodníka Hermanna Kafky včetně jeho geniálního syna Franze, příštího spisovatele. Mezi válkami, v čase samostatného Československa, se kulturní a umělecké scéna rychle proměňovaly, fotografickou tvorbu a řeč nevyjímaje. Ateliér Schlosser & Wenisch na to dokázal reagovat. Ještě jednou Jan Mlčoch: "Za svého pobytu v Praze ateliér navštívil i pedagog Bauhausu a jeden z největších novátorů světové fotografie Lászlo Moholy-Nagy. Vedle portrétů, zařaditelných do širokého proudu světového art deco, ateliér vynikal i expresivními tanečními studiemi a originálními žánry (Opiový sen ad.). Řadu fotografií převzaly tehdejší společenské časopisy. Mezi nimi vynikal Salon, který publikoval snímky nejrůznějších osobností a žánrů."
Druhá světová válka uťala Ottu Schlosserovi a většině jeho rodiny nejen živnost, ale i život: v roce byli manželé Schlosserovi spolu s mladším synem transportováni do Terezína odkud zakrátko putovali do jednoho z vyhlazovacích lágrů…
Expozice v Sudkově galerii je vůbec prvním výstavním připomenutím archivu Schlosser & Wenisch po jeho zániku. Sestává z několika typů exponátů: z originálů fotografií, které byly pro výstavu zapůjčeny z Archivu B & M Chochola, od vnuka majitele ateliéru Petra Schlossera či z Uměleckoprůmyslového musea v Praze, dále jsou představeny dokumenty z pozůstalosti (žádost o vydání pasu, dobové časopisy, kopie obrazu mladého fotografa Otto Schlossera, jehož roku 1908 portrétoval malíř Eugen von Kahler) a na obrazovce běžící diapásmo snímků od značky Schlosser & Wenisch, reprodukovaných z dobového tisku a dalších zdrojů. Právě takto můžeme spatřit i portréty, které ateliér vyhotovil rodině Hermanna Kafky.
Tím tedy na skromném prostoru galerie dostáváme až překvapivě plastickou informaci, jejíž jádrem pochopitelně tvoří originály fotografií se značkou Schlosser & Wenisch. Všechno je na nich vysoce aranžované, něco vysloveně strojené, ale vždy vkusně, s espritem. U fotografie Portrét s dózou je dojem z kolorovaného záběru podtržen pověšením fotografie v rámu na sytě žlutý plátěný podklad. Tím se dojem z této fotografie stává honosnějším, ale současně žlutá plocha galerii zintimňuje a protepluje.
Na portrétech si lze povšimnout, že "u Schlossera" se s modelem individuálně pracovalo, hledalo se aranžmá odpovídající jeho profesi. Tudíž například filmaři Machatý a Vích, tvůrci snímku Erotikon, jsou aranžováni se scénářem v ruce a s kamerou, která snímku fakticky dominuje; herečka Anny Ondráková má sice téměř civilní oděv, nicméně pózuje; herec Jan Werich je naopak divadelně oděn i nalíčen, je pierotem, jehož tvář a trup jsou umně komponovány s listy kaktusu.
Vedle těchto portrétů osobností zůstaly po ateliéru Schlosser & Wenisch i estetické kreace jako taneční scéna, akt či aranžmá nazvané Opiový sen. Dnes, po zhruba osmdesáti letech od jejich vzniku, z nich zůstala "jen" čirá estetika, bez sociálních obsahů a jiných souvislostí, bez případných úšklebků nad mondénností či teatrální expresivitou oněch výjevů. My už můžeme "jen" obdivovat práci se světlem a promyšleně jednoduchou kompozici, ale také mizející půvab fotografického papíru, na který jsou výjevy přeneseny. Je to dokonale "analogový" svět.
Výstava Schlosser & Wenisch připomíná, že v Praze kvalitní ateliérovou práci neodváděly v první polovině minulého století pouze firma Františka Drtikola nebo Jana Langhanse, nýbrž právě i S & W a velmi pravděpodobně i některé další z mnoha ateliérů, které na území hlavního města (a pochopitelně nejen v něm) působily.