"Největším problémem teď budou sváteční řidiči, kteří nechávali svá auta přes zimu v garážích a teď vyjíždějí," tvrdí dispečer Ústředního automotoklubu (ÚAMK), který pracuje na infolince. Své jméno zveřejnit nechce. Další vlnu lze podle něj očekávat začátkem léta, kdy se můžeme "těšit" na pravidelný červencový kolaps.
INFOGRAFIKANejzatíženější úseky v Praze a nedostavěné části okruhů, které v budoucnu dopravě uleví |
Stavaři vyrazili do terénu
Jaro vyhnalo do ulic i stavaře. Tunami materiálu naložená auta k plynulosti provozu příliš nenapomáhají, soudí vedoucí oddělení silničního správního úřadu pražského magistrátu Miroslav Rajchart. Nestaví se jen budovy, ale taky komunikace. Silničáři navíc začínají s opravami po zimě.
Auta nikdo nepočítáZjistit, o kolik se v jarních měsících zvedá počet aut projíždějících Prahou, není jednoduché. Policie vede jen statistiky o přestupcích či nehodách. Ředitelství silnic a dálnic má sice přes mýtné brány přehled o počtu těžkých automobilů, ale jen těch, které míří ven z Prahy. Magistrát takovými čísly nedisponuje vůbec a Technická správa komunikací nabídla pouze ročenku, která nesrovnává jednotlivé měsíce. |
Velké naděje ucpané Praze ale teď nedává ani magistrát. "Praze se uleví, až bude dokončený okruh, radiály, železniční uzel. Nejvíc pomůže propojení dálnic D1 a D5, to uleví Praze 4 a hlavně Barrandovu," konstatoval Miroslav Rajchart.
Termín dokončení městského okruhu vypadá podle posledních odhadů na rok 2016, kdy se spojí Pelc-Tyrolka se Štěrboholskou radiálou. Vnější okruh by se měl kolem Prahy uzavřít nejdřív v roce 2014.
Tudy zaručeně neprojedete
Dopravní zpravodajství přitom dokola hlásí stejná místa, která se pravidelně proměňují v parkoviště.
Od Plzeňské, která trpí tím, že se Smíchov stal administrativním centrem, přes Vypich, kde často nefungují semafory. Problematická je i Evropská kvůli úzkému hrdlu na Vítězném náměstí. Jiné kolony vznikají tím, že se řidiči snaží zácpě na známém místě vyhnout a vytvoří jinou. To se týká třeba ulice U Výstaviště nebo Rašínova nábřeží.
"Pravidelným místem problémů je Jižní spojka směrem na Prahu 5. Stojí tam kamiony z D1 a pokračují na D5. Kamiony se z brněnské dálnice dostávají na plzeňskou přes ulici K Barrandovu," podotkl dispečer ÚAMK.
Ohyb Barrandovského mostu nemá kapacitu, aby unesl to množství, dodává s tím, že další kamiony z D11, z Malešic, z R10, R8 z Ústí nad Labem chtějí pokračovat k obchodním centrům na Zličín kvůli zásobování.
Nesmyslné vyústění dálnic do centra
Pražská doprava doplácí na rozhodnutí, která padla dávno před rokem 1989. "Tehdy se nepočítalo s tím, že bude tolik aut, Praha je dělaná pro poloviční množství," konstatoval dispečer. Chybou podle něj jsou hlavně dálnice vedené do města a končící kdesi v zástavbě.
Takový problém se objevuje ve směru od Mladé Boleslavi. "Nedokončená radiála na Mladou Boleslav směrem na křižovatku Kbelské s Kolbenovou nebo Kbelské s Poděbradskou, je past. Lidé se na dálnici dostat musí. Projíždějí zástavbou Hloubětína," dal příklad pracovník infolinky.
MAPAPlánovaný vnitřní i vnější okruh Prahy |
S tím souhlasí i místostarosta Prahy 2, kudy vede nejšpinavější česká ulice - Legerova. "Všude jinde je normální, že do památkových zón ve městě nepouštějí dálnice," řekl iDNES.cz Václav Vondrášek.
Velké množství aut a nedostatečná kapacita silnic se projevily hned první dubnový den. Na všech hlavních tazích byl čtvrtý dopravní stupeň, Patočkova chvílemi hlásila i pětku. "Za potíže vesměs může běžný provoz, nehody hlášeny nemáme. Prostě všichni najednou vyrazili do ulic," řekl tehdy dispečer. - čtěte Žádná nehoda, jen "běžný" provoz. Přesto řidiči zacpali Prahu
O mýtném se zatím jen mluví
K menšímu počtu aut v Praze by mohlo vést zavedení placeného vjezdu do centra. Metropole ale čeká na dostavění vnitřního městského okruhu a zklidnění severojižní magistrály. Primátor Pavel Bém dokonce mýtné sliboval už v roce 2008, zatím ho ale platí jen kamiony za užívání dálnic.
Dopravní servis: doprava.idnes.cz |
|
Politici kolem mýta na silnicích přešlapují, nemají pro kontroverzní rozhodnutí dost kuráže, myslí si Alžběta Rejchrtová ze sdružení Občané postižení magistrálou.
"Mluví o tom před volbami, ale pak od toho ustupují. Nemají odvahu do toho sáhnout a omezit řidičům svobodu," domnívá se Rejchrtová. - čtěte Mýtné zkrotí dopravu v Praze nejdříve za čtyři roky