Úseky, kde by se mohlo jet 160 km/h, vybrali odborníci na silniční provoz. Ministerstvo dopravy nyní jejich analýzu zpracovalo do mapy.
"Nikde ale není psáno, že to přesně tak musí být i schváleno," upozornil iDNES.cz mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.
. MAPA: KDE BY SE MOHLO JEZDIT 160 KM/H |
Odborníci neurčili jen místa, kde je možné řítit se stošedesátikilometrovou rychlostí a kde ne, ale na mapě vyznačili i přechodné úseky, kde by maximální povolenou rychlost upravovaly dopravní značky podle aktuální situace. Jedním z těchto úseků je například úsek mezi Prahou a Mirošovicemi na dálnici D1.
"Dálnice je zde sice v šestipruhovém uspořádání, nicméně s nejvyššími intenzitami dopravy v republice. V úvahu přichází zvýšení rychlosti jen za dobrého počasí a nízké intenzity dopravy," uvádí se v hodnocení. Pokud by taková situace nastala, mohlo by elektronické značení vyšší rychlost povolit.
Bez větších problémů je podle analýzy možné zvýšit rychlost na D5. Problém zde vidí jen mezi Prahou a Berounem kvůli vysoké intenzitě dopravy.
Další z mladších dálnic D8 je vhodná k rychlejší jízdě jen z Prahy po Lovosice. Jak plánovaný úsek přes České středohoří, tak už hotový z Ústí nad Labem k hranicím nemají podle odborníků potřebné parametry. Problémem je podle nich horský terén a tunely.
Na Moravě se mohou těšit řidiči na rychlejší jízdu z Brna směrem na Bratislavu nebo mezi Olomoucí a Ostravou. Zde jsou navíc pro limit 160 kilometrů v hodině uzpůsobeny i rychlostní silnice, například R52 z Brna na Mikulov nebo R35 z Olomouce.
O zvýšení rychlosti na vybraných úsecích dálnic neusiluje jen ministerstvo dopravy. V on-line rozhovoru iDNES.cz přiznal i šéf dopravní policie Martin Červíček, že si takovou změnu dokáže představit. - čtěte Šéf dopraváků: Na dálnicích by se mohlo jezdit rychleji
Naopak proti je psycholožka Vlasta Rehnová. Podle ní by se tím "dramaticky zvýšila možnost kolize." - čtěte Jsem proti rychlejší jízdě, říká dopravní psycholožka