Podle průzkumu děti často nepoznají na sociálních sítích skrytou reklamu

  15:22aktualizováno  16:54
Děti většinou nepoznají neoznačenou reklamu, kterou na internet vkládají oblíbení youtubeři nebo blogeři. Bez nápovědy ji pozná jedno dítě z deseti.

| foto: FlickrMediahub

Zhruba 60 procent rodičů přitom uvádí, že blogeři a youtubeři jejich děti ovlivňují. Vyplývá to z průzkumu, který pro Fakultu sociálních věd Univerzity Karlovy udělala agentura Ipsos. S jeho výsledky dnes novináře seznámili zástupci fakulty.

Při prohlížení obrázku s typickou formou propagace výrobku v přirozeném životním stylu mladé generace poznalo v průzkumu 11 procent dětí, že se jedná o sponzorovaný obsah. Při zhlédnutí videa, v němž youtuber míchá vlastní příchuť nápoje, a dělá tak reklamu na jednu konkrétní značku, poznala sponzoring v průzkumu přibližně jedna pětina dětí. Většina jich uváděla, že ve videu šlo hlavně o zábavu a získání nového publika. S nápovědou se 42 procent dětí přiklonilo k tomu, že šlo o reklamu, zatímco 45 procent dětí tipovalo zábavu.

Výzkumu se v dubnu 2018 zúčastnilo 330 dětí ve věku mezi devíti a 15 lety. Zhruba 58 procent z nich uvedlo, že se často dívá na příspěvky, které na sociálních sítích na internetu nahrávají jiní lidé, dalších 42 procent se na ně dívá občas. Tři čtvrtiny dětí přiznaly, že někdy chtěly stejnou věc, kterou viděly u někoho v sociálních médiích. Zhruba polovina dětí si přitom nevybaví žádného blogera, který dělá reklamu.

Mezi nejsledovanější youtubery či blogery patří Jirka Král, Kovy či Gejmr, uvedli zástupci fakulty. Nejvíce fanoušků mají mezi dětmi ve věku od 12 do 14 let.

Podle vedoucí katedry marketingové komunikace a public relations Denisy Hejlové jsou youtubeři a blogeři vždy odpovědní za to, aby placenou propagaci v příspěvku řádně označili. Řada z nich se však zdráhá komerční spolupráci svým fanouškům přiznat, protože se obává ztráty jejich zájmu. Fakulta sociálních věd spolu se Sdružením pro internetový rozvoj proto formulovala pravidla pro označování reklamy na sociálních médiích, která by se podle zákonů měla dodržovat. Lidé je mohou najít na webových stránkách Férováreklama.cz.

Podle Hejlové by se reklama v příspěvcích na sociálních sítích měla označovat nejlépe jen českým označením #reklama. Tuto značku rozeznalo v průzkumu 87 procent dětí, ale skoro nikdo z českých influencerů ji nepoužívá. Anglická označení internetové reklamy #sponsored a #ad jsou mezi českými dětmi známá méně. Vědí o nich zhruba dvě třetiny dětí, a to hlavně chlapců. Špatné znalosti dětí podle zástupců fakulty souvisí zřejmě i s nedostatečnou výukou mediální výchovy. Téměř polovina dětí ji podle průzkumu ve škole vůbec neměla, další se v ní učily především o internetové bezpečnosti.

Hlavním důvodem, proč děti youtubery sledují, je zábava, uvedla Hejlová. Příspěvky takzvaných influencerů, jak se youtuberům či blogerům také říká, podle ní připadají dětem zajímavější než cokoli jiného v dalších médiích. Rodiče to přitom často nechápou. Podle psychologa Marka Vranky ale nemá cenu dětem tento druh zábavy zakazovat. Místo toho by dospělí měli vysvětlovat souvislosti a učit je kriticky myslet.

Autor:

Většina Angličanů věří, že se EU rozpadne, řekl politolog v Rozstřelu

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Po střelbě ve Štrasburku jsou tři mrtví, útočník je stále na útěku

Policie hlídkuje v centru Štrasburku, kde útočník zabil několik lidí...

Tři lidi zastřelil v úterý večer v centru Štrasburku útočník, který je nyní stále na útěku a možná i mimo Francii....

Nemocnici obsadila policie. Taxikář oznámil, že tam vezl vrahy čerpadlářky

Heliport ve Fakultní nemocnici v Hradci Králové.

Zásahová jednotka, policisté v civilu i běžné hlídky ve čtvrtek dopoledne prohledávali Fakultní nemocnici v Hradci...

Demonstrace žlutých vest v Paříži i Bruselu. Policie zatkla stovky lidí

Demonstranti ve žlutých vestách se navzdory zákazu sešli na hlavní pařížské...

Ve Francii vypukly v sobotu další násilné protesty. Policie v centru Paříže nedaleko bulváru Champs-Élysées proti...

Za nadávky v TV Barrandov podala ČT trestní oznámení. Soukup se směje

Jaromír Soukup ve svém pořadu na TV Barrandov

Česká televize se právně ohradila proti obsahu vysílání TV Barrandov, podává trestní oznámení. Veřejnoprávnímu médiu se...

Ďuričko žaluje nevděčnou dceru. Dal jí domy za miliony, ona ho zavrhla

Bohumír Ďuričko v Justičním areálu Na Míčánkách

Bývalý pražský hoteliér Bohumír Ďuričko, který dostal 12,5 roku za vraždu Václava Kočky mladšího a z věznice byl...

Další z rubriky

Za nadávky v TV Barrandov podala ČT trestní oznámení. Soukup se směje

Jaromír Soukup ve svém pořadu na TV Barrandov

Česká televize se právně ohradila proti obsahu vysílání TV Barrandov, podává trestní oznámení. Veřejnoprávnímu médiu se...

Česká televize bude mít příští rok nižší rozpočet

Budova České televize na pražských Kavčích horách (ilustrační snímek)

Česká televize bude příští rok hospodařit s náklady a výnosy 6,674 miliardy korun. To je o 286 milionů korun méně než...

Soukup má opět nový pořad a opřel se do novinářů

Jaromír Soukup v pořadu Moje zprávy na TV Barrandov

Ředitel TV Barrandov Jaromír Soukup má další pořad. Na obrazovkách se ve středu objevila jeho už jedenáctá relace Moje...

Najdete na iDNES.cz